جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دندانپزشکی کودکان و اطفال چیست؟ (معرفی خدمات دندانپزشکی کودکان)

آنچه در این مقاله می‌خوانید
کودکان زیبای شما تا سنی از دندان های شیری خود استفاده خواهند کرد و بعد از افتادن آنها، دندان های دائمی شان جوانه خواهد زد. البته موقتی بودن دندان های شیری آنها به این معنی نیست که نیاز به مراقبت و یا مراجعه به دندانپزشکی کودکان و اطفال نداشته باشد. رسیدگی به بهداشت دهان و دندان کودکان در سنین کودکی سلامتی فوق العاده دندان های آنان در بزرگسالی شان را تضمین خواهد کرد. در این مقاله با دندانپزشکی کودکان و اطفال بیشتر آشنا می شوید و با رعایت نکات گفته شده سلامت دندان های فرزند دلبندتان را تا بزرگسالی تضمین می کنید.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

دندانپزشکی کودکان و اطفال چیست؟
فهرست مطالب

دندانپزشکی کودکان و اطفال چیست؟ دندانپزشکی کودکان یکی از شاخه‌های تخصصی در دندانپزشکی است که به صورت ویژه بر مراقبت، پیشگیری و درمان مشکلات دهان و دندان در کودکان و اطفال می‌پردازد. مهم‌ترین چیزی که سلامت دهان و دندان را تضمین خواهد کرد، مراجعه مرتب و منظم کودک به یک دندانپزشکی کودکان در اصفهان با تجربه و خوب است. برای پیشگیری از بروز هر نوع مشکل احتمالی در آینده، بهتر است از همان سنین کودکی به مطب دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید.

جهت پاسخگویی به نیازهای این گروه سنی، جراح دندانپزشک باید دوره دکتری دندانپزشکی عمومی را بگذراند. سپس به ادامه تحصیل، کار کلینیکی و کسب تجربه در شاخه تخصصی دندانپزشکی کودکان اقدام نماید. از این طریق می‌تواند آمادگی لازم برای پاسخگویی به نیازهای این رده سنی از جامعه را کسب کند.

دندانپزشکی کودکان و اطفال، اهمیت خاصی برای پوسیدگی دندان خردسالان قائل است. تحقیقات مختلف نشان داده که بهداشت پایین برای دهان در بچه‌ها منجر به عملکرد درسی ضعیف در مدرسه و همچنین روابط اجتماعی ضعیف آن‌ها خواهد شد؛ بنابراین متخصصان اطفال، در رابطه با تقویت دندان‌ها، عادت‌های غذایی سالم و … که مانع بیماری‌های دهان می‌شود را به خانواده‌ها توصیه می‌کنند.
ما در این مطلب قصد داریم شما را با دندانپزشکی کودکان آشنا کنیم و اهمیت مراجعه به این دندانپزشکان را مورد بررسی قرار دهیم. علاوه بر این شما را با تمام خدمات و اقدامات ارائه شده توسط دندانپزشکان اطفال، آشنا خواهیم کرد.

دریافت-مشاوره-و-نوبت-در-کلینیک-دندانپزشکی-دکتر-کچویی

دندانپزشکی اطفال چیست؟

دندانپزشکی کودکان و اطفال شاخه‌ای از دندانپزشکی است که به ارائه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی با تاکید بر مسئله پیشگیری و درمانی کودکان دارد. اقدامات انجام شده در این رشته توسط متخصص دندانپزشک اطفال یا همان متخصص دندانپزشک کودکان شامل موارد زیر است:

  • بررسی مشکلات جسمی مربوط به ناتوانی‌های رفتاری و پزشکی
  • بررسی رشد دهان و دندان کودکان یا نوجوانان
  • پیشگیری از بروز بعضی از صدمات
  • هدایت رفتاری کودکان و نوجوانان مثل آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و …

متخصص دندانپزشکی کودکان و اطفال یا پدودنتیست یا پدیاتریک دنتیست به دندانپزشک متخصصی گفته می‌شود که به ارزیابی، تشخیص و معالجه دندانپزشکی اطفال از سنین نوزادی تا نوجوانی می‌پردازد. این متخصص توانایی رسیدگی به مشکلات مراجعان با نیازهای خاص مانند سندروم دان یا … هم دارد.

