جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان (7 نکته طلایی)

آنچه در این مقاله می‌خوانید
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که بعد از کامپوزیت دندان های خود، زیبایی و درخشانی دندان های شما تا چه زمانی باقی می ماند. دوام و طول عمر هرچه بیشتر آن ها تنها بستگی به شما دارد. مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان از اهمیت خیلی بالایی برخوردار است. رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی مناسب، ترک عادات اشتباه و استفاده از خمیر دندان و مسواک مناسب و ... از موارد قابل توجه در این مراقبت ها هستند. در این مقاله به صورت مفصل به بررسی مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان می پردازیم.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان | بهترین کلینیک دندانپزشکی ترمیم زیبایی دندان در اصفهان (دکتر کچویی و دکتر کامران)
فهرست مطالب

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان شامل چه نکاتی می باشد؟ ما در شرایطی زندگی می کنیم که زیبایی چهره در کنار لبخند زیبا اهمیت زیادی پیدا می کند. یکی از این زیبایی ها با دندان های زیبا و خوش رنگ نشان داده شده است. بر اساس مطالعات اخیر، افرادی که دندان های زیبا و مرتبی ندارند، اعتماد به نفس کمتری دارند. به همین دلیل است که به لطف علم دندانپزشکی، کامپوزیت های دندانی ساخته شد تا با استفاده از آن به دندان هایی زیبا و درخشنده دست پیدا کنیم. اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

7 توصیه درمانی بعد از کامپوزیت دندان در کوتاه مدت

  1. دندان های خود را حداقل دو بار در روز – با یک مسواک نرم – مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  2. از دهانشویه های تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.
  3. می توانید از خمیر دندان برای ضد عفونی کردن دندان و لثه استفاده کنید. به این دلیل که برخی از دهانشویه ها رنگ خاصی دارند و باعث تغییر رنگ ترکیب می شوند.
  4. سعی کنید از عاداتی مانند باز کردن بسته‌ها با دندان و جویدن اجسام سخت جلوگیری کنید.
  5. در صورت احساس تهوع تا یک ساعت پس از فرمولاسیون از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  6. تا زمان از بین رفتن بیهوشی از خوردن یا جویدن غذا خودداری کنید، زیرا ممکن است ناخواسته زبان خود را گاز بگیرید یا به دندان جوش خورده خود فشار زیادی وارد کنید.
  7. احساس درد در ناحیه کامپوزیت دندان 2 تا 4 هفته پس از درمان طبیعی است، اما اگر بیشتر طول کشید، به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان ( ۷ نکته طلایی ) دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

مراقبت های بلند مدت بعد از کامپوزیت دندان 

داشتن رژیم غذایی مناسب، یکی از مهم ترین معیارهای سلامت دندان های شماست، پس به آنها نیز توجه داشته باشید. مهم ترین نکات یک رژیم غذایی مناسب پس از کامپوزیت دندان ها:

  • نخوردن غذا و خوراکی های سفت و چسبناک

زمانی که خوراکی های سفت و چسبناک مانند آب نبات، آجیل، ژله یا خوراکی هایی از این گروه را گاز میزنید، فشار زیادی به دندان های شما وارد می شود. این نوع خوراکی ها می توانند برای ناحیه های پر شده دندان آسیب زا باشند یا حتی باعث شکسته شدن کامپوزیت ها بشنوند. همچنین خوراکی های شیرین و چسبناک با پر کردن فضاهای خالی دندان های پر شده باعث پوسیدگی آن ها می شوند. بنابراین توصیه می شود پس از انجام کامپوزیت دندان از خوردن خوراکی های سفت و چسبناک تا حد امکان صرفه نظر کنید.

  • از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی که باعث لکه دار شدن کامپوزیت می شود بپرهیزید

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه زیادی داشت، این است که کامپوزیت در برابر لکه دار شدن اسیب پذیر است. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که بعد از کامپوزیت دندان مصرف چای، قهوه، نوشابه و حتی میوه هایی مانند شاه توت و چغندر را به کمترین میزان ممکن برسانید. بنابراین این مورد از اهمیت خاصی برخوردار است.

  • استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت منظم

یکی از مهمترین مراقبت های پس از کامپوزیت دندان، مسواک زدن است. برای مسواک زدن باید مسواک و خمیر دندان مناسب استفاده کنید. مسواک زدن نباید با فشار یا شتاب زیادی همراه باشد. همچنین از نخ دندان باید برای تمیز نگه داشتن بین دندان ها استفاده کنید زیر مسواک آنقدر ظرافت ندارد که بین دندان ها فرو برود و همه ی موارد غذایی را خارج کند، بنابراین هر شب از نخ دندان استفاده کنید تا شرایط رشد باکتری در فضای بین دندان ایجاد نشود. ترکیب مسواک و نخ دندان در دراز مدت باعث کیفیت بهتر کامپوزیت ها خواهد شد.

