جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عصب کشی دندان شیری کودکان چگونه است؟ + نکات قابل توجه قبل از عصب کشی

آنچه در این مقاله می‌خوانید
پوسیدگی دندان های شیری در کودکان به دلیل عدم مراجعه به موقع به دنداپزشک بسیار رایج است و برای درمان آن چاره ای جز عصب کشی دندان آسیب دیده نیست. این عصب کشی که باید توسط دندانپزشک متخصص کودکان انجام گیرد به دو حالت پالپوتومی و پالپکتومی انجام می شود. در این مقاله با بیان اطلاعات تکمیلی از عصب کشی دندان شیری کودکان و نکات قابل توجه پیش از درمان، مراقبت های لازم پس از عصب کشی نیز به شما ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

عصب کشی دندان شیری کودکان چگونه است؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچویی و دکتر راضیه کامران
فهرست مطالب

عصب کشی دندان شیری کودکان چگونه است؟ اگر دندانپزشک کودک شما درمان ریشه در کودکان را پیشنهاد کرده است، ممکن است دلیل آن را از آنها بپرسید. از آنجایی که دندان های شیری کودک شما در نهایت خود به خود می ریزند، ممکن است تعجب کنید که چرا باید دندانی را که می افتد نگه دارید.

در واقع، حفظ دندان های کودک می تواند به اندازه دندان های بزرگسالان مهم باشد. از دست دادن زودهنگام دندان های شیری می تواند در جویدن، صحبت کردن و از همه مهمتر رشد دندان های دائمی اختلال ایجاد کند. بسیاری از مردم تصور می کنند که کشیدن عصب در دندان کودکان غیرضروری و غیر منطقی است زیرا دندان شیری ریشه و عصب ندارد.

اما این تصور اشتباهی است و تمام جنبه های دندان دائمی در دندان شیری در معرض عصب کشی تو ترمیم دندان شیری است. کودکان به دندان های دائمی نیاز دارند.
در این روش دندانپزشک به جای کشیدن دندان به درمان آن می پردازد.

والدین معمولا با شنیدن کلمه عصب کشی نگران می شوند و سوالات زیادی از آنها پرسیده می شود. آنها معمولاً نگران این هستند که آیا فرزندشان می تواند با روش برداشتن عصب کنار بیاید یا خیر. برای آشنایی بیشتر و مشاوره قبل از عصب کشی دندان شیری با بهترین مطب دندانپزشکی کودکان در اصفهان، با دکتر کچوئی و دکتر کامران تماس بگیرید.

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

نحوه عصب کشی دندان شیری کودکان

یکی از رایج ترین روش های درمان عصب در کودکان، عصب کشی دندان کودکان است که در حین عصب کشی دندان شیری کودکان قسمت آسیب دیده دندان برداشته شده و قسمت باقی مانده با مواد دارویی دیگر پر می شود. انجام این کار برای جلوگیری از عفونت دندان کودکی بسیار مهم است.

عصب کشی دندان کودک مانند دندان دائمی قطعا نیاز به عکس رادیوگرافی دارد، پس از دیدن عکس توسط دندانپزشک، دندان مورد نظر بی حس می شود و حفره ها برداشته می شود. اگر عفونت محدود به عاج دندان باشد، پس از برداشتن عصب عاج دندان، خمیر مخصوصی در داخل دندان گذاشته می شود و سپس دندان شیری ثابت و پوشانده می شود، اما اگر والدین کودک دیر اقدام به درمان کودک خود کنند، التهاب ریشه دندان را درگیر میکند و باید عصب ریشه دندان با ابزار خاصی خاج شود.

پس از آن داخل ریشه و عاج دندان شیری با خمیرهای مخصوص پر می شود و دندان شیری ترمیم یا بسته می شود.تعداد جلسات لازم برای عصب کشی دندان شیری کودکان بستگی به تشخیص دندانپزشک اطفال دارد که با بررسی عکس رادیو گرافی تعیین می شود. در اغلب موارد کشیدن دندان در کودکان در یک جلسه قابل انجام است اما اگر التهاب دندان گسترده باشد باید از جلسات بیشتری برای درمان مراجعه کنید.

اهمیت عصب کشی دندان شیری کودکان

از آنجایی که دندان های جلویی پس از مصرف شیر (به خصوص شیر در شب) پوسیده و دردناک می شوند، در صورت لزوم درمان و پیشگیری از دندان های شیری ضروری است. زیرا تنها اقدامات به موقع دندان می تواند از مشکلات دندانی مانند عفونت و در نهایت از دست دادن زودرس دندان های شیری (به ویژه دندان های جلویی) در کودکان جلوگیری کند.