در واقع یک متخصص دندانپزشک اطفال مانند یک پزشک متخصص اطفال است که تمام آن چه را که به سلامتی کودک مربوط است را مدیریت ‌می‌کند.

هر یک از دندانپزشکان کودکان پس از طی کردن دوره دندانپزشکی عمومی، بین ۲ تا ۳ سال دوره تخصصی را می‌گذرانند. در این بین آن‌ها به روانشناسی کودک هم می‌پردازند تا بتوانند با کودکان ارتباط بگیرند و مشکلات آن‌ها را تشحیص دهند.

 

 

تفاوت دندانپزشک عمومی با دندانپزشک اطفال در چیست؟

دندانپزشکی عمومی معمولا با دندانپزشکی خانواده شناخته می‌شود، به خصوص زمانی که دندانپزشکان بیماران را در هر سن و سالی معاینه می‌کنند. اکثر دندانپزشکان عمومی تخصص خاصی در زیر شاخه‌ها و شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی ندارند. شما می‌توانید یک دندانپزشک عمومی را مانند یک پزشک عمومی بدانید که متخصص نیست و فقط می‌تواند مشکلات عمومی بدن را شناسایی کرده و با دارو درمانی آن‌ها را مداوا کند. دندانپزشکان عمومی بیشتر روش‌های دندانپزشکی مانند پر کردن دندان، دندانپزشکی زیبایی دندان و سایر خدمات دندانپزشکی را انجام می‌دهند. اما ممکن است تخصص، دانش و تجربه متخصصان دندانپزشکان را نداشته باشند.

همچنین به طور مشابه دندانپزشکان عمومی، تخصص خاصی در دندانپزشکی کودکان و اطفال هم ندارند. دندانپزشکان عمومی قادر به ارائه خدمات عالی دندانپزشکی برای بیماران در هر سنی خواهند بود. اما عمق دانش‌ آن‌ها یا آموزشی که دیده‌اند، به اندازه یک متخصص دندانپزشک اطفال نخواهد بود.

بیماران کودک نسبت به افراد بزرگسال نیازمند به خدمات دندانپزشکی متفاوتی هستند. علاوه بر همه این‌ها، این دندانپزشکان ممکن است نیازهای رفتاری و دندانی بسیار خاصی داشته باشند که فقط مختص بچه‌ها و سنین پایین‌تر است. بر این اساس و برای پیشگیری، درمان و برطرف کردن مشکلات خاص کودکان در رشته دندانپزشکی، متخصص دندانپزشک اطفال به وجود آمد. بنابراین هرگاه کودک شما با مشکل دندان مواجه شد، باید مستقیما او را نزد یک متخصص دندانپزشکی کودکان و اطفال ببرید و هیچ گاه به دندانپزشک عمومی مراجعه نکنید.

خدمات دندانپزشکی کودکان چیست؟

خدمات دندانپزشکی کودکان در اصفهان عبارتند از :

ترمیم دندان های شیری و دائمی

با توجه به این که کودکان علاقه زیادی به مصرف مواد قندی دارند، بهتر است برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها برای کودکان مسواک زده شود. برای این کار حتما مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را به کودکان خود آموزش دهید. در صورت مشاهده علائم پوسیدگی در دندان‌ها جهت پیشگیری از عفونت و ایجاد آبسه و کشیده شدن دندان باید بسیار سریع به دندانپزشک مراجعه کنید. او می‌تواند دندان‌های شیری و دائمی کودک را ترمیم کند.

 

 

عصب کشی دندان شیری و دائمی

در صورتی که پوسیدگی‌های دندان عمیق باشد اما هنوز آبسه یا عفونت نکرده باشد، متخصص دندانپزشک اطفال اقدام به عصب کشی دندان‌های شیری می‌کند. به این صورت که عصب آن را خارج کرده و دندان‌ را ترمیم می‌کند.

