جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از لمینت دندان (نکات مهم و طلایی)

آنچه در این مقاله می‌خوانید
لمینت دندان پوششی است که برای زیباییی دندان های آسیب دیده و فاصله بین آنها و ... استفاده می شود که قطعا استحکام دندان های طبیعی را ندارد. بنابراین مراقبت های بعد از لمینت دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. رعایت بهداشت، استفاده از مسواک و خمیردندان مناسب، مراجعه به دندانپزشک، مراعات در مصرف مواد غذایی سفت و جلوگیری از عادت های آسیب زننده برای دندان ها از نکات قابل توجه هستند. در این مقاله مراقبت های بعد از لمینت دندان به صورت کامل به شما ارائه خواهد شد.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از لمینت دندان (نکات مهم و طلایی)
فهرست مطالب

مراقبت های بعد از لمینت دندان شامل چه نکات و مواردی می باشد؟ لمینت سرامیکی دندان یکی از درمان های زیبایی دندان است که لبخندی زیبا و دندان های درخشان را برای متقاضی به ارمغان می آورد. درمان لمینت یکی از محبوب ترین درمان هایی است که توسط متخصصان زیبایی انجام می شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارائه جدیدترین روش های دندانپزشکی زیبایی، علاوه بر لمینت های سرامیکی دندان، از لمینت های فوق نازک به نام لمینت بدون تراش دندان نیز در بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی، ترمیمی و زیبایی از جمله بهترین دندانپزشکی در اصفهان (کلینیک دکتر کچویی و دکتر کامران) استفاده می شود.

به طور کلی روکش های دندانی از دو نوع سرامیکی و کامپوزیت تشکیل شده اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. علاوه بر این، روند تولید هر یک از آنها متفاوت است. لمینت دندان به مراقبت ویژه برای دوام و نگهداری طولانی مدت نیاز دارند که در این مقاله به بررسی هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

مراقبت های بعد از لمینت دندان – کوتاه مدت

  • پس از نصب لمینت سرامیکی دندان، احتمال حساسیت موقت به نوشیدنی های سرد و گرم وجود دارد. پس ن ران نباشید زیرا این حساسیت در کمترین زمان برطرف می شود.
  • حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید.
  • نخ دندان را در برنامه روزانه مراقبت از دهان خود قرار دهید.
  • از خوردن غذاهای رنگی خودداری کنید. زیرا به مرور زمان لمینت‌ های سرامیکی روی دندان های تغییر رنگ می دهند. این غذاها عبارتند از قهوه، چای، نوشابه و سایر مواد غذایی که حاوی رنگدانه های زیادی هستند. این مواد غذایی نه تنها بر روی لمینت های دندان، بلکه بر رنگ مینای طبیعی دندان نیز تأثیر می گذارند.
  • از آنجایی که لمینت سرامیکی قابل ترمیم نیست، نسبت به سایر روکش های دندان نیاز به نگهداری بیشتری دارد. زیرا در صورت آسیب به لمینت دندان باید تعویض کامل روکش انجام شود.
  • همانطور که ذکر شد لمینت های سرامیکی قابل ترمیم نیستند، به همین خاطر مراقبت بیشتری نسبت به سایر روکش های دندانی مورد نیاز است. زیرا در صورت آسیب به روکش های دندان، روکش ها باید به طور کامل تعویض شوند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان – بلند مدت

هنگامی که لمینت دندان خود را انجام می دهید، دندانپزشک زیبایی به شما توصیه می کند که چند هفته پس از دوره برای ارزیابی بعدی به مطب مراجعه کنید. در طی این ویزیت، پزشک آزمایش های لازم لمینت دندان را انجام می دهد و مراقبت، وضعیت بافت لثه و واکنش دهان و دندان شما را بررسی می کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها

یکی از مهم ترین نکاتی که پس از نصب لمینت دندان باید به آن توجه کرد، رعایت بهداشت دهان و دندان است. هرچه بهتر از بهداشت دهان و دندان خود مراقبت کنید، واقعاً به ماندگاری و طول عمر آن کمک خواهید کرد. شما باید با روکش ها مانند دندان های طبیعی خود رفتار کنید و آنها را مانند دندان های واقعی خود نگهداری کنید. درست است که می گویند روکش های چینی آسیب نمی بینند، اما چون این روکش ها به دندان های طبیعی شما چسبانده می شوند، احتمال پوسیدگی و آسیب به دندان های طبیعی زیر لمینت وجود دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان را می توان با سه روش به دست آورد:

  1. در حالت ایده آل، بعد از هر وعده غذایی بشویید. دو بار در روز از خمیر دندان برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید.
  2. بهتر است بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده شود تا از باقی ماندن مواد غذایی بین دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. با این حال، در حالت ایده آل، باید یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  3. به طور منظم یک یا دو بار در روز از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید و از خوردن یا نوشیدن غذاهای رنگی خودداری کنید. هنگام استفاده از دهان شویه، حتما از دهان شویه های بدون الکل استفاده کنید، زیرا الکل باعث سایش سریع تر پیوند بین روکش های چینی و مینای دندان می شود. اگر این پیوند از بین برود، روکش قطعا از دندان شما جدا می شود.

استفاده از خمیر دندان و مسواک نرم

مراقب باشید، پس از قرار دادن روکش ها باید از خمیر دندان و یک مسواک نرم استفاده کنید زیرا خمیر دندان و مسواک هایی با موهای سفت، روکش های شما را فرسوده می کنند. هنگام انتخاب خمیر دندان نامرئی مراقب باشید تا از آسیب به مینای دندان جلوگیری کنید. بهتر است نام و برند خمیر دندان و مسواک را از دندانپزشک زیبایی خود بپرسید.

استفاده از خمیر دندان و مسواک نرم

نکات بهداشتی مراقبت لثه

اگر از عفونت لثه و بیماری پریودنتال رنج می برید، لثه های شما خراب می شود و لمینت ونیر سرامیکی شما اثرات نامطلوبی خواهد داشت. قسمتی از لثه های شما که با روکش های دندانی در تماس است تاثیر زیادی بر ظاهر لبخند شما می گذارد و عمر روکش های شما را افزایش می دهد. اگر دندان شما دچار پوسیدگی است باید هر چه سریعتر آن را ترمیم کنید زیرا اگر این کار انجام نشود عفونت گسترش می یابد و لمینت دندان آسیب می بیند.

مراجعه به پزشک به طور منظم

پس از نصب پلاک های دندانی، باید هر شش ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندان ها و دهان شما کاملا سالم باشد نیازی به تنظیم و تعویض روکش ها نیست و ظاهر دندان های شما حفظ می شود. در طی معاینه ماهانه خود با پزشک، اگر عفونت یا پوسیدگی در دندان ها و لثه ها وجود داشته باشد، به موقع درمان می شود.

با انجام بازرسی ماهانه هرگونه آسیب از قبیل ترک و فرسودگی کتانی به سرعت تشخیص داده می شود و آسیب بیشتر نمی شود. بنابراین، مراجعه منظم به دندانپزشک را فراموش نکنید.

پیشگیری از جویدن مواد سفت

همانطور که در بالا ذکر شد، طول عمر لمینت دندان بسیار بالا است و همچنین دارای مقاومت و استحکام بسیار بالایی است. اما اگر به مدت طولانی از مواد جویدنی سخت استفاده کنید، قطعا آسیب های جبران ناپذیری به لمینت های خود وارد خواهید کرد. جویدن ناخن، جویدن ته مداد، شکستن بادام زمینی و بادام در بسته بندی ها یا باز کردن درب بطری های فلزی و کیسه های فلزی می تواند باعث آسیب جدی به لمینت دندان شود.

به همین دلیل توصیه می شود برای افزایش عمر لمینت خود از جویدن غذای خیلی خشک خودداری کنید. برخی از افراد تصور می کنند در صورت استفاده از روکش دندان، نوشیدن یا جویدن غذا محدود می شود، اما حقیقت این است که شما می توانید هر چیزی بخورید، اما باید مراقب باشید و از دندان های عقب خود برای جویدن غذای سفت استفاده کنید.