علاوه بر این، اگر بهداشت دندان‌های پشتی یا دندان‌های آسیاب کودک به شدت رعایت نشوند، این دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار می گیردند. و مینای دندان‌های شیری بسیار ضعیف و نازک است، زیرا مینای دندان‌های دائمی ضعیف‌تر است. دارد؛ پوسیدگی تشکیل شده خیلی سریع از سد محافظ مینای دندان عبور کرده و به داخل دندان نفوذ می کند.

اگر این پوسیدگی دندان به موقع تشخیص داده نشود و درمان ها و درمان های لازم انجام نشود متاسفانه عصب دندان نیز درگیر می شود.

اهمیت عصب کشی دندان شیری کودکان | کلینیک دندانپزشکی دکتر کچویی و دکتر کامران

انواع عصب کشی دندان شیری کودک

عصب کشی دندان شیری کودکان با توجه به وضعیت دندان ها و معاینه دندان به دو صورت انجام شده و ریشه دندان ها نیز برداشته می شود. این دو روش مختلف پالپوتومی و پالپکتومی نامیده می شوند:

پالپوتومی (Pulpotomy) : درمان و خارج کردن عصب عاج دندان ها
پالپکتومی (Pulpectomy) : درمان و خارج کردن عصب عاج و ریشه دندان ها
الپکتومی یک درمان تهاجمی تر است و زمانی انجام می شود که معمولاً در ریشه دندان، التهاب شدید وجود دارد.
مراحل انجام هر یک از این روش ها در دندان شیری، با دندان دائمی متفاوت است.

پالپوتومی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

دندانپزشک ابتدا از دندان ها رادیوگرافی می گیرد تا وضعیت داخلی دندان را مشخص کند. بر این اساس مشخص می شود که کدام درمان مناسب تر است.
معمولاً دندانپزشکان عمومی پالپوتومی یا برداشتن عصب را نیز انجام می دهند، اما اگر مورد پیچیده باشد، شما را به متخصص دندانپزشک ارجاع می دهند. آنتی بیوتیک ها ممکن است سه یا چهار روز قبل از پالپوتومی تجویز شوند و ممکن است لازم باشد تا هفت روز پس از آن ادامه پیدا کنند.
مراحل پالپوتومی به شرح زیر است:

بی حسی یا بیهوشی بیمار

برخی از کودکان خردسال بسیار بی قرار می شوند و ممکن است نیاز به بیهوشی یا آرام بخشی سبک داشته باشند. اما معمولا این درمان تحت بیهوشی انجام می شود. اکسید نیتروژن که به عنوان گاز خنده شناخته شده، همچنین می تواند برای آرام کردن کودک استفاده شود.

در مورد بیماری های عفونی، دستورالعمل های آماده سازی لازم قبل از درمان به شما داده می شود که معمولاً شامل موارد زیر است:
بیمار ۶-۸ ساعت قبل از درمان نباید چیزی بخورد. اگر کودک شما نیاز به پالپوتومی داشته باشد، ممکن است در گذشته دندان درد داشته باشد. بنابراین می توانید به او اراده آماده سازی بدهید که باعث تسکین درد دندان او می شود. توضیح دهید که در طول درمان احساس درد نخواهید کرد.

بی حسی دهان

در این مرحله، دهان در اثر تزریق بی حسی درد می کند. تزریق بدون درد است، اما ممکن است احساس سوزن سوزن شدن خفیفی در دهان خود داشته باشید.

از بین بردن پوسیدگی

نواحی پوسیده دندان برداشته می شود. دندانپزشک، مینا و عاج را سوراخ می کند و به پالپ می رسد و مواد عفونی را از پالپ خارج می کند.

پر کردن با پالپ

حفره داخل دندان با مواد پرکننده دندان پر شده و پوشیده می شود.

در طول این درمان، دندان، لثه و بافت‌های اطراف آن بی‌حس می‌شوند، بنابراین برای مدتی احساس درد نخواهید کرد.

گاهی اوقات بیهوشی خفیف یا آرام بخش می تواند باعث تهوع، خواب آلودگی یا استفراغ شود.

بعد از این درمان انتظار داشته باشید که برای چند ساعت خونریزی داشته باشید.

