جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

9 دلیل شکستن ونیر کامپوزیت دندان + مراحل و نحوه ترمیم آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید
شکستن کامپوزیت دندان یکی از مسائلی است که افرادی که این روش درمانی را انجام داده اند طی یک حادثه، عدم مراقبت صحیح یا به طور طبیعی بر اثر گذشت زمان طولانی با آن روبه رو می شوند. یکی از بهترین مزایای کامپوزیت دندان در مقایسه با لمینت این است که قابل ترمیم است و شما با هزینه کم و در مدت زمان کوتاهی می توانید کامپوزیت های خود را ترمیم کنید و لبخند زیبای خود با دندان های درخشانتان را داشته باشید. اگر به آن علاقه‌مند هستید این مقاله را دنبال کنید.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

9 دلیل شکستن ونیر کامپوزیت دندان + مراحل و نحوه ترمیم آن
فهرست مطالب

دلیل شکستن ونیر کامپوزیت دندان چیست؟ اگر می خواهید در این مورد، به علاوه مراحل و نحوه ترمیم کامپوزیت اطلاعات کاملی به دست آورید این مقاله را بخوانید. شکستن کامپوزیت دندان یکی از مشکلاتی است که احتمالا در طی یک حادثه یا عدم مراقبت یا به طور طبیعی، چند سال بعد از نصب کامپوزیت با آن روبرو خواهید شد. اما خوشبختانه این موضوع خیلی جای نگرانی ندارد؛ چرا که کامپوزیت‌ها برخلاف لمینت‌ها قابل ترمیم هستند و شما با یک هزینه کم در مدت زمان کوتاه می‌توانید کامپوزیت ونیر دندان در اصفهان را درست کنید.

اگر شما هم دندان‌های خود را کامپوزیت کرده‌اید و مایل هستید بدانید چه دلایلی باعث شکستن کامپوزیت‌ها می‌شوند و در زمان شکستن کامپوزیت چه مراحلی را برای ترمیم باید انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب با ما همراه باشید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

مشاوره و دریافت نوبت لمینت سرامیکی در اصفهان

 

روکش ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

امروزه با پیشرفت علم می‌توان با استفاده از کامپوزیت دندان، یکی از بهترین درمان‌ها را برای ایجاد یک لبخند زیبا برای افراد انجام داد. در یک تعریف ساده برای ونیر کامپوزیت دندان می‌توان گفت این ماده ترکیبی از مواد زمینه‌ای است که در اثر ترکیب با ذراتی به نام فیلر به استحکام بالایی خواهد رسید. به بیان دیگر این ترکیب، یک ترکیب خمیری شکل است که به واسطه نور لیزر در طول موج خاصی به صورت سفت و سختی درمی‌آید. سپس با پولیش دادن آن، شکل مناسبی از آن به وجود می‌آید که در دهان موجب اذیت فرد نخواهد شد.

آیا ونیر کامپوزیت دندان به راحتی قابل شکستن است؟

ونیر کامپوزیت از استحکام بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکات مراقبتی می‌توانید تا حدود 10 سال هم از آن استفاده کنید؛ بنابراین در برابر فشارهای وارده به آن‌ها، به راحتی قابل شکستن نخواهد بود. بعد از گذشت این مدت زمان به هر حال هر کامپوزیتی به ترمیم یا تعویض نیاز پیدا خواهد کرد. البته در بعضی از شرایط یک سری موارد هم هستند که ممکن است باعث شکستن ونیر کامپوزیت دندان شوند که در همین مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

آیا ونیر کامپوزیت شکسته را می توان ترمیم کرد؟

در صورتی که به درستی از کامپوزیت دندان‌های خود مراقبت کنید، طول دوام و عمر آن‌ها به 5 الی 7 سال هم خواهد رسید. پس از این مدت زمان، ممکن است بعضی از کامپوزیت‌ها شکسته شوند یا ترک بخورند، در این صورت شما به ترمیم ونیر کامپوزیت نیاز پیدا خواهید کرد. کامپوزیت دندان شکسته را می‌توان به راحتی توسط دندانپزشک تعویض یا ترمیم کرد. مراحل ترمیم هم بدون هیچ دردی و در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد گرفت.

