جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان (۷ نکته طلایی)

آنچه در این مقاله می‌خوانید
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بعد از کامپوزیت دندان های خود، زیبایی و درخشانی دندان های شما تا چه زمانی باقی می ماند. دوام و طول عمر هرچه بیشتر آن ها تنها بستگی به شما دارد. مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی مناسب، ترک عادات اشتباه و استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب و ... از موارد قابل توجه در این مراقبت ها هستند. در این مقاله به صورت مفصل به بررسی مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان می پردازیم.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان | بهترین کلینیک دندانپزشکی ترمیم زیبایی دندان در اصفهان (دکتر کچویی و دکتر کامران)
فهرست مطالب

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان شامل چه نکاتی می باشد؟ ما در شرایطی زندگی می کنیم که زیبایی چهره در کنار لبخند زیبا اهمیت زیادی پیدا می کند. یکی از این زیبایی ها با دندان های زیبا و خوش رنگ نشان داده شده است. بر اساس مطالعات اخیر، افرادی که دندان های زیبا و مرتبی ندارند، اعتماد به نفس کمتری دارند. به همین دلیل است که به لطف علم دندانپزشکی، کامپوزیت های دندانی ساخته شد تا با استفاده از آن به دندان هایی زیبا و درخشنده دست پیدا کنیم. اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

 

کامپوزیت دندان در چه مواردی استفاده می شود؟

دندان هایی با شکستگی یا ترک یا دندان هایی که نسبت به دندان های دیگر رو به جلو یا عقب هستند یا تغییر رنگ داده اند یا مشکل کوچک دیگری که دندان ها توانایی حل آن را با استفاده از پازل دارند.

انواع کامپوزیت های دندانی با توجه به اندازه قطر ذرات آن طبقه بندی می شوند و هر کدام با توجه به شرایط دندانی بیمار و هم ترازی سطوح دندان در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

۷ توصیه درمانی بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

  1. دندان های خود را حداقل دو بار در روز – با یک مسواک نرم – مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  2. از دهانشویه های تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.
  3. می توانید از خمیر دندان برای ضد عفونی کردن دندان و لثه استفاده کنید. به این دلیل که برخی از دهانشویه ها رنگ خاصی دارند و باعث تغییر رنگ ترکیب می شوند.
  4. سعی کنید از عاداتی مانند باز کردن بسته‌ها با دندان و جویدن اجسام سخت جلوگیری کنید.
  5. در صورت احساس تهوع تا یک ساعت پس از فرمولاسیون از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  6. تا زمان از بین رفتن بیهوشی از خوردن یا جویدن غذا خودداری کنید، زیرا ممکن است ناخواسته زبان خود را گاز بگیرید یا به دندان جوش خورده خود فشار زیادی وارد کنید.
  7. احساس درد در ناحیه کامپوزیت دندان ۲ تا ۴ هفته پس از درمان طبیعی است، اما اگر بیشتر طول کشید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان ( ۷ نکته طلایی ) دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

توصیه های درمانی و مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در بلند مدت

داشتن رژیم غذایی مناسب، یکی از مهم ترین معیارهای سلامت دندان های شماست، پس به آنها نیز توجه داشته باشید. مهم ترین نکات یک رژیم غذایی مناسب پس از کامپوزیت دندان ها:

  1. شما باید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک متخصص خود مراجعه کنید و کامپوزیت های خود را تمیز کنند. البته در صورت نیاز، پزشک متخصص به شما این نکات را ارائه خواهد داد.
  2. اگر می‌خواهید ترکیب‌هایتان برای سال‌ها ماندگاری داشته باشند، باید از ابتدا رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید. مثلا:
  3. مصرف نوشیدنی های رنگی مانند چای و قهوه باید تا حد امکان کاهش یابد، زیرا ترکیبات ممکن است رنگی شوند. اگر این نوشیدنی ها را مصرف می کنید، باید سریع دندان های خود را مسواک بزنید.
  4. الکل ماده دیگری است که بافت کامپوزیت را ضعیف و آسیب پذیر می کند. نوشیدنی های الکلی و همچنین دهان شویه های الکلی برای دندان های کامپوزیت شده ممنوع است. آب نمک جایگزین مناسبی برای دهانشویه الکلی است.

مورد بعدی در رعایت سلامت دندان‌های کامپوزیت شده، بهداشت دهان و دندان است که از اهمیت بالایی برخوردار است. مهم ترین نکات درمانی بهداشت دهان و دندان ها:

  • همیشه قبل از مسواک زدن دهان خود را مرطوب کنید.
  • از دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • مراقب سلامت مسواک خود باشید و به یاد داشته باشید که مسواک شما نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد، زیرا اگر مسواک خیلی سفت باشد، دندان های شما آسیب می بیند و اگر خیلی نرم باشد، دندان ها به خوبی تمیز نمی شوند.