در حالی که دهان بی حس است، باید از خوردن یا آشامیدن خودداری کنید زیرا ممکن است به طور تصادفی لب، زبان یا گونه خود را گاز بگیرید.

ابتدا از غذاهای نرم مانند سوپ و ماست استفاده کنید و از غذاهای سفت و خشک خودداری کنید.

پس از درمان ممکن است دهان کمی متورم شود که به زودی از بین می رود.

دلیل عصب کشی دندان شیری کودکان

هر دندان شیری فضایی را برای دندان های دائمی که در پشت خود می آیند نگه می دارد و همه دندان ها به طور همزمان نمی افتند. اگر شکاف خیلی زود ایجاد شود، دندان‌های باقی‌مانده برای پر کردن آن موقعیت خود را تغییر می‌دهند. و این می تواند روی هماهنگی نهایی دندان های دائمی تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است برای دندان دائمی فرسوده که پالپ آسیب دیده است، عصب کشی ریشه توصیه شود.

چه کودکانی نیاز به عصب کشی درمان ریشه دندان دارند؟

در صورت وجود علائم زیر در کودکان، درمان ریشه دندان لازم است:
• تشکیل آبسه دندانی
• عفونت دندان شیری
• دندان های کودکان به گرما و سرما حساس هستند
• احساس درد هنگام لمس دندان
• احساس درد هنگام لمس دندان های کودک
• پوسیدگی دندان های کودکان
• شکستگی دندان های کودکان

 

عصب کشی دندان شیری کودکان چگونه است؟ چه کودکانی به عصب کشی نیاز دارند؟ دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

برداشتن دندان های کودکان به دلیل عفونت می تواند بسیاری از والدین را نگران کند. اما باید بگوییم دندانپزشک زمانی از بیهوشی استفاده می کند که کودک با او همکاری نمی کند و حرکت دندان ها به سختی انجام می شود و دردناک است، بنابراین جای نگرانی نیست.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان در اطفال

• دندانپزشکان اطفال به والدین توصیه می کنند تا نیم ساعت پس از انجام عمل های دندانپزشکی از غذا دادن به کودکان خودداری کنند.

• کودکانی که تحت عمل های دندانپزشکی قرار گرفته اند باید به مدت ۲۴ ساعت از خوردن غذاهای جامد اجتناب کنند.

• والدین باید مراقب باشند که در اثر بی حسی به لب و دهان کودکان آسیبی وارد نشود.

• احساس درد بعد از کشیدن دندان، طبیعی است که در صورت نیاز دندانپزشک اطفال مسکن تجویز می کند.

• بروز حساسیت عاج دندان مدتی پس از عصب کشی طبیعی است و جای نگرانی نیست. زیرا به تدریج و به مرور زمان حل خواهد شد.

• مسواک زدن دندان ها بعد از عصب کشی بسیار مهم است و به کودکان توصیه می شود حداقل دو بار در روز مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. لازم به ذکر است که مسواک باید به آرامی مسواک زده شود تا از التهاب و عفونت اطراف لثه دندان درمان شده جلوگیری شود.

• توصیه می شود که کودکان مدتی پس از برداشتن عصب از طرف دیگر دهان برای غذا خوردن استفاده کنند.

• کودکان باید تا مدتی پس از کشیدن دندان از خوردن غذاهای شیرین و چسبناک پرهیز کنند. از جویدن آدامس، شکلات، شیرینی و غیره خودداری کنید.

• استفاده از محلول آب نمک، تورم و درد ناشی از پوسیدگی دندان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، بنابراین استفاده از این محلول ها را فراموش نکنید.

• فشار دادن دندان ها می تواند تاثیر غیرقابل برگشتی روی دندان ها داشته باشد. از این رو توصیه می شود کودکان را از این کار منع کنید.

 

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان شیری کودکان چگونه است؟ دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

نکات قابل توجه پیش از عصب کشی دندان در کودکان

قبل از اینکه دندانپزشک تصمیم نهایی را برای برداشتن عصب از دندان کودک شما بگیرد، باید موارد زیر را بررسی کند تا مشخص شود که آیا نیاز به درمان ریشه دندان یا کشیدن دندان شیری دارد یا خیر.

سن کودک،
وضعیت دندان آسیب دیده،
وضعیت عمومی کودک،
درجه آسیب یا عفونت،
زمان طبیعی افتادن دندان های شیری،
درگیری در لثه یا استخوان.

