جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بلیچینگ دندان چیست ؟ [ معایب و مزایا ] معرفی انواع روش ها

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان
فهرست مطالب

بلیچینگ دندان چیست؟ بلیچینگ دندان یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش های سفید کردن دندان هاست که تاثیر بسزایی در زیباسازی دندان و چهره فرد ایفا می کند. دندان های ما ممکن است در طول زمان به علت مصرف مواد غذایی رنگی مختلف مانند قهوه و یا در اثر عادات غلط همچون سیگار کشیدن، تغییر رنگ دهد و سفیدی خود را از دست بدهد. بلیچینگ دندان اصفهان یکی از راه های سریع، آسان و مطمئن برای سفید کردن دندان هاست، که در ادامه به بررسی کامل این روش خواهیم پرداخت.

اگر به دنبال راهی برای زیبا و سفید کردن دندان های خود هستید، می توانید با مراجعه به بهترین دندانپزشکی زیبایی در اصفهان و دریافت مشاوره رایگان، بهترین روش را برای زیبایی لبخند خود انتخاب کنید.

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

بلیچینگ دندان چیست؟

به طور کلی، سه روش برای سفید کردن دندان ها وجود دارد که عبارتند از: بلیچینگ دندان، کامپوزیت ونیر دندان و لمینت دندان. یکی از بهترین و امن ترین خدمات دندانپزشکی برای اصلاح طرح لبخند و سفیدی دندان، بلیچینگ دندان می باشد. این روش درمانی می تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند و رنگ زردی دندان را ۲ تا ۳ درجه بهبود دهد.

این تغییر رنگ به اندازه روش لمینت و کامپوزیت قابل توجه نیست و می تواند با درجه و درصد کمتری دندان های شما را تمیز و سفید کند، اما اگر قصد دارید با هزینه ای بسیار کمتر از لمینت یا کامپوزیت، زیبایی را به دندان های خود بازگردانید ما به شما بلیچینگ دندان در دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران را پیشنهاد می کنیم. 

نکته جالبی که باید بدانید در مورد سفید کردن دندان ها این است که روکش ها و ایمپلنت دندان با این روش تمیز نمی شود. روش بلیچ یا سفید کردن چیزی به ساختار دندان ها اضافه نمی کند و فقط از مواد شیمیایی مخصوص برای تمیز کردن دندان استفاده می کند. تاثیر و عملکرد بلیچینگ دندان، بسته به جنس دندان‌ها و همچنین میزان تغییر رنگ و زردی آنها دارد. بلیچینگ دندان یکی از کم خطر ترین روش ها برای سفید کردن دندان ها می باشد و اگر  توصیه های دندانپزشک را رعایت کنید جز کم عوارض ترین روشها می باشد. همراه ما باشید تا دلایل تغییر رنگ دندان ها را باهم بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: بلیچینگ دندان در اصفهان [ نمونه کارها + قیمت ]

عکس قبل و بعد بلیچینگ دندان

عکس قبل و بعد بلیچینگ دندان | دندانپزشکی دکتر کچویی و دکتر کامران    عکس قبل و بعد بلیچینگ دندان | دندانپزشکی دکتر کچویی و دکتر کامران    عکس قبل و بعد بلیچینگ دندان | دندانپزشکی دکتر کچویی و دکتر کامران

علل تغییر رنگ و نیاز به بلیچینگ دندان چیست؟

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها

بعضی از خوراکی ها مانند ادویه ها یا غذاهایی که با رنگ دهنده پخت میشوند، باعث ایجاد زردی بر روی دندان ها میشوند. همچنین نوشیدنی هایی مانند نوشابه، چایی، قهوه و شراب و برخی از میوه ها که باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها می شوند مانند: سیب زمینی.

استعمال دخانیات

استعمال سیگار و مصرف مواد مخدر می تواند باعث ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان شوند.

 ارتباط افزایش سن و نیاز به بلیچ دندان

با افزایش سن انسان، به مرور زمان مینای دندان از بین می‌رود یا نازک می‌شوند که طی این فرآیند رنگ اصلی دندان ها نمایان خواهد شد.

بروز آبسه و آفت دهان

زمانی که افراد به هر دلیلی بهداشت دندان و دهان خود را رعایت نکنند، باعث از ایجاد تغییر رنگ بر روی دندان ها می‌شود. به توصیه دکتر کچویی و دکتر کامران، افراد برای سلامت دندان خود باید در روز حدافل ۲ بار از نخ دندان و دهدان‌شویه استفاده کنند و بعد از خوردن وعده های اصلی غذایی از مسواک استفاده کنند.