نکات دیگر در مراقبت های پس از کامپوزیت دندان عبارتند از:

  • با گذشت زمان، سطح کامپوزیت ممکن است خراشیده شود، تغییر رنگ دهد یا شفافیت خود را از دست بدهد. بنابراین معمولاً بعد از مدتی باید صیقل داده شوند. پس بهتر است هر ۶ ماه یکبار دندان کامپوزیت توسط دندانپزشک چک شود و در صورت لزوم پولیش شود.
  • دندان قروچه یکی از عادات بد در استفاده از دندان است که ممکن است برخی افراد در بیداری یا خواب انجام دهند. دندان قروچه باعث ساییدگی دندان ها می شود و اگر دندان های شما کامپوزیت باشد پس از مدت کوتاهی شاهد شکستن و پر شدن لب ها خواهید بود. اگر قصد انجام رزین کامپوزیت را دارید بهتر است از قبل به فکر درمان این مشکل باشید و بعد از رزین بهتر است از محافظ دندان مخصوصا در شب هنگام خواب برای محافظت بیشتر استفاده کنید.
  • متأسفانه کامپوزیت ها به اندازه دندان های طبیعی در برابر سیگار کشیدن مقاوم نیستند. کامپوزیت ها رنگ بسیار روشنی دارند و دود کردن می تواند در کناره های کامپوزیت زرد و قهوه ای باشد و به مرور زمان منجر به پوسیدگی دندان می شود.
  • نوشیدن آب بعد از هر وعده غذایی بسیار مهم است. زیرا باعث کاهش میزان اسید در دهان و حفظ سلامت دهان و دندان می شود.

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در بلند مدت دکتر مهدی کجوئی و دکتر راضیه کامران

 

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

شما بعد از انجام کامپوزیت دندان ملزم به استراحت و گذراندن دوره نقاهت نیستید اما توجه داشته باشید که رعایت برخی نکات می تواند سبب افزایش طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان شود. شما می توانید یک ساعت بعد از کامپوزیت کردن دندان های خود نوشیدنی و غذا مصرف کنید. اما به این نکته مهم توجه کنید که اگر دندانپزشک شما از مواد بی حسی برای انجام کامپوزیت ونیر استفاده کرد صبر کنید تا اثر بی حسی کاملا برطرف شود.

توصیه مهم دندانپزشک مهدی کچوئی و  راضیه کامران به شما عزیزان این است که بعد از انجام کامپوزیت تا ۴۸ ساعت از خوردن مواد غذایی سفت و غذایی های که دارای رنگ خوراکی هستند و از استعمال سیگار و قلیان جدا خود داری کنید تا نتیجه مطلوب و رضایت بخشی برایتان حاصل شود.

بعد از کامپوزیت دندان چه غذایی بخوریم؟

بهترین نوع غذا مناسب برای کامپوزیت دندان ها مواد غذایی پختنی و همچنین مصرف غذاهای نرم است. استفاده از مواد غذایی سفت و محکم، مواد اسیدی، غذاهای حاوی رنگدانه، مواد چسبنده و قندی و همچنین برخی عادات اشتباه مانند دندان قروچه، ناخن جویدن و … موجب کاهش عمر و آسیب به سطح کامپوزیت دندان ها می شود.

مواد غذایی پختنی

  • مرغ پخته
  • ماراکانی
  • ماهی
  • گوشت پخته
  • تن ماهی
  • سوپ
  • برنج

مصرف غذاهای نرم

  • تخم مرغ
  • سیب زمینی پخته
  • نان نرم
  • موز
  • هلو
  • آبمیوه طبیعی با رنگدانه کم
  • مواد غذایی کنسروی

 

بهترین-دندانپزشکی-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

آیا می توانم بعد از کامپوزیت دندان، مسواک بزنم؟

از مهم ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان و دهان، حفظ بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است. این مراقبت ها می تواند به افزایش طول عمر کامپوزیت دندان شما کمک کند. به صورت کلی کلیه اقداماتی که برای مراقبت از دندان های خود انجام می دهید باید برای کامپوزیت های خود نیز اقدام کنید. زیرا روکش ها مانع از تجمع پوسیدگی روی دندان ها نمی شوند. به همین دلیل، حفظ استاندارد بالای بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. البته این نکته قابل توجه است که مسواک زدن شدید و مراقبت غیر صحیح از دندان می تواند منجر به بیماری لثه شود. به عبارتی، لثه ها در اطراف دندان شما شروع به عقب رفتن می کنند و محل اتصال روکش و دندان شما نمایان می شود.