دلایل عدم موفقیت عصب کشی دندان شیری کودکان

  1. باریک شدن کانال های دندانی: زمانی که کانال های دندان باریک می شوند، برخی از کانال های دندان توسط دندانپزشک قابل تشخیص نیستند.
  2. عفونت مجدد کانال های دندان: کانال های دندان به دلایلی مانند استفاده از روکش نامناسب یا استفاده دیرهنگام از روکش، پوسیدگی جدید دندان، بیماری پیشرفته لثه، شکستگی یا ترک خوردگی دندان می توانند مجدداً عفونی شوند.

چگونگی اماده کردن کودکان برای عصب کشی دندان

آمادگی ذهنی و جسمی کودکان برای عصب کشی بسیار مهم است زیرا بسیاری از کودکان از عصب کشی می ترسند. در متن زیر به شما راهکارهایی می دهیم تا کودکتان را برای رهایی از اعصاب آماده کنید.

• بهتر است از کلمه درمان ریشه استفاده شود بنابراین سعی کنید در مقابل کودک از کلمات آزاردهنده استفاده نکنید تا ترس او را کاهش دهید.

• اگر تجربه تلخ عصب کشی دارید، آن را به فرزندتان منتقل نکنید. سعی کنید در هنگام صحبت با فرزند خود یک زمینه مثبت داشته باشید. به کودک خود اجازه دهید عصب کشی را بدون پیش زمینه منفی تجربه کند.

• اگر کودک شما تجربه ناخوشایندی از دندانپزشک دارد یا به دلیل آن در بیمارستان بستری شده است، حتما در حین معاینه با دندانپزشک صحبت کنید و از او کمک بخواهید تا بهترین درمان را برای کودک خود داشته باشید.

• فرزندتان را در مورد آمپول ها نترسانید و در مورد بیهوشی و مشکلات مشابه با او صحبت نکنید. تمرکز بیش از حد روی یک موضوع استرس او را افزایش می دهد.

• هنگام بردن کودک به دندانپزشکی با افراد زیادی همراه نشوید، زیرا این کار باعث افزایش استرس کودک می شود. آرامش خود را حفظ کنید، در غیر این صورت استرس خود را به کودک منتقل خواهید کرد.

• برخی از والدین عادت دارند که در ازای بردن کودک به دندانپزشکی به عنوان اشتباه، وعده جایزه می دهند. این قول باعث می شود کودک فکر کند که چیزهای ناخوشایندی را تجربه می کند. علاوه بر این، فرزندتان را عادت به رشوه گرفتن می دهید.

• با فرزندتان به وضوح ارتباط برقرار کنید. در مورد آنچه کودک را آزار می دهد صحبت کنید. به کودک خود قول ندهید که همه چیز درست می شود یا فقط پنج دقیقه طول می کشد، یا اینکه اجازه دهید دندانپزشک توضیح دهد.

• هنگامی که به کلینیک مراجعه می کنید، مطمئن شوید که کودک شما گرسنه نیست یا زیاد غذا خورده است. همچنین، او باید به اندازه کافی بخوابد و استراحت کند تا سطح استرس خود را کاهش دهد.

• وقتی دندانپزشک با کودک صحبت می کند، اجازه دهید با خودش صحبت کند هرگز به جای فرزندتان جواب ندهید در حضور دندانپزشک، حضانت خود را نشان ندهید و با کودک خود پرخاش نکنید. اجازه دهید دندانپزشک با کودک شما تعامل داشته باشد و بقیه کار را به دندانپزشک بسپارید.

بهترین-دندانپزشکی-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

سخن پایانی عصب کشی دندان شیری کودکان

پس از معاینه کامل، پزشک بهترین گزینه ها را برای درمان ریشه دندان کودکان ارائه می دهد. این روش در بهترین دندانپزشکی اصفهان توسط دکتر کچویی و دکتر کامران انجام می شود. درمان ریشه دندان کودکان، چیزی نیست که از آن ترسید. آنها را به عنوان درمان برای درد کودک خود در نظر بگیرید.

هر ۳ تا ۶ ماه یک بار دندان های فرزند خود را چک کنید تا کودک خود را از اتفاقات که تو طول درمان رخ می دهد، محافظت کنید.
فرآیند عصب کشی دندان شیری کودکان، یک امر مهم در درمان ریشه دندان در کودکان است.

منبع: https://b2n.ir/f57375

۴.۵/۵ - (۱۱ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.