نحوه ترمیم ونیر کامپوزیت دندان شکسته شده

بعد از این که به دندانپزشکی برای ترمیم کامپوزیت شکسته شده مراجعه کردید، ابتدا نحوه ترک خوردگی یا شکستگی کامپوزیت به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. امکان ترمیم مجدد با لایه گذاری روی کامپوزیت که روی‌ دندان‌های شما نصب شوده، وجود خواهد داشت. اما این روش معمولا موجب ضخیم‌تر شدن لایه ونیر کامپوزیت روی دندان می‌شود و ممکن است از لحاظ ظاهری خیلی زیبا به چشم نیاید. به همین دلیل اصولا دندانپزشک لایه ونیر کامپوزیت را از روی دندان شما برمی‌دارد و مجددا از نو رزین کامپوزیت جدیدی را برای فرم دهی دندان استفاده خواهد کرد.

براین اساس بهتر است برای ترمیم کامپوزیت نزد همان دندانپزشکی بروید که از همان به ابتدا به او مراجعه کرده بودید. چون انتخاب رنگ رزین کامپوزیت و سایه مناسب که همرنگ ونیرهای دندانی نصب شده روی سایر دندان‌های شما باشد، فقط همان دندانپزشک اولیه آنرا می‌داند که باید از چه برندی استفاده کند؛ بنابراین ترمیم کامپوزیت به راحتی صورت می‌گیرد و احتمال یک دست نشدن رنگ ونیر کامپوزیت‌ها هم به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

مراحل ترمیم کامپوزیت ونیر دندان شکسته

مراحل ترمیم کامپوزیت شکسته شده بسیار ساده و سریع انجام می‌گیرد. بعد از این که کامپوزیت قبلی توسط دندانپزشک برداشته شد، رزین کامپوزیت جدید را روی یک یا چند دندان که ونیر آن‌ها دچار مشکل شده، شکل می‌دهند. سپس با استفاده از دستگاه لیزر آن را سفت می‌کنند تا با مینای دندان کاملا پیوند بخورند.

اگر کامپوزیت شکسته را در زمان مناسب خود و به موقع درمان نکنید، پوسیدگی در دندان شما گسترش خواهد یافت و به ریشه دندان می‌رسد و ممکن است در این زمان به روت نیاز پیدا کنید. پس از انجام روت دیگر امکان ترمیم کامپوزیت با رزین وجود نخواهد داشت و دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد که از تاج دندان مصنوعی استفاده کنید.

 

جراحی دندان عقل در اصفهان | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران

جایگزین کردن ونیر کامپوزیت دندان شکسته با لمینت سرامیکی

هنگامی که حدود 5 الی 6 سال از استفاده ونیر کامپوزیت دندان می‌گذرد و یک یا چند تا از آن‌ها دچار شکستگی می‌شوند و شما به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، احتمالا دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌دهد که به جای ترمیم کامپوزیت شکسته شده ، از لمینت سرامیکی استفاده کنید. شاید با خود تصور کنید که دندانپزشک به فکر سود خود است و برای دریافت هزینه بیشتر، این توصیه را به شما می‌کند. اما واقعیت امر این است که اگر واقعا از طرح لبخند خود راضی بوده‌اید و تصمیم دارید بعد از 5 سال کامپوزیت خود را ترمیم کنید، جایگزین کردن کامپوزیت با لمینت سرامیکی به نفع خودتان خواهد بود. چرا که:

  • دوام و طول عمر لمینت سرامیکی از ونیر کامپوزیت بیشتر است.
  • مراقبت‌های بعد از نصب لمینت سرامیکی ساده‌تر خواهد بود.
  • لمینت‌های سرامیکی به مرور زمان ساییده نخواهند شد.

