جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ انواع کامپوزیت ونیر + معایب و مزایا

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟
فهرست مطالب

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ کامپوزیت ونیر دندان نقشی اساسی در زیبایی لبخند شما دارد. داشتن ظاهری آراسته در زندگی روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است. هر نقص و نامرتبی در ظاهر، می‌تواند تاثیری منفی در ملاقات‌های شما داشته باشد. زیبایی دندان با ونیر می‌تواند در افزایش اعتماد بنفس افراد نقش داشته و به آن‌ها جرئت لبخند زدن بدهد. در صورت رعایت بهداشتی دهان و دندان، قادر خواهید بود تا مدت‌ها از تاثیرات کامپوزیت لذت ببرید. داشتن دندان‌هایی مرتب و درخشان، دیگر رویایی دور از انتظار نیست!

ونیر کامپوزیت دندان در اصفهان
کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ انواع کامپوزیت ونیر + معایب و مزایا ۱

 

بهترین دندانپزشکی برای انجام کامپوزیت دندان در اصفهان کیست؟

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون علم در جهان، روش‌های زیادی برای حل مشکلات دهان و دندان به وجود آمده است. کامپوزیت ونیر می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را بسته، آن‌ها را به صورت جزئی مرتب کرده، تغییر رنگ داده و ظاهری تازه به افراد ببخشد. باید توجه داشت که تمام این موارد در صورتی اتفاق می‌افتد که شخصی با مهارت، مسئول انجام کامپوزیت دندان در اصفهان باشد؛ که در این خصوص ما به شما دکتر مهدی کچویی و دکتر راضیه کامران، بهترین دندانپزشکی در اصفهان را پیشنهاد می کنیم.

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟ انواع کامپوزیت ونیر + معایب و مزایا ۲

دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران-بهترین-دندانپزشکی-اصفهان

 

کامپوزیت ونیر دندان چیست؟

کامپوزیت ونیر دندان یکی از روش‌های کم هزینه و مناسب برای زیباسازی دندان‌ها است. دندانپزشکان با استفاده از این روش می‌توانند مشکلاتی نظیر رنگ بد دندان، شکل نامناسب و فاصله بین آن‌ها را برطرف کرده و لبخندی زیبا برای افراد بسازند. در این روش دندانپزشک با تراشیدن یک لایه با ضخامت چند دهم میلی‌متر از دندان، کار خود را آغاز می‌کند. پس از این کار، یک لایه نازک از کامپوزیت یا همان مواد همرنگ دندان، روی محل مورد نظر قرار می‌دهد.

خوشبختانه پیشرفت علم سبب شده تا طیف رنگی گسترده‌ای از کامپوزیت‌ها در اختیار دندانپزشک بوده و قادر باشد تا هماهنگ‌ترین رنگ را با رنگ دندان‌های بیمار انتخاب کند. از طرفی ترکیبات و مواد به کار رفته در کامپوزیت، پیشرفت چشمگیری داشته و از کیفیت و استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار است. لازم به ذکر است کامپوزیت ونیر دندان، لمینت دندان و بلیچینگ دندان هر سه از روش های سفید کردن دندان هستند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر مقاله تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی را مطالعه فرمائید.

کامپوزیت-دندان-چیست-؟-دندانپزشکی-دکتر-مهدی-کچوئی-و-کامران

 

انواع کامپوزیت بر اساس محل نصب و استفاده

انواع مختلفی از کامپوزیت ونیر دندان وجود دارد. در این بخش قصد داریم تا بر اساس محل نصب و استفاده این مواد آن‌ها را طبقه‌بندی و معرفی کنیم. به طور کلی سه دسته از کامپوزیت وجود دارد که به شرح زیر است:

  • کامپوزیت دندان های جلو (قدامی)
  • کامپوزیت دندان های عقب (خلفی)
  • و کامپوزیت‌های یونیورسال

انواع کامپوزیت بر اساس محل نصب و استفاده دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

کامپوزیت های قدامی (دندان های جلو)

به طو کلی هدف از کامپوزیت ونیر دندان‌های جلو، ایجاد زیبایی و طبیعی بودن است. از این کامپوزیت برای اهداف زیر، استفاده می‌شود:

  • ترمیم دندان‌های پوسیده و آسیب دیده جلویی
  • اصلاح طرح لبخند با ونیر کامپوزیت دندان

کامپوزیت های خلفی (دندان های عقب)

در حقیقت کامپوزیت دندان‌های عقب، تفاوت خاصی با کامپوزیت دندان‌های جلو ندارد؛ تنها تفاوت موجود در این دو گروه، مقاومت بیشتر کامپوزیت دندان‌های عقب و اهمیت کم‌تر زیبایی در این کامپوزیت‌ها است. به زبانی دیگر می‌توان گفت که از این نوع کاپوزیت به عنوان جایگزینی برای آمالگام استفاده می‌شود. برخی با استفاده از این مواد به دنبال زیبایی دندان با ونیر هستند و برخی دیگر می‌خواهند دندان‌های آسیب دیده‌شان را با این روش ترمیم کنند.