مصرف برخی داروها

برخی از موادی که برای درمان دندان ها از آنها استفاده می‌شود، باعث ایجاد رنگ خاکستری مایل به سیاه بر روی دندان ها می‌شوند که ممکن است با گذشت زمان بر روی دندان ها نمایان شوند.

علل تغییر رنگ و نیاز به بلیچینگ دندان چیست؟ دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

انواع روش های بلیچینگ دندان چیست؟

به طور کلی برای بلیچ یا سفید کردن دندان ها ۳ روش وجود دارد، که در کلینیک دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران  قابل اجرا و انجام است. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم:

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان (در مطب دندانپزشکی)

روش آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ در مطب توسط دندانپزشک متخصص و در کلینیک انجام می شود و نسبت به بلیچینگ هوم سریع تر و موثر تر بوده و در مدت زمان مشخص و کوتاهی از مواد شیمیایی مخصوص استفاده می شود. دندانپزشکان دندان ها را با استفاده از اسید یا اچینگ رنگ می کنند و سپس از یک عامل اکسید کننده برای مینای دندان استفاده می کنند.

سپس دندان ها در معرض نور یا لیزر قرار می گیرند (به این روش بلیچینگ دندان با لیزر نیز گفته می شود). سفید کردن کامل با این فرمول معمولاً ۳-۴ جلسه طول می کشد که هر جلسه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه زمان می برد. توجه داشته باشید دندانپزشکی که به آن مراجعه می کنید باید در این زمینه تخصص و تجربه کافی داشته باشد تا مطمئن شود که دارو عوارض جانبی و ناراحتی هایی مانند: بیماری لثه و دندان درد برای شما ایجاد نمی کند.

برای جلوگیری از تماس مواد شیمیایی اکسید کننده با لثه، دندانپزشکان از ژل محافظی استفاده می کنند و با استفاده از نور آبی رنگ مواد بلیچ را روی دندان ها ثابت نگه می دارند. سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی اغلب گرانتر از خانه است. البته این گرانی بستگی به موادی دارد که برای بلیچینگ یا سفید کردن دندان استفاده می شود. در کلینیک ما از مواد اولترادنت آمریکایی استفاده می کنند.

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان (در مطب دندانپزشکی) | دندانپزشکی مهدی کچوئی و راضیه کامران

بیشتر بخوانید: آفیس بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ فوری یا پاور بلیچینگ

جدیدا یک روشی برای سفید کردن دندان ها معرفی شده به نام پاور بلیچینگ (قوی) یا بلیچ فوری که در بین دندانپزشکان ایرانی به نام بیلیچنگ فوری از آن یاد می شود. در این روش از یک ماده شیمیایی و بسیار غلیط به نام پراکسید هیدوروژن استفاده می شود. شما فقط با یک جلسه حضور در دندانپزشکی می توانید سفید کردن دندان خود را با استفاده از روش بلیچینگ فوری انجام دهید. بد نیست به این نکته مهم توجه داشته باشد که در این روش مدت ماندگاری و سفیدی دندان های شما کمتر بوده و ممکن است در آینده ناچار به تکرار آن شوید.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان در خانه یا هوم بلیچینگ

روش بلیچینگ یا سفید کردن دندان در منزل ( Home Bleaching ) توسط فرد و زیر نظر دندانپزشک انجام می شود. نوع مواد مورد استفاده در این روش با مواد مورد استفاده در بلیچینگ در دندانپزشکی متفاوت است. به این ترتیب دندانپزشک متخصص قالبی از دندان شخص را تهیه می کند و لابراتوار از قالب دندان یک سینی پلاستیکی (نایت گارد) می سازد. ژل یا محلول بلیچ یا سفید کننده را در قالب ریخته و روی دندان های خود قرار دهید. مدت زمان قرار دادن قالب بر روی دندان ها بسته به نوع دندان های بیمار بین ۱ تا ۶ ساعت در روز می باشد.

مدت زمان بلیچینگ یا سفید کردن دندان در خانه  ۱ الی ۲ هفته برای هر استخوان فک است. در واقع، قالب هر بار فقط روی یک فک قرار می گیرد. این روش نیاز به صبر و وقت کافی دارد. اگر زمان کافی ندارید و می خواهید سریع و در اسرع بلیچ انجام دهید، بهتر است این کار را در کلینیک دندانپزشکی و زیر نظر متخصص انجام دهید. هزینه این روش ارزانتر از بلیچینگ یا سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی است.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان در خانه یا هوم بلیچینگ | دندانپزشکی مهدی کچوئی و راضیه کامران

بهترین روش بلیچینگ دندان چیست؟

بدیهی است که بلیچینگ دندان در مطب یا کلینیک نسبت به بلیچینگ دندان در خانه زمان کمتری را برای دستیابی به نتایج مطلوب و قابل قبول نیاز دارد. اما از آنجایی که روش بلیچ دندان خانگی دائمی‌تر از روش بلیچینگ در کلینیک است، توصیه دکتر کچوئی و دکتر کامران به افرادی که می‌خواهند دندان‌های خود برای اولین بار با روش بلیچینگ سفید کنند، اولین بلیچینگ را در کلینیک دندانپزشکی انجام دهید و برای دوام و ماندگاری بیشتر دفعه های بعدی را منزل تکرار کنید.