بهترین موقع برای ترمیم ونیر کامپوزیت دندان چه زمانی است؟

در زمان و شرایطی که حس می‌کنید ظاهر دندان‌های کامپوزیت‌ شده شما دیگر حالت طبیعی ندارد یا رضایت بخش نیست و ونیر کامپوزیت شما دچار ساییدگی، شکستگی، لب پریدگی شده است؛ در این هنگام باید به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید تا کامپوزیت‌های شما را ترمیم یا تعویض کند. در برخی مواقع تغییر رنگ کامپوزیت هم به معنای از بین رفتن پیوند مناسب بین رزین و مینای دندان است و تنها جنبه ظاهری نخواهد داشت.

با چکاپ منظم به دندانپزشکی، ونیر کامپوزیت‌ها هم در موقع مناسب ترمیم می‌شود و احتمال آسیب رسیدن به دندان‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. کامپوزیت دندان شکسته و ترک خورده باید به محض این که مشاهده شد، ترمیم شود و به هیچ عنوان نباید آن را پشت گوش بیاندازید. در غیر این صورت محل مناسبی برای تجمع باکتری و ذرات غذا خواهد شد که در نهایت دندان‌های زیرین کامپوزیت را دچار پوسیدگی خواهد کرد.

چگونه از شکستن کامپوزیت ونیر دندان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز شکستن ونیر کامپوزیت دندان بهتر است تا به نکات مراقبتی آن خوب توجه کنید:

  • اولین قدم این است که اگر هنوز برای نصب ونیر کامپوزیت اقدام نکرده‌اید، حتما یک دندانپزشک متخصص و با سابقه را برای این کار انتخاب کنید.
  • به رعایت بهداشت دهان و دندان خود خوب توجه کنید. حداقل روزی دوبار به مسواک زدن بپردازید و استفاده روزانه از نخ دندان را فراموش نکنید.
  • از دیگر موارد مهم در مراقبت از کامپوزیت‌ها این است که به نکات تغذیه‌ای هم توجه کنید. مصرف غذاهای سفت و سختی مانند آب نبات، ته دیگ و … می‌تواند فشار سنگینی را به لایه‌های ونیر وارد کند و در نهایت سبب شکسته شدن کامپوزیت شود.
  • از دندان خود به عنوان ابزار برای نگهداری یا شکستن و باز کردن و … استفاده نکنید. به عنوان مثال هیچ گاه درب قوطی نوشابه را با آن باز نکنید.
  • هر چند وقت یک بار برای چکاپ کامل نزد دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید.
  • اگر شب‌ها در خواب دچار دندان قروچه می‌شوید، حتما این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر ورزش یا فعالیت‌های سنگین انجام می‌دهید مانند تکواندو یا بوکس، حتما نکات مراقبتی نسبت به عدم وارد شدن ضربه‌های سنگین به دندان‌هایتان را انجام دهید.

 

۹ دلیل شکستن ونیر کامپوزیت دندان | چگونه از شکسته شدن ونیر کامپوزیت جلوگیری کنیم؟ دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

مراقبت های لازم قبل از ترمیم کامپوزیت ونیر دندان

اگر ونیر کامپوزیت شکسته شده دارید و در حال حاضر امکان مراجعه به دندانپزشکی برای شما مقدور نیست، مراقبت‌های زیر را حتما انجام دهید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود.

  • سعی کنید قطعه‌ای از کامپوزیت شکسته را از دهان خود خارج کنید تا یک موقع آن را قورت ندهید.
  • حداقل روزی دو الی سه بار آب نمک را در هان خود قرقره کنید.
  • سعی کنید به کامپوزیت دندان شکسته فشار زیادی وارد نکنید تا آسیبی به دندانتان نرسد.
  • روی کامپوزیت دندان شکسته بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا از تجمع غذا در آن قسمت پیشگیری شود.