بعد از کامپوزیت دندان از چه خمیر دندانی استفاده کنیم؟

همانطور که عنوان شد، یکی از مهمترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان و دهان، مسواک زدن است. اما نوع خمیر دندان مورد استفاده بعد از کامپوزیت دندان ها از اهمیت ویژه تری برخوردار است. خمیر دندان مناسب کامپوزیت نباید حاوی مواد ساینده و همچنین مواد سفید کننده باشد. برخی از این نوع خمیر دندان‌ها به مرور زمان و بر اثر استفاده روزانه به کامپوزیت ها آسیب می‌رسانند. استفاده از مواد ساینده موجب ایجاد خراش هایی برای سطح دندان ها می شود که از همین طریق باکتری ها می توانند به درون کامپوزیت نفوذ کرده و باعث تشکیل جرم در آنها شوند. همچنین وجود درصد زیاد فلوراید در خمیر دندان موجب تغییر رنگ و کدر شدن آنها می شود. توصیه می‌شود که با دندانپزشک متخصص خود درباره تهیه و استفاده از خمیر دندان مخصوص کامپوزیت دندان، مشورت کنید و مناسب‌ترین نوع آن را خریداری کنید.

بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت

برای خرید مناسب ترین خمیر دندان کامپوزیت با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین انتخاب و متناسب با ویژگی های دندان خود را انتخاب کنید و همچنین هنگام خرید اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی آن ها را بخوانید و از مناسب بودن آن با ویژگی های دندان هایتان اطمینان حاصل کنید.

بهترین آنها را معرفی کرده‌ایم:

  1. اورال بی (Oral-B)
  2. سنسوداین (Sensodyne)
  3. کلگیت (Colgate)
  4. مریدنت (Merident)
  5. کرست (Crest)

قلیان کشیدن بعد از کامپوزیت دندان

یکی از ویژگی های کامپوزیت دندان خاصیت فوق العاده بالای رنگ پذیری آن ها است. که این خاصیت در روز های ابتدایی نصب و اجرا بر روی دندان ها بیشتر و دندان ها بیشتر مستعد تغییر رنگ می باشند. یکی از عواملی که در تغییر رنگ کامپوزیت ها به شدت تاثیر گزار است استعمال سیگار و قلیان می باشد. بنابراین برای به تاخیر انداختن تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت دندان ها و همچنین افزایش طول عمر آنها توصیه می شود حداقل ۴۸ ساعت بعد از نصب و اجرای کامپوزیت از استعمال دخانیات و قلیان خودداری نمایید.

بهترین دندانپزشکی برای انجام کامپوزیت دندان در اصفهان کیست؟

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون علم در جهان، روش‌های زیادی برای حل مشکلات دهان و دندان به وجود آمده است. کامپوزیت دندان می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را بسته، آن‌ها را به صورت جزئی مرتب کرده، تغییر رنگ داده و ظاهری تازه به افراد ببخشد. باید توجه داشت که تمام این موارد در صورتی اتفاق می‌افتد که شخصی با مهارت، مسئول انجام کامپوزیت دندان در اصفهان باشد؛ که در این خصوص ما به شما دکتر مهدی کچویی و دکتر راضیه کامران، از بهترین و با تجربه ترین دندانپزشکان اصفهان را به شما معرفی می کنیم.

دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران-بهترین-دندانپزشکی-اصفهان

سخن نهایی؛ علت درد دندان های کامپوزیت شده چیست؟

فرآیند نصب مواد کامپوزیت معمولاً ضرری ندارد زیرا روی سطح دندان انجام می شود و اعصاب درگیر نمی شوند. اما اگر بعد از گذاشتن دندان کامپوزیت دچار درد شدید می‌شوید، می‌تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • نصب نامناسب و بدون اصول کامپوزیت
  • تحریک اعصاب دندان
  • زخمی که خوب نمی شود

درد بعد از کامپوزیت را می توان با مسکن های تجویز شده توسط پزشک کنترل کرد، اما اگر شدت درد غیر قابل تحمل است، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سوالی در مورد مراقبت های لازم پس از کامپوزیت دندان‌ها در ذهن شما باقی بود، می‌توانید در قسمت نظرات وبلاگ بهترین دندانپزشکی در اصفهان (کلینیک دکتر کچویی و دکتر کامران) آن را با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

منبع: https://b2n.ir/p33893

۴/۵ - (۱۶ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ مقایسه دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت دندان هنگامی که شما تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده اید و به دنبال روش جایگزین کردن آنها هستید، موضوعی ست که بسیار ذهن شما را درگیر خواهد کرد. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های هر یک پرداخته ایم.
ایمپلنت فوری چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری نوعی ایمپلنت دندان است که در یک جلسه انجام می شود و به ایمپلنت یک روزه نیز معروف است. اگر شرایط شما برای انجام ایمپلنت فوری دندان مناسب باشد، توصیه می شود از این روش برای ایمپلنت دندان های خود استفاده کنید.
جراحی لیفت سینوس ( Sinus Lift ) چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
جراحی لیفت سینوس چیست؟ به زبان ساده زمانی که فک شما از تراکم استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان برخوردار نیست از جراحی لیفت سینوس استفاده می شود. لیفت سینوس در واقع عملی ست که جهت افزایش تراکم و ارتفاع استخوان فک بالا انجام می شود. جراحی لیفت سینوس در اصفهان همان پیوند استخوان است که برای فک بالا و بوسیله پودر استخوان صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.