چه زمان دندان های ما به بلیچینگ نیاز دارند؟

لایه ای به نام عاج در زیر مینای دندان قرار دارد که با افزایش سن به مرور زمان تیره تر می‌شود که دلیل آن رسوب عاج ثانویه دندان ها است. با توجه به این نکته، افرادی که سن بالایی داند و از سفیدی دندان های خود رنج میبرند میتوانند از این روش برای سفیدکردن دندان های خود استفاده کنند.

بلیچینگ برای افرادی که در گذشته سیگار استفاده می‌کردند، گزینه مناسبی است. به دلیل اینکه در بلیچینگ مقدار کمی از مینای دندان ها از بین میرود، توجه داشته باشید که استغاده از سیگار بعد از بلیچینگ دندان های خود می‌تواند آسیب جدی به دندان ها وارد کند.

بلیچینگ یا سفید کردن دندان چیست ؟

مراحل اجرای بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشکی

برای شروع کار با ژل ضد حساسیت مخصوص، دندانپزشک تمام ناحیه لثه اطراف دندان های جلویی را برای محافظت از آنها می پوشاند. لب های بیمار نیز برای محافظت ویژه توسط دهان بازکن، باز می شود.

پس از آن ژل سفید کننده حاوی ۳۷ درصد ژل پراکسید هیدروژن بر روی سطح دندان های جلویی قرار می گیرد و سپس ژل روی دندان ها با دستگاه پولیش مخصوص روشن می شود که تابش نور آبی با شدت بالا تولید می کند و این عمل با دقت فراوان بارها تکرار می شود.

در واقع نور تابیده شده باعث می شود ژل سفید کننده بسیار فعال شود و اثر آن سریع باشد. این کار در یک جلسه حدود یک ساعت زمان می برد و به این ترتیب فرآیند بلیچینگ دندان با موفقیت به پایان می رسد.

مراحل بلیچینگ یا سفید کردن دندان در خانه چگونه است؟

در این روش سفید کردن دندان در منزل با استفاده از نوارهای سفید کننده دندان انجام می شود. این نوارهای شفاف باید روزانه به مدت ۳۰ دقیقه مستقیماً روی دندان ها گذاشته شود و به مدت ۲ هفته ادامه یابد.

در روش دیگر بلیچینگ در منزل، دندانپزشک در یک جلسه قالبی از فک بالا و پایین شما می گیرد و در جلسه بعد یک جفت سینی شفاف با فضای کافی بین دندان ها و سینی در اختیار شما قرار می دهد. پس از آن مواد سفید کننده دندان لازم را دریافت خواهید کرد، بنابراین می توانید عمل سفید کردن دندان را خودتان در منزل انجام دهید.

مراقبت های بعد از انجام بلیچینگ دندان در خانه

باید ها:

  • استفاده از مسکن های بدون نسخه اگر بعد از جلسه سفید کردن دندان احساس درد یا حساسیت کردید

 می توانید از پاراستامول یا داروی مشابه برای تسکین خود استفاده کنید. همچنین می توانید از دندانپزشک بپرسید که چه داروهایی را ترجیح می دهد.

  • از رژ لب یا برق لب معمولی استفاده کنید.

مواظب باشید رژ لب را روی دندان هایتان نزنید، به خصوص اگر اغلب آن را می پوشید. آنها می توانند یک لکه دائمی روی مینای دندان شما باقی بگذارند.

  • استفاده از محصولات نگهدارنده

با استفاده از محصولات محافظ مینای دندان هایتان را تقویت کنید تا نتایج سفید کردن دندان هایتان طولانی تر بماند. می توانید آنها را با مسواک روی دندان های خود مسواک بزنید.

  • شستشوی دهان پس از هر وعده غذایی

برای اطمینان از اینکه غذا و نوشیدنی برای مدت طولانی در دهان شما باقی نمی ماند، بلافاصله پس از صرف غذا مقداری آب در دهان بمالید. همچنین می توانید از آب یا دهان شویه به عنوان جایگزین استفاده کنید.

  • استفاده منظم از نخ دندان

این کار تمام مواد مضری که می تواند باعث زرد شدن دندان