 عدم استعمال دخانیات

استعمال و مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان آسیب زیادی به لمینت دندان وارد می کند. مصرف دخانیات برای بدن ضرر های بسیاری دارد اما مهمترین ضرر سیگار، قلیان و سایر دخانیات برای سلامت دهان و دندان این است که باعث می شوند دندان ها زودتر پوسیده شده و عفونت سریعتر گسترش پیدا کند.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد این است که مصرف دخانیات باعث تغییر رنگ و زرد و تیره شدن مینا و لمینت دندان خواهد شد. برای مراقبت بعد از لمینت دندان مصرف سیگار و دخانیات را قطع یا حداقل محدود کنید.

پرهیز از مصرف خوراکی های رنگی

 ماندگاری و مقاومت لمینت دندان در برابر تغییر رنگ بیشتر از ونیر کامپوزیت دندان است. با این وجود رنگدانه موجود در مواد غذایی و نوشیدنی های رنگی باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن لمینت دندان می شود. برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر روکش های پرسلین در کنار سایر نکات مراقبت بعد از لمینت، مصرف خوارکی هایی که دارای رنگ خوراکی هستند را محدود کنید. این نوع خوراکی ها علاوه بر تیره و زرد کردن لمینت باعث از بین رفتن پیوند بین لمینت سرامیکی و دندان طبیعی می شوند.

نکته مهم: قهوه، چای، زعفران، زردچوبه و سودا از جمله خوارکی هایی هستند که برای مراقبت از لمینت باید مصرف آن ها را محدود کنید و در صورت مصرف، بلافاصله دهان و دندان های خود را به خوبی شسته و تمیز کنید.

پرهیز از مصرف خوراکی های رنگی | دندانپزشکی مهدی کچوئی و کامران

عدم فعالیت ورزشی سنگین

از محافظ دهان استفاده کنید: اگر در ورزش یا هر فعالیتی که ممکن است به دهان شما ضربه وارد کند شرکت می‌کنید، از محافظ دهانی استفاده کنید تا لمینت‌های خود را از آسیب محافظت کند.

از دندان قروچه خودداری کنید

اگر دندان های خود را به هم فشار می دهید یا به هم فشار می دهید، با دندانپزشک خود در مورد تهیه نایت گارد سفارشی برای محافظت از لمینت های خود صحبت کنید.

از دندان ها به عنوان ابزار استفاده نکنید: از دندان های خود برای باز کردن بسته ها، بطری ها یا ناخن جویدن استفاده نکنید، زیرا این کار می تواند به لمینت ها آسیب برساند.

بهترین دکتر لمینت دندان در اصفهان

لمینت دندان اصفهان از جمله روش‌های بسیار بروز برای اصلاح فرم دندان‌ها و زیبایی بخشیدن به لبخند شما است. کارهای زیبایی نیاز به تجربه بسیار بالایی دارند و چنانچه برای هریک از خدمات دندانی خود از جمله ایمپلنت دندان‌ ها، که هم جنبه زیبایی دارد و هم جایگزینی برای دندان های کشیده شده است مناسب است.

لمینت دندان، کامپوزیت کردن و غیره نیاز به یک متخصص بسیار خبره دارید که حداقل ۷ تا ۸ سال سابقه کار در این زمینه‌ها را داشته باشد. از جمله بهترین دکترهایی که در اصفهان وجود دارند و مشغول کار در بهترین کلینیک‌ های مطرح شهر هستند به دکتر مهدی کچوئی و همچنین دکتر راضیه کامران می‌توان اشاره کرد.

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان

سخن نهایی | مراقبت های بعد از لمینت دندان

دندان های لمینت شده مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارند و مراقبت نادرست می تواند باعث آسیب و تغییر رنگ دندان ها شود. برای حفظ لمینت دندان ها ابتدا باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و مانند دندان های طبیعی نیاز به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم دارند. برای جلوگیری از زرد شدن دندان ها از غذاهای دارای رنگدانه زیاد خودداری کنید.

همچنین سعی کنید غذاهای سفت مانند بادام زمینی یا گردو را نجوید، زیرا مینای دندان شما را خرد کرده یا ترک ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع: https://b2n.ir/f59990

۴.۴/۵ - (۱۱ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.