کامپوزیت های ارتودنسی

شاید در زمان ارتودنسی متوجه شده باشید که دندانپزشک با استفاده از ماده‌ای خاص، براکت‌ها را به دندان شما می‌چسباند. این ماده که از جنس رزین است، کامپوزیت ارتودنسی نام دارد. از این کامپوزیت برای چسباندن براکت‌ها، اتصال باند ارتودنسی و غیره استفاده شده و به صورت سرنگ یا خمیر در اختیار دندانپزشکان قرار می‌گیرند.

کامپوزیت های بالک فیل

هدف از طراحی کامپوزیت‌های بالک فیل، انجام کل فرایند کامپوزیت در یک لایه است. از این ماده برای ساده کردن روند درمان و صرفه‌جویی در وقت استفاده می‌شود. با استفاده از کامپوزیت‌های بالک فیل، هزینه کم‌تری را پرداخت خواهید کرد.

کامپوزیت های سلف کیور

برخی از کامپوزیت‌ها برای خشک و سخت شدن به نوری خاص نیاز دارند؛ اما کامپوزیت‌های سلف کیور از این قاعده مستثنا هستند. به طور معمول از این کامپوزیت‌ها در کور بیلداپ استفاده شده یا آن‌ها را به عنوان قالبی برای ریشه دندان به کار می‌گیرند. دندانپزشکان ترجیح می‌دهند تا حفره‌های موجود در دندان‌های خلفی را با این ماده پر کنند.

کامپوزیت‌ های یونیورسال

کامپوزیت‌ دندان یونیورسال از جمله کامپوزیت‌هایی است که زیبایی چشمگیر و مقاومتی بسیار دارد. دندانپزشکان از این کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند و پر کردن دندان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که هزینه استفاده از کامپوزیت ونیر‌ دندان یونیورسال، بیشتر از دو نوع قبل خواهد بود.

کامپوزیت های مایع

انعطاف‌پذیری بینظیر کامپوزیت‌های مایع، اصلی‌ترین مشخصه آن‌ها به شمار می‌رود. از آنجا که ایجاد تغییر شکل در این نوع از کامپوزیت کاری آسان است، دندانپزشکان برای پر کردن حفره‌های کوچک یا ترمیم آسیب‌دیدگی دندان‌های پوسیده، از کامپوزیت‌های مایع کمک می‌گیرند.

 

کامپوزیت ونیر دندان بر اساس ذرات و اندازه

علاوه بر نوع استفاده از کامپوزیت ونیر دندان، می‌توان این مواد را بر اساس ذرات و اندازه آن نیز دسته‌بندی کرد. به طور کلی کامپوزیت‌ها از شیشه یا سرامیک ساخته می‌شوند. در کامپوزیت‌ های شیشه‌ای از موادی نظیر سیلیس بلورین، دی اکسید سیلیکون، شیشه لیتیوم/ باریم- آلمینیوم و بوروسیلیکات، استفاده می‌شود. از طرفی کامپوزیت‌های سرامیکی را از موادی همچون اکسید زیرکونیوم می‌سازند. در ادامه این مطلب، کامپوزیت ونیر دندان حرفه‌ای را بر اساس ذرات و اندازه آن طبقه‌بندی می‌کنیم.

 

کامپوزیت ونیر دندان بر اساس ذرات و اندازه دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

کامپوزیت های ماکروفیل

اندازه ذرات کامپوزیت‌های ماکروفیل، ۵ تا ۱۰ میکرومتر بوده و از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار هستند. از طرفی این کامپوزیت‌ها نمی‌توانند در برابر سایش مقاومت خوبی را از خود به نمایش بگذارند.