دندانپزشکی کودکان و اطفال چیست؟ (معرفی خدمات دندانپزشکی کودکان)

 

 

روکش دندان شیری

آسیب‌ها و شکستگی‌های جزئی دندان‌های جلو از جمله مواردی شایع در دوران کودکی است. متخصص دندانپزشک اطفال می‌تواند با کمک برخی مواد خاص که با نام باندینگ شناخته می‌شود، این آسیب‌ها را برطرف و ترمیم کند. جنس این مواد همرنگ دندان‌ها است و بسیار مقاوم بوده و با رشد کودک ماندگار خواهد بود.

چنان چه ترمیم دندان‌های شیری وسیع باشد، دندانپزشک اطفال برای جلوگیری از شکستگی دندان و پوسیدگی مجدد روی دندان‌ها را روکش مخصوص فلزی می‌کند. این روکش روی دندان چسبیده می‌شود و در زمان افتادن دندان شیری همراه با خود دندان از دهان خارج می‌شود.

فلووراید تراپی

متخصص دندانپزشک اطفال برای پیشگیری یا درمان حفره‌های دندان یا پوسیدگی دندان، از فلوراید استفاده می‌کنند. فلوراید می‌تواند به تقویت مینا دندان کمک زیادی کند. مهم‌ترین اقدامی که دندانپزشکان اطفال برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی می‌توانند انجام دهند، پروسه فلوراید تراپی یا فلوراید درمانی است. علاوه بر آن استفاده از دهانشویه فلوراید در کودکان بالا ۶ سال به صورت هفته‌ای ۲ یا ۳ بار می‌تواند کمک موثری به سالم ماندن دندان‌ها کند.

ارتودونسی پیشگیری یا فضا نگهدار

اگر دندان‌های شیری زودتر از زمان خود کشیده شوند، دندان‌های طرفین به سمت فضا خالی حرکت می‌کنند. تنگ شدن فضا باعث می‌شود تا دندان‌های دائمی زیرین به صورت نامرتب رشد کنند. همچنین افتادن دندان‌های شیری دیرتر از زمان خاص خود هم سبب تاخیر رویش و کج شدن دندان‌های دائمی خواهد شد. برای جلوگیری از همچین پیشامدی باید دندان‌های شیری تا زمان رویش دندان دائمی زیر آن، با مراجعه به دندانپزشکی کودکان و اطفال اقدامات لازم را انجام داد. در موارد ضروری پس از کشیدن دندان شیری، دندانپزشک با قالب گیری و ساخت وسیله‌ای به نام فضانگهدار به صورت ثابت با متحرک، رویش منظم دندان‌ها را تضمین می‌کند.

 

 

کشیدن دندان

هنگامی که زمان کشیدن دندان‌های شیری در کودکان فرا رسید، می‌توانید به دندانپزشکی کودکان و اطفال مراجعه کنید تا این کار را برای فرزندتان انجام دهد.

فیشور سیلانت یا شیارپوش

سطوح جونده دندان‌های آسیاب در خردسالان دارای شیارهایی است که مواد غذایی می‌تواند در آن گیر کند. به دلیل زیاد بودن آن‌ها، مسواک زدن به تنهایی قادر به تمیز کردن آن‌ها نخواهد بود. متخصصان دندانپزشکان کودکان با کمک سیلانت‌های دندانپزشکی کودکان و اطفال اقدام به پرکردن یا شیار بندی این حفره‌ها می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا احتمال پوسیدگی دندان کاهش یابد و مانع از آسیب دیدن مینا دندان شود.

در این روش از مواد همرنگ دندان و رقیق رزینی برای پوشاندن شیارهای عمیق و منافذ دندان‌ها استفاده می‌کنند. ابتدا سطح دندان را با بروساژ تمیز می‌کنند و بدون این که دندان تراش بخورد، مواد فیشورسیلانت را مثل چسب روی دندان قرار می‌دهند. سپس توسط نور دستگاه مخصوص در همان جلسه سفت و محکم می‌شود. بهترین سن برای فیشور سیلانت بین ۶ تا ۱۲ سال است که بیشتر مربوط به دندان‌های آسیای شیری و دائمی تازه رویش یافته می‌شود.