 

۹ دلیل شکستن ونیر کامپوزیت دندان | مراقبت های قبل از ترمیم کامپوزیت ونیر دندان دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

9 دلیل شکستن ونیر کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان به دلایل مختلفی ممکن است در طول زمان آسیب ببیند. این دلایل عبارتند از:

دلایل شکستن کامپوزیت | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران

پوسیده شدن دندان

زمانی که دندانی پوسیده می‌شود، ارتباط بین مینای دندان و کامپوزیت آن کمتر خواهد شد که در نتیجه سبب جدا شدن ونیر از دندان خواهد شد. همین جدایی علت اصلی و مهم شکستن کامپوزیت دندان است.

کیفیت پایین کامپوزیت

دلیل دیگر برای شکستن ونیر کامپوزیت دندان، کیفیت پایین کامپوزیت است. بنابراین برای این که از کیفیت بالای کامپوزیت برخوردار شوید، حتما به یک دندانپزشک ماهر، با تجربه با سابقه بالا و مورد اعتماد مراجعه کنید؛ چرا که قالب گیری، فرم دهی و ایجاد پیوند مناسب بین کامپوزیت‌ها و مینای دندان نیاز به تجربه کافی و مهارت بسیار بالا خواهد داشت.

فشار وارد شدن به کامپوزیت

ایجاد فشار زیاد به دندان‌های کامپوزیت‌ شده می‌تواند ناشی از خوردن غذاهای سفت و سخت و همچنین خرد کردن پوست تنقلات با دندان‌های کامپوزیت شده باشد. این موضوع می‌تواند در نهایت کامپوزیت دندان را دچار شکستگی کند.

عفونت لثه

عفونت لثه هم ممکن است بنا بر دلایل مختلفی مانند تجمع جرم و باکتری و عدم رعایت بهداشت در فرد ایجاد شود. عفونت لثه در نهایت منجر به تورم و التهاب لثه خواهد شد و فشار زیادی را به روکش ونیر کامپوزیت وارد خواهد کرد. این فشار زیاد به کامپوزیت دندان سبب می‌شود تا ارتباط بین دندان و کامپوزیت ضعیف شده و کامپوزیت دچار شکستگی شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌توان تا حد زیادی از عفونت لثه و شکستگی کامپوزیت جلوگیری کرد.

نصب نشدن صحیح کامپوزیت

مهم‌ترین مسئله برای کامپوزیت دندان‌ها؛ انتخاب یک دندانپزشک ماهر و با تجربه است. اگر دندانپزشک متخصصی که انتخاب می‌کنید، با تجربه و کاربلد نباشد، فرایند نصب کامپوزیت دندان شما به درستی انجام نخواهد شد و احتمالا بعد از مدتی کامپوزیت شما دچار شکستگی یا لب پریدگی می‌شود.

دندان قروچه

دندان قروچه هم یکی دیگر از دلایل شکسته شدن ونیر کامپوزیت دندان است. دندان قروچه کردن سبب ساییده شدن، خوردگی و فرسوده شدن مینای دندان شده و با فشاری که به دندان‌ها وارد می‌کند، می‌تواند کامپوزیت دندان را بشکند یا از جا درآورد. اگر شب‌ها هنگام خواب دندان قروچه دارید، حتما از نایت گارد یا محافظ دندان استفاده کنید.

وجود برخی از بیماری ها

بعضی از بیماری‌ها یا حتی مصرف برخی از داروها ممکن است باعث ضعیف شدن مینای دندان شود. هر عاملی که بتواند به مینای دندان آسیب برساند، پروسه کامپوزیت را با شکست مواجه کند. در این شرایط باید از دندان‌های خود بیشتر مراقبت کنید و با مصرف مواد غذایی مفید یا مکمل‌ها طبق تجویز پزشک، مینای دندان را به خوبی تقویت کنید.