کامپوزیت های میکروفیل

کامپوزیت‌های میکروفیل، ذراتی با اندازه ۰.۴ میکرومتر داشته و از سیلیس کلوئیدی ساخته می‌شوند. وزن این ماده از کامپوزیت ماکروفیل کم‌تر بوده و در نتیجه مقاومت مکانیکی کم‌تری هم دارد. به طور معمول از کامپوزیت‌های میکروفیل در مناطقی که باید محتمل فشار شود، استفاده نمی‌کنند.

کامپوزیت های هیربید، میکرو هیربید و نانو هیربید

در صورتی که کامپوزیت‌های ماکروفیل و میکروفیل را ترکیب کنیم به کامپوزیت‌های هیربید، میکرو هیربید و نانو هیربید خواهیم رسید. این گروه از کامپوزیت‌ها انبساط حرارتی بالایی دارند و می‌توانند در برابر ساییدگی از خود مقاومت بالایی را نشان دهند.

کامپوزیت ونیر دندان نانوفیل

اندازه ذرات کامپوزیت نانوفیل در حدود ۲۰ تا ۷۰ نانومتر بوده و از مقاومت مکانیکی بالایی برخوردار است. از آنجا که این ماده از استحکام بسیار بالایی در برابر ساییدگی دارد، یکی از کامپوزیت‌های مورد علاقه دندانپزشکان به شمار می‌رود. نکته قابل توجه این است که کامپوزیت نانوفیل، به سادگی صیقل می‌خورد.

کامپوزیت های بولک

برای ساخت کامپوزیت‌های بولک از سیلیس و زیرکونیای غیر تجمعی استفاده شده است. از آنجا که این نوع از کامپوزیت مقاومت کمی در برابر سایش دارد، از آن برای پر کردن حفره‌های موجود در دندان استفاده می‌شود.

نانوکامپوزیت

نانوکامپوزیت به کامپوزیتی گفته می‌شود که حداقل یکی از ابعاد ذرات تشکیل دهنده آن، در محدوده نانو باشند. این ماده که اخیراً وارد بازار شده، خیلی زود به محصولی پرفروش در میان دندانپزشکان مشهور شده است.

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

 

انواع کامپوزیت ونیر دندان از نظر نوع کاربرد

کارشناسان و دندانپزشکان از نظر نوع کاربرد، انواع کامپوزیت ونیر دندان را به دو دسته کامپوزیت ونیر مستقیم و کامپوزیت ونیر غیرمستقیم، طبقه‌بندی می‌کنند. در ادامه توضیح بیشتری در رابطه این دو دسته خواهیم داد.

کامپوزیت ونیر مستقیم

در ساخت کامپوزیت ونیر مستقیم از رزین استفاده شده و این ماده بدون واسطه به دندان فرد متصل خواهد شد. در این روش کم‌ترین تهاجم ممکن به دندان‌های شما صورت گرفته و دندانپزشک نیاز به آماده‌سازی زیادی روی دندان‌ها ندارد.

کامپوزیت ونیر غیرمستقیم

کامپوزیت غیرمستقیم، روشی تهاجمی‌تر بوده و نیازمند زمان بیشتری برای اجرا است. در این روش، دندانپزشک ابتدا باید آماده‌سازی‌های مورد نیاز را روی دندان‌های شما انجام داده و سپس روکش‌‌های کامپوزیتی را به آزمایشگاه ارسال کند. تا زمان ساخته شدن کامپوزیت‌ها، شما باید از روکش‌های موقتی استفاده کنید. پس از آماده شدن کامپوزیت‌های ونیر غیرمستقیم، دندانپزشک آن‌ها‌ را برای شما متصل خواهد کرد.

انواع کامپوزیت بر اساس قوام و استحکام

یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی کامپوزیت ونیر دندان، دسته‌بندی آن‌ها بر اساس قوام و استحکام است. در این نوع از دسته‌بندی، دو دسته کامپوزیت‌های سیال و کامپوزیت‌های قابل تراکم وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کامپوزیت ‌های سیال

کامپوزیت‌های سیال از انطباق‌پذیری فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. در کامپوزیت ونیر حرفه‌ای از آن‌ها برای پیشگیری از پوسیدگی‌ دندان‌های خلفی، ترمیم طوق دندان و ترمیم حفره‌های دندانی با عمق کم، استفاده می‌شود.

کامپوزیت‌ های قابل تراکم

متراکم شدن در کامپوزیت‌های قابل تراکم از اهمیت بالایی برخوردار است. قابلیت متراکم شدن سبب شده تا این کامپوزیت‌ها استحکام بالایی داشته و در دندان‌های خلفی استفاده شوند.

