جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از روکش دندان + ( ۸ نکته مهم که باید بدانید )

آنچه در این مقاله می‌خوانید
روکش دندان یک راه حل خوب و مقرون به صرفه برای احیای لبخند زیبای شماست و به وسیله آن می توانید دندان های فرسوده، شکسته یا آسیب دیده خود را ترمیم کنید. مراقبت های بعد از روکش دندان نیز به آسانی قابل انجام هستند و در این مقاله 8 مرحله مراقبت از روکش دندان شامل زمان مصرف غذا، حساسیت های دندان، رژیم غذایی، رعایت بهداشت دهان و دندان و ... به شما ارائه می شود.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از روکش دندان + ( 8 نکته مهم که باید بدانید ) | بهترین کلینیک دندانپزشکی ترمیم زیبایی دندان در اصفهان (دکتر کچویی و دکتر کامران)
فهرست مطالب

مراقبت های بعد از روکش دندان شامل چه نکات و مواردی می باشد؟ روکش دندان یک “کلاه” دندانی است که روی دندان قرار می‌گیرد و آن را می پوشاند تا شکل، اندازه یا ظاهر آن را بهبود بخشد. ونیرها وقتی در جای خود قرار می گیرند، قسمت قابل مشاهده دندان (روی دندان و بالای خط دندان) را به طور کامل می پوشانند. پس از دریافت روکش های دندانی جدید، باید بدانید که برای مراقبت از آنها چه کاری انجام دهید.

خوشبختانه مراقبت از روکش های دندانی نسبتاً آسان است. و تا زمانی که دستورالعمل ها را به درستی دنبال کنید، تاج شما ماندگار خواهد بود. پس از پوشاندن دندان ها؛ دندانپزشک شما به شما خواهد گفت که برای مراقبت از آنها چه کاری انجام دهید، اما برای دانستن دقیق تر موارد و مراقبت های بعد از روکش دندان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

موارد مهمی که در مراقبت های بعد از روکش دندان‌ باید رعایت کنید

اگر اتفاقی برای روکش موقت شما افتاد، باید در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اغلب، عدم استفاده از روکش موقت می تواند موقعیت دندانی را که قرار است جایگزین روکش دائمی شود، تغییر دهد. هنگام استفاده از روکش موقت، باید دندان های خود را مانند قبل مسواک بزنید و هنگام نخ دندان کشیدن بیشتر مراقب باشید تا از جدا شدن روکش جلوگیری شود. پس از چند روز، ممکن است حساسیت به برخی از غذاهای سرد و احساس سوزش در لثه ها را تجربه کنید. شستشو با آب نمک گرم تمام ناراحتی ها را از بین می برد.

روکش ها پس از قرار دادن روی دندان ها نیاز به مراقبت ویژه دارند و به یاد داشته باشید که روکش ها برای محافظت از دندان های داخلی در برابر پوسیدگی یا بیماری لثه نیستند. بنابراین، اقدامات مناسب بهداشت دهان شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و یک بار نخ دندان کشیدن است. یک روز، به خصوص در اطراف ناحیه ای که روکش با لثه برخورد می کند.

از آنجایی که روکش های موقت موقتی هستند – باید تا زمان آماده شدن روکش دائمی در جای خود نگه داشته شوند – اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند هنگام استفاده از روکش های موقت اقدامات احتیاطی را انجام دهید. این موارد عبارتند از:

  • به خاطر داشته باشید که دندان های شما ممکن است برای مدتی به سرما و گرما حساس باشند، این حساسیت معمولا پس از چند ماه از بین می رود. اگر احساس کردید که این حساسیت به مرور زمان کاهش نیافت، به پزشک متخصص خود اطلاع دهید.
  • بعد از اینکه روکش بر روی دندان های شما قرار گرفت، باید از یک مجموعه ابزار مخصوص (مسواک و نخ دندان مخصوص) استفاده کنید و پس از انجام عمل دریافت و به شما آموزش داده می شود. به یاد داشته باشید که پوسیدگی دندان علت اصلی بیماری لثه است.
  • ممکن است روکش دندان شما ترک بخورد اما در برخی موارد این شکستگی در جایی اتفاق می افتد که روکش به دندان مجاور می چسبد و به راحتی غذا وارد روکش و دندان مجاور می شود که در این مورد نیز نیاز به ترمیم دارد.

رعایت نکات غذایی بعد از روکش کردن دندان‌ها

نکته مهم در مورد روکش های دندانی این است که علاوه بر کیفیت روکش ها باید به افزایش طول عمر آنها نیز توجه کرد. برخی از این نکات را در زیر فهرست می کنیم:

  1. سعی کنید بیش از نیم ساعت از خوردن هر گونه غذایی با دندان های بسته خودداری کنید. زیرا روکش های دندانی با چسب مخصوص به دندان ها چسبانده می شوند. هر چه زمان بیشتری بین روکش و پایه دندان بگذرد، چسبندگی قوی تر و با استحکام بیشتری خواهد بود.
  2. پس از نیم ساعت جویدن غذا با روکش، باید سعی کنید از ایجاد فشار بیش از حد در طول شبانه روز بخصوص با جویدن غذاهای سفت که منجر به شل شدن و کنده شدن پوشش می شود، خودداری کنید.
  3. سعی کنید برای مدتی از استفاده از خوراکی رنگی مانند شکلات، قهوه و غیره خودداری کنید. تا رنگ روکش در ساعات اولیه صبح تغییر نکند.
  4. اگر دندان روکش شده باشد و عصب کشی نشده باشد، ممکن است در روزهای اول به غذاهای سرد و گرم حساس باشد. این موقتی است و جای نگرانی نیست. به مرور زمان مشکل حل خواهد شد.
  5. اگر هنگام جویدن غذا با روکش دندان احساس می‌کنید که خیلی زیاد شده‌اند یا فشار می‌آورید، حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتوانید مشکل را تنظیم و برطرف کنید.
  6. اگر از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان های خود استفاده می کنید، این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید، زیرا نخ دندان می تواند به مینای دندان بچسبد و کنده شود.
  7. رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند عمر روکش های دندانی را افزایش دهد. استفاده از آب برای شستشوی دهان و مسواک زدن پایه دندان می تواند بهداشت دهان و دندان و عمر طولانی ونیر دندان را تضمین کند.
  8. رعایت نکات تجویزی بیمار باعث زیبایی بیشتر و ماندگاری دندان مصنوعی می شود. با رعایت بهداشت احتمال عفونت، بوی بد و… از بین می رود و فرد دندان های بسیار زیبایی به دست می آورد. روکش های دندانی نیز انواع مختلفی دارند که به شدت بر زیبایی و استحکام آنها تاثیر می گذارد. از جمله روکش های زیبا می توان به زیرکونیوم و سرامیک اشاره کرد.

چند ساعت بعد از روکش دندان غذا بخوریم؟

بهتر است به مدت نیم ساعت از زمان نصب روکش غذا نخورید تا روکش بصورت درست و کامل به دندان متصل شود. توجه داشته باشید هرچه این زمان طولانی تر شود روکش بهتر محکم تر به پایه دندان می چسبد. پس از گذشت نیم ساعت شما مجاز به خوردن خوراکی های نرم هستید، زیرا جویدن غذاهای سفت باعث شل شدن و افتادن روکش شما خواهد شد. تقریبا می توان گفت با گذشت ۲۴ ساعت از زمان نصب روکش می توانید هرگونه مواد غذایی را مصرف کنید.

 

رعایت نکات غذایی و مراقبت های بعد از روکش کردن دندان‌ها دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

عوارض روکش دندان

بصورت طبیعی ممکن است پس از انجام روکش دندان دچار عوارضی شوید که این عوارض تا حدودی طبیعی هستند و شما با انجام مراقبت های بعد از روکش دندان می توانید از میزان این عوارض بکاهید. مشکلات و عوارض احنمالی پس از روکش دندان عبارتند از:

  • بروز حساسیت و آلرژی نسبت به روکش دندان:

برخی افراد ممکن است به مواد مورد استفاده در روکش حساسیت نشان دهند. بروز آلرژی در موارد بسیار نادر رخ می دهد و با مصرف داروهای ضدحساسیت نیز بهبود میابد.

  • پوسیدگی دندان در اثر روکش دندان:

روکش دندان اگر در جای مناسب خود قرار نگیرد، موجب تجمع مواد غدایی و میکروب ها در زیر آن شده و باعث پوسیدگی دندان می شوند.

  • لق شدن و افتادن روکش دندان:

در برخی موارد به علت نصب غلط روکش بر روی دندان، روکش پس از مدتی لق شده و می افتد.

  • بروز عفونت زیر روکش دندان:

مهم ترین عارضه ای که ممکن است پس از روکش دندان ایجاد شود، عفونت دندان و لثه است. این مشکل درصورت عدم رعایت مراقبت های بعد از روکش دندان‌ رخ خواهد داد.

عوارض رعایت نکردن موارد بهداشتی و توصیه های پس از درمان

در صورت عدم توجه به توصیه های پزشک و عدم رعایت مراقبت های بعد از روکش دندان، با عوارضی مواجه خواهید شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • شکسته شدن مینای دندان،
  • عفونت لثه،
  • احساس درد،
  • نمایان بودن سطح زیرین روکش (کشیدن خط در محل اتصال روکش با چسب).

همه این مشکلات باعث آسیب پلاک، عفونت لثه و درد شدید برای بیمار می شود. بهتر است تمام اقدامات را با دقت انجام دهید تا ماندگاری دندان ها بیشتر شود و در معرض عوارض قرار نگیرید.

سخن نهایی | مراقبت های بعد از روکش دندان

اگر روکش دائمی دارید، می‌توانید با پرهیز از جویدن یخ یا سایر مواد دیگر که می‌تواند به دندان‌هایتان آسیب برساند، روکش خود را حفظ کنید. یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ روکش دندان، چکاپ و مراجعه منظم به دندانپزشک است. دکتر قادر خواهد بود روکش شما و ساختار دندان زیر آن را از نظر هر نشانه‌ای از آسیب بررسی کند، و این امکان را فرهم می‌کند که هر گونه مشکلات بالقوه‌ای را قبل از بروز آنها متوقف کند.

لازم به ذکر است که دکتر قادر خواهد بود با استفاده از فن آوری‌های پیشرفته دندان‌ها را طوری جرم گیری کند که شما نمی‌توانید در خانه این کار را انجام دهید. در کلینیک دکتر کچویی و دکتر کامران با رعایت نکات بهداشتی، خدمات درمانی و زیبایی طرح لبخند دندان ارائه می‌گردد. این کلینیک با عنوان بهترین دندانپزشکی در اصفهان، در راستای کسب رضایت مشتریان و بیماران، کاملترین خدمات را ارئه می‌دهد.

بهترین-دندانپزشکی-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

منبع: https://b2n.ir/a96096

۴.۵/۵ - (۲۳ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.