  • عادت دندان قروچه را ترک کنید

اگر جزو افرادی هستید که به فشار دادن دندان های فک بالا و فک پایین روی هم عادت دارید، این عادت آسیب زننده به دندان را ترجیحا قبل از نصب کامپوزیت ترک کنید. استحکام کامپوزیت نسبت به لمینت کمتر است، بنابراین در اثر فشار زیاد کمتر از لمینت مقاومت دارند و حتی ممکن است دچار ترک خوردگی یا شکستگی بشود.
توصیه ی دندان پزشکان به این دسته افراد استفاده از محافظ های دندانی است که حین خواب استفاده کنند.

 

 

مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان در بلند مدت دکتر مهدی کجوئی و دکتر راضیه کامران

 

تا چند ساعت بعد از کامپوزیت نباید چیزی خورد؟

توصیه دندانپزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران :

بعد از انجام کامپوزیت دندان، توصیه می‌شود که حداقل تا 2 ساعت پس از کامپوزیت از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. این زمان به کامپوزیت اجازه می‌دهد تا به دندان‌ها بچسبد. بهتر است  تا 48 ساعت از مصرف غذاها ( غذا های سفت و چسبنده ) و نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی گرم (نوشیدنی های تیره) خودداری کنید تا از حساسیت دندان‌ها جلوگیری شود و به کامپوزیت آسیب نرسد.

آیا پس از کامپوزیت دندان بلافاصله می توان غذا خورد؟

پس از کامپوزیت دندان باید با توجه داشته باشید که غذا و نوشیدی های مناسب استفاده کنید. با این حال در صورتی که از وارد شدن فشار مستقیم به آن ها جلو گیری کنید، مانعی وجود ندارد. توصیه می شود که از خوردن غذا های سفت که باعث آسیب دیدن کامپوزیت ها می شود خودداری کنید و در صورت تمایل به غذا خوردن از غذا هایی مانند گوشت پخته، ماکارونی، سوپ، سیب زمینی یا تن ماهی استفاده کنید.

بعد از کامپوزیت دندان چه غذایی بخوریم؟

بهترین نوع غذا مناسب برای کامپوزیت دندان ها مواد غذایی پختنی و همچنین مصرف غذاهای نرم است. استفاده از مواد غذایی سفت و محکم، مواد اسیدی، غذاهای حاوی رنگدانه، مواد چسبنده و قندی و همچنین برخی عادات اشتباه مانند دندان قروچه، ناخن جویدن و … موجب کاهش عمر و آسیب به سطح کامپوزیت دندان ها می شود.

غذاهای مناسب بعد از کامپوزیت دندان:

  1. غذاهای نرم و ولرم:
    • سوپ مرغ یا سبزیجات.
    • پوره سیب‌زمینی یا پوره سبزیجات.
    • ماست ساده و بدون افزودنی‌های رنگی.
  2. پروتئین‌های نرم:
    • تخم‌مرغ آب‌پز یا نیمرو.
    • ماهی‌های نرم و بدون تیغ.
    • مرغ پخته و خرد شده.
  3. سبزیجات پخته و نرم:
    • هویج، کدو، اسفناج و بروکلی.
    • عدس و لوبیا.
  4. کربوهیدرات‌های نرم:
    • برنج نرم و پخته.
    • پاستا و نودل نرم.
    • نان سفید تازه و نرم یا نان تست.
  5. میوه‌های نرم و بدون رنگ زیاد:
    • موز و سیب پوست‌کنده.
    • کمپوت‌های بدون شکر اضافی.

بهترین-دندانپزشکی-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

آیا می توانم بعد از کامپوزیت دندان، مسواک بزنم؟

از مهم ترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان و دهان، حفظ بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است. این مراقبت ها می تواند به افزایش طول عمر کامپوزیت دندان شما کمک کند. به صورت کلی کلیه اقداماتی که برای مراقبت از دندان های خود انجام می دهید باید برای کامپوزیت های خود نیز اقدام کنید. زیرا روکش ها مانع از تجمع پوسیدگی روی دندان ها نمی شوند.

به همین دلیل، حفظ استاندارد بالای بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. البته این نکته قابل توجه است که مسواک زدن شدید و مراقبت غیر صحیح از دندان می تواند منجر به بیماری لثه شود. به عبارتی، لثه ها در اطراف دندان شما شروع به عقب رفتن می کنند و محل اتصال روکش و دندان شما نمایان می شود.