انواع کامپوزیت ونیر دندان بر اساس ویژگی‌ های کاربردی

نوع دیگری از دسته‌بندی انواع کامپوزیت ونیر دندان، آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های کاربردی‌شان تقسیم می‌کند. این ویژگی‌ها عبارتند از: جهانی، مایع و کامپوزیت‌های بسته‌بندی شده.

جهانی

به قدیمی‌ترین نوع کامپوزیت رزینی، کامپوزیت جهانی می‌گویند. این ماده طرفداران بسیاری دارد و یکی از پرمصرف‌ترین انواع کامپوزیت است.

مایع

کامپوزیت مایع با انواع مایع‌ها سازگاری داشته و از آن برای ترمیم‌های کوچک استفاده می‌شود.

بسته ‌بندی

ماده کامپوزیت‌های بسته‌بندی شده، سفت‌تر و چسبناک‌تر از دیگر کامپوزیت‌ها بوده و برای زیبایی دندان با ونیر در دندان‌های خلفی استفاده می‌شود.

جدول انواع کامپوزیت ونیر بر اساس برند

در تمام اجناس و مواد مورد استفاده ما، برند از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه جدول انواع کامپوزیت ونیر دندان بر اساس برند را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نام برند کامپوزیت

کشور مبدا

اسپیدنت

چین

شوفو

ژاپن

سولافیل

انگلیس

دندان SDI

استرالیا

اپالیس FGM

برزیل

آکسفورد

آلمان

دندان توکویاما

ژاپن

زنیت

آلمان

دندان سارمکو

سوئیس

جیانیان GC

ژاپن

کاریزما

آلمان

IPS

سوئیس آلمان

کازمادنت

آمریکا

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت ونیر دندان، نگه داری کامپوزیت ونیر

برای حفظ ظاهر زیبا و سلامت دندان‌هایتان پس از کامپوزیت ونیر حرفه‌ای، کارهایی لازم است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • پیامبر فرموده است:« اگر برای مردم دشوار نبود در هر نماز، مسواک زدن را واجب می کردم.» مسواک زدن به صورت منظم یکی از کارهایی است که باید به صورت روزانه انجام دهید.
  • نیازی نیست تا نگران جوییدن یا گاز زدن خوراکی‌ها پس از زیبایی دندان با ونیر باشید.
  • از شکستن پوست آجیل با دندان‌ به‌شدت خودداری کنید؛ چرا که به کامپوزیت دندان‌های شما آسیب زده و آن را خراش می‌دهد.
  • حتماً بعد از خوردن چای، قهوه یا دیگر خوراکی‌های رنگ‌دار، مسواک بزنید تا رنگ کامپوزیت تغییر نکند. در صورتی که به مسواک دسترسی ندارید، می‌توانید دهان خود را با آب شستشو دهید.
  • توجه داشته باشید که گذر زمان در هر حال سبب تغییر رنگ دندان‌های شما خواهد شد؛ پس از گذر مدتی برای پولیش دوباره آن‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • علاوه بر مسواک زدن مرتب، می‌توانید از نخ دندان نیز برای حفظ سلامتی دندان‌های خود، کمک بگیرید.

کاربرد کامپوزیت ونیر دندان

زیبایی دندان با کامپوزیت ونیر کاربردهای زیادی علاوه بر زیباسازی لبخند دارد. از اصلی‌ترین دلایل استفاده از کامپوزیت ونیر حرفه‌ای، پر کردن دندان‌های خالی است. از طرفی می‌توان از کامپوزیت ونیر دندان برای تغییر رنگ دندان‌ها استفاده کرد. ونیرکامپوزیت سطح خارجی دندان را پوشش داده و به همین دلیل عمر آن را افزایش می‌دهد.

کاربرد کامپوزیت ونیر دندان دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

مراحل کامپوزیت ونیر دندان

اولین مرحله برای زیبایی دندان با کامپوزیت ونیر، مشاوره، اطمینان از سلامت دندان‌ها، بررسی مناسب بودن این روش برای درمان و زیبایی شما خواهد بود. در گام بعدی دندان‌ها از هر گونه جرم و پلاکت پاکسازی می‌شوند تا سطحی تمیز برای کار گذاشتن ونیر کامپوزیت به وجود بیاید. سپس دندان‌ها را خشک می‌کنند تا بزاق و رطوبت، مانع عملکرد مواد باندینگ نشود. دندانپزشک با استفاده از مواد اسیدی، سطح دندان را متخلخل می‌کند تا بتواند به سادگی ونیر کامپوزیت را بچسباند. در قدم بعد، سطح دندان با مواد ذ مخصوص یا همان چسب، پوشش داده شده و کامپوزیت ونیر حرفه‌ای روی آن سوار می‌شود.