دندانپزشکان کودکان چه اقداماتی انجام می دهند؟

اولین مراجعه به مطب دندانپزشکی کودکان و اطفال برای معاینه کودک معمولا خیلی زمان بر نیست و اقدامات درمانی بسیار کمی را شامل می‌شود. در این ملاقات به کودک شما فرصتی داده می‌شود تا با روشی غیر تهدیدآمیز و دوستانه با پزشک خود ملاقات کند. ممکن است بعضی از دندانپزشکان از والدین بخواهند که در صندلی دندانپزشکی بنشینند و فرزند خود را نگهدارند تا دندانپزشک کار خود را انجام دهد. گاهی هم از والدین می‌خواهند تا مقداری از زمان ویزیت را در محل پذیرش بگذرانند تا رابطه‌ای دوستانه و صمیمی بین کودک و دندانپزشک برقرار شود.

در طول معاینه دندانپزشک اطفال تمام دندان‌های فرزندتان را برای احتمال وجود پوسیدگی مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین روی هم آمدن صحیح دندان‌های کودک را هم معاینه می‌کند و به دنبال هرگونه مشکل احتمالی لثه، فک یا بافت‌های دهان است. در صورت مشخص شدن، متخصص دندانپزشک یا متخصص بهداشت، هر دندان را به خوبی تمیز کرده و تعیین می‌کند که دندان‌های او به فلوراید نیاز دارد یا خیر. همچنین به والدین هم در مورد اصول مراقبت از بهداشت دندان و دهان برای کودکان، آموزش لازم را می‌دهد. درمورد مسائل مربوط به رشد مراقبت‌های دندانپزشکی هم صحبت می‌کند و به هرسوالی که داشته باشید، پاسخ می‌دهد.

اولین مراجعه به دندانپزشک اطفال چه زمانی باید باشد؟

در ۶ ماهه اول زندگی کودکان، دندان‌های آن‌ها شروع به رشد می‌کنند و تا سن ۶ الی ۷ سالگی این دندان‌های شیری باید بیفتند و دندان‌های دائمی جایگزین آن‌ها شوند. به گفته برخی از متخصصان دندانپزشکان اطفال، کودکان باید از ۱ تا ۶ ماه اول که زمان بیرون زدن اولین دندان‌شان است، تحت معاینه و بررسی قرار بگیرند.

اما به صورت کلی اگر مشکلی متوجه دهان و دندان کودک باشد، بهتر است از سن ۴ سالگی برای اولین بار کودک را به به دندانپزشکی کودکان و اطفال ببرید. در سن ۶ سالگی هم برای ارزیابی الگوی صحیح رشد صورت و بایت کودک و روند درآمدن اولین دندان دائمی نیز حتما به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید. از آن به بعد هم ویزیت منظم به دندانپزشکی بستگی به سلامت و پیشرفت دهان کودک هر ۶ ماه تا یک سال خواهد بود.

منبع: https://b2n.ir/q25947

۴.۳/۵ - (۱۵ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ مقایسه دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت دندان هنگامی که شما تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده اید و به دنبال روش جایگزین کردن آنها هستید، موضوعی ست که بسیار ذهن شما را درگیر خواهد کرد. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های هر یک پرداخته ایم.
ایمپلنت فوری چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری نوعی ایمپلنت دندان است که در یک جلسه انجام می شود و به ایمپلنت یک روزه نیز معروف است. اگر شرایط شما برای انجام ایمپلنت فوری دندان مناسب باشد، توصیه می شود از این روش برای ایمپلنت دندان های خود استفاده کنید.
جراحی لیفت سینوس ( Sinus Lift ) چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
جراحی لیفت سینوس چیست؟ به زبان ساده زمانی که فک شما از تراکم استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان برخوردار نیست از جراحی لیفت سینوس استفاده می شود. لیفت سینوس در واقع عملی ست که جهت افزایش تراکم و ارتفاع استخوان فک بالا انجام می شود. جراحی لیفت سینوس در اصفهان همان پیوند استخوان است که برای فک بالا و بوسیله پودر استخوان صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.