بعد از کامپوزیت دندان از چه خمیر دندانی استفاده کنیم؟

همانطور که عنوان شد، یکی از مهمترین مراقبت های بعد از کامپوزیت دندان و دهان، مسواک زدن است. اما نوع خمیر دندان مورد استفاده بعد از کامپوزیت دندان ها از اهمیت ویژه تری برخوردار است. خمیر دندان مناسب کامپوزیت نباید حاوی مواد ساینده و همچنین مواد سفید کننده باشد. برخی از این نوع خمیر دندان‌ها به مرور زمان و بر اثر استفاده روزانه به کامپوزیت ها آسیب می‌رسانند.

استفاده از مواد ساینده موجب ایجاد خراش هایی برای سطح دندان ها می شود که از همین طریق باکتری ها می توانند به درون کامپوزیت نفوذ کرده و باعث تشکیل جرم در آنها شوند. همچنین وجود درصد زیاد فلوراید در خمیر دندان موجب تغییر رنگ و کدر شدن آنها می شود. توصیه می‌شود که با دندانپزشک متخصص خود درباره تهیه و استفاده از خمیر دندان مخصوص کامپوزیت دندان، مشورت کنید و مناسب‌ترین نوع آن را خریداری کنید.

بهترین مارک خمیر دندان برای کامپوزیت

برای خرید مناسب ترین خمیر دندان کامپوزیت با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین انتخاب و متناسب با ویژگی های دندان خود را انتخاب کنید و همچنین هنگام خرید اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی آن ها را بخوانید و از مناسب بودن آن با ویژگی های دندان هایتان اطمینان حاصل کنید.

بهترین آنها را معرفی کرده‌ایم:

  1. اورال بی (Oral-B)
  2. سنسوداین (Sensodyne)
  3. کلگیت (Colgate)
  4. مریدنت (Merident)
  5. کرست (Crest)

بعد از کامپوزیت دندان تا چند ساعت نباید سیگار و قلیان کشید؟

تا 72 ساعت بعد از کامپوزیت دندان توصیه می شود از کشید سیگار و قلیان خودداری کنید. در ساعات اولیه پس از نصب کامپوزیت ها از حساسیت نسبتا بالایی برخوردارند و به همین خاطر برخورد هر نوع مواد رنگدانه دار با آن ها موجب تغییر رنگ کامپوزیت می شود. پس از 72 ساعت می توانید مصرف دخانیات را از سر بگیرید اما در نظر داشته باشید که کامپوزیت در حالت عادی بین 3 تا 10 سال عمر می کند اما با مصرف دخانیات عمر کامپوزیت ها به 4 تا 6 سال کاهش میابد.

بهترین دندانپزشکی برای انجام کامپوزیت دندان در اصفهان کیست؟

خوشبختانه با پیشرفت روز افزون علم در جهان، روش‌های زیادی برای حل مشکلات دهان و دندان به وجود آمده است. کامپوزیت دندان می‌تواند فاصله بین دندان‌ها را بسته، آن‌ها را به صورت جزئی مرتب کرده، تغییر رنگ داده و ظاهری تازه به افراد ببخشد. باید توجه داشت که تمام این موارد در صورتی اتفاق می‌افتد که شخصی با مهارت، مسئول انجام کامپوزیت دندان در اصفهان باشد؛ که در این خصوص ما به شما دکتر مهدی کچویی و دکتر راضیه کامران، از بهترین و با تجربه ترین دندانپزشکان اصفهان را به شما معرفی می کنیم.

دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران-بهترین-دندانپزشکی-اصفهان

سخن نهایی؛ علت درد دندان های کامپوزیت شده چیست؟

فرآیند نصب مواد کامپوزیت معمولاً ضرری ندارد زیرا روی سطح دندان انجام می شود و اعصاب درگیر نمی شوند. اما اگر بعد از گذاشتن دندان کامپوزیت دچار درد شدید می‌شوید، می‌تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

  • نصب نامناسب و بدون اصول کامپوزیت
  • تحریک اعصاب دندان
  • زخمی که خوب نمی شود

درد بعد از کامپوزیت را می توان با مسکن های تجویز شده توسط پزشک کنترل کرد، اما اگر شدت درد غیر قابل تحمل است، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سوالی در مورد مراقبت های لازم پس از کامپوزیت دندان‌ها در ذهن شما باقی بود، می‌توانید در قسمت نظرات وبلاگ بهترین دندانپزشکی در اصفهان (کلینیک دکتر کچویی و دکتر کامران) آن را با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.

منبع: B2n.ir/h22144

 

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.