دندانپزشک در این بخش از کار، به شکل دادن، اضافه کردن، برداشتن و صیقل دادن مواد کامپوزیت می‌پردازد تا شکل نهایی ونیرکامپوزیت به وجود بیاید. این عملیات توسط تکنیک لایه‌گذاری انجام می‌شود. توجه داشته باشید که نتیجه نهایی ساخت کامپوزیت ونیر دندان، کاملاً به میزان مهارت و هنرمندی دندانپزشک وابسته است.

در مرحله آخر سطح کامپوزیت پولیش خواهد خورد تا صیقلی شود. خوشبختانه ضخامت لایه کامپوزیت ونیر بسیار اندک بوده و نیازی به تراشیدن دندان برای جبران ضخامت آن نیست. تنها زمانی که دندانپزشک، دندان را تراش خواهد داد، مربوط به وقتی است که می‌خواهد شکل نامناسب آن را اصلاح کرده و طرح لبخندی زیبا به وجود آورد. می‌توان تمام این مراحل را در یک جلسه و در مطب دکتر انجام داد.

 

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت ونیر چقدر است؟

عوامل بسیاری در طول عمر و ماندگاری کامپوزیت ونیر نقش دارند. طبق نظر دندانپزشکان، مواردی نظیر جنس دندان‌ها، رعایت بهداشت و عادت غذایی، تاثیر مستقیمی بر عمر این روکش‌ها دارد. اگر دندانپزشک به خوبی کامپوزیت ونیر را بسازد و بیمار نیز تمام مراقبت‌های لازم را انجام دهد، می‌توان گفت که کامپوزیت ونیر دندان یکی از بادوام‌ترین درمان‌ها در دندانپزشکی خواهد بود.

ونیر کامپوزیت برای دندان کج

دندان‌های کج همیشه صاحبان خود را به دردسر می‌اندازند. از عدم اعتماد بنفس گرفته تا فشار اضافی بر دیگر دندان‌ها و مشکل‌های در نظافت آن‌ها، فقط برخی از چالش‌های زندگی با این نوع از دندان‌ها است. خوشبختانه بعضی از دندان‌های کج را می‌توان با کمک گرفتن از ونیر کامپوزیت مرتب کرد. برای برخی دیگر از مشکل‌های دندان‌های کج باید به روش‌های تهاجمی‌تری روی آورد.

ضخامت کامپوزیت ونیر دندان

بسیاری از افراد در زمان انجام کامپوزیت ونیر دندان، نگران ضخامت و بیرون‌زدگی آن از زیر لب‌ها هستند؛ در پاسخ به این عزیزان باید بگوییم که در مرحله اول تمام این موارد به سطح مهارت و هنرمندی دندانپزشک مروبط می‌شود. در صورتی که دندانپزشک فردی با تجربه باشد، ضخامت کامپوزیت بسیار نازک و نامحسوس بوده و اصلاً احساس نخواهد شد. در صورتی که دندان‌ها نامرتب باشند، نیاز است تا دندانپزشک آن‌ها را تراش داده و مرتب کند. اگر این نامرتبی بیش از حد باشد، کارشناسان توصیه می‌کنند تا پیش از کامپوزیت ونیر حرفه‌ای، ارتودنسی صورت بگیرد.

رنگ های کامپوزیت ونیر دندان

به طور کلی رنگ‌بندی کامپوزیت ونیر به چهار دسته D، C، B، A تقسیم می‌شود. رنگ‌های گروه A طیف رنگی قهوه‌ ای، B رنگ‌بندی زرد، C رنگ‌بندی خاکستری و D طیف رنگی قرمز دارد. از بهترین رنگ‌های مناسب کامپوزیت دندان می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد.