ورزش های سخت و سنگین

یکی از دیگر از دلایلی شکسته شدن کامپوزیت دندان، انجام دادن فعالیت و ورزش‌های سنگین است. در این زمان ممکن است فرد با انجام دادن بعضی از حرکت‌های محکم روی دندان‌های خود فشار وارد کند و سبب جدایی آن از روکش شود. همچنین در برخی از بازی‌ها و ورزش‌ها خطر اصابت توپ یا ضربه‌های محکم به دندان وجود دارد که این هم احتمال شکستگی را زیاد می‌کند. در زمان شل شدن یا شکستگی روکش باید در اولین فرصت به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید.

حوادث و سوانح رانندگی

وارد شدن ضربه‌های محکم به دندان طی حوادث رانندگی و تصادفات، می‌تواند یکی دیگر از دلایل شسکته شدن کامپوزیت باشد.

بهترین دندانپزشک متخصص برای ترمیم ونیر کامپوزیت شکسته شده در اصفهان کیست؟

بهترین دندانپزشک در اصفهان برای ترمیم ونیر کامپوزیت شکسته شده دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران هستند. از آن‌ جایی که این متخصصان سابقه کاری طولانی دارند و بسیار کاربلد و با تجربه هستند، می‌توانند با نهایت دقت بهترین و با کیفیت‌ ترین کامپوزیت‌ها را روی دندان شما نصب کنند.

دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران-بهترین-دندانپزشکی-اصفهان

سخن پایانی

کامپوزیت کردن دندان‌ها یک راه حل کم تهاجمی، اقتصادی و بسیار سریع برای ترمیم دندان‌هایی است که شکسته شده‌اند یا ظاهر مناسبی ندارند. برای بسیاری از بیماران این روش ترمیمی، نتیجه رضایت بخش و کاملی دارد که می‌تواند به اصلاح خط لبخند آن‌ها کمک کند. یکی از مزایای بسیار مهم کامپوزیت، امکان ترمیم آن است که در زمان شکستن ونیر کامپوزیت دندان می‌توانید آن را انجام دهید. ونیر کامپوزیت و ترمیم دندان به سرعت و در زمان بسیار کوتاهی و بدون هیچ دردی روی دندان شما انجام می‌شود.


سوالات متداول شکستن ونیر کامپوزیت دندان

چه زمانی باید ونیر کامپوزیت دندان را ترمیم کرد؟

در زمان و شرایطی که حس می‌کنید ظاهر دندان‌های کامپوزیت‌ شده شما دیگر حالت طبیعی ندارد یا رضایت بخش نیست و ونیر کامپوزیت شما دچار ساییدگی، شکستگی، لب پریدگی شده است.

چگونه از شکستن کامپوزیت ونیر دندان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز شکستن ونیر کامپوزیت دندان بهتر است تا به نکات مراقبتی آن خوب توجه کنید که در این مطلب ما تمامی نکات را به شما گوشزد کردیم. بهتر است حتما آن را مطالعه کنید.

آیا کامپوزیت دندان به سادگی می شکنند؟

ونیر کامپوزیت از استحکام بالایی برخوردار است و در صورت رعایت نکات مراقبتی می‌توانید تا حدود 10 سال هم از آن استفاده کنید؛ بنابراین در برابر فشارهای وارده به آن‌ها، به راحتی قابل شکستن نخواهد بود.

طول عمر کامپوزیت ونیر دندان چقدر است؟

اگر بتوانید به خوبی تمام نکات مراقبتی برای کامپوزیت دندان را رعایت کنید، طول عمر و دوام کامپوزیت‌ها به 10 سال هم می‌رسد. به این شرط که همیشه برای چکاپ نزد دندانپزشک خود بروید و اگر دچار شکستگی یا ترک خوردگی شد، سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

منبع: https://b2n.ir/e49576

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.