  • A1
  • A2
  • A3
  • A5
  • A4
  • B1
  • B2
  • B3
  • C3
  • CV
  • CVD
  • BW
  • XBW

رنگ-های-کامپوزیت-ونیر-دندان-دندانپزشکی-دکتر-مهدی-کچوئی-و-راضیه-کامران

 

مزایا کامپوزیت ونیر دندان

استفاده از زیبایی با ونیر، مزایای خاص خود را نسبت به دیگر روش‌ها دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • این روش نیازی به تراشیدن دندان ندارد و حتی در موارد خاص، میزان تراشیدن مینای دندان بسیار ناچیز است.
  • گاهی ممکن است که به دلیل فشار بالا، کامپوزیت ونیر دچار پریدگی لبه یا شکستگی شود؛ در چنین مواقعی می‌توان آن‌ها را اصلاح و ترمیم کرد.
  • توانایی تحمل فشار در هنگام جوییدن، یکی دیگر از مزایای این روش است. کامپوزیت‌ها می‌توانند فشاری ۱۰ برابر لمینیت‌های‌ سرامیکی را تحمل کنند.
  • ظاهر طبیعی و زیبای این کامپوزیت‌ها به عنوان یکی دیگر از مزایای آن شناخته می‌شود.
  • از آنجایی که به لابراتوار نیازی ندارد، احتمال خطای انسانی حذف خواهد شد.
  • طول درمان کوتاه بوده و در یک جلسه تمام می‌شود.

معایب کامپوزیت ونیر دندان

همیشه در مزایا، معایب هم وجود دارد. از جمله معایب زیبایی با ونیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گاهی اوقات طول عمر کامپوزیت‌ها فقط ۵ الی ۷ سال است و پس از گذشت این مدت، نیاز است تا با لایه‌های جدید، تعویض شوند.
  • این روش از براقیت کم‌تری نسبت به لمینت‌های سرامیکی برخوردار است. البته می‌توان با استفاده از روش‌هایی این مشکل را کاهش داده یا برطرف کرد.
  • پس از انجام کامپوزیت ونیر، بیمار باید بهداشت بیشتری را رعایت کند.
  •  

سوالات متداول کامپوزیت ونیر دندان

آیا در کامپوزیت ونیر نیاز به تراش دندان وجود دارد؟

در شرایط عادی، کامپوزیت ونیر نیازی به تراش دندان ندارد. فقط در صورتی که دندان‌ها نامرتب بوده یا نیاز به اصلاح داشته باشند، عمل تراش دندان صورت می‌گیرد.

معایب کامپوزیت ونیر چیست؟

معایب بسیار کمی برای این روش از درمان وجود دارد. از جمله معایب آن می‌توان به نیاز به رعایت بهداشت دائم، براقیت کم‌تر نسبت به لمینت سرامیکی و در بعضی موارد عمر کم، اشاره کرد.

عوارض کامپوزیت ونیر چیست؟

عوارض کامپوزیت ونیر می‌توان به شکستن دندان‌های ونیر کامپوزیت شده، بروز حساسیت دمایی پس از ونیر کامپوزیت دندان و تغییر رنگ دندان ونیر کامپوزیت شده، اشاره کرد.

آیا کامپوزیت ونیر باعث بوی بد دهان می‌‌شود؟

در صورتی که دندانپزشکی ماهر کامپوزیت ونیر دندان شما را ساخته باشد و هر روز از مسواک و نخ‌دندان استفاده کنید، هرگز دهانتان بوی بدی نخواهد داشت. از طرفی اگر دندانپزشک به خوبی کامپوزیت ونیر را نساخته باشد، بین آن و دندان فاصله افتاده و با گذر زمان دندان را پوسیده خواهد کرد. در صورت بروز این اتفاق، باید کامپوزیت ونیر دندان تعویض شود.

آیا امکان برداشتن کامپوزیت ونیر وجود دارد؟

امکان برداشتن کامپوزیت ونیر دندان کاملاً به روش کار دندانپزشک وابسته است. در صورتی که دندانپزشک برای نصب کاپوزیت ونیر سطح دندان را نتراشیده یا خیلی کم تراشیده باشد، می‌تواند در صورت تمایل آن‌ها را بردارید؛ اما در صورتی که مینای دندان شما تراشیده شده و بخشی از ساختار اصلی دندان از بین رفته باشد، با حذف کامپوزیت، دندان‌هایتان را در معرض پوسیدگی قرار خواهید داد.

آیا کامپوزیت به دندان آسیب می‌زند؟

خیر. کامپوزیت ونیر با هدف زیبایی و ترمیم دندان طبیعی شما به کار می‌رود و به آن آسیب نخواهد زد.

 
۳.۵/۵ - (۱۵ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ مقایسه دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت دندان هنگامی که شما تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده اید و به دنبال روش جایگزین کردن آنها هستید، موضوعی ست که بسیار ذهن شما را درگیر خواهد کرد. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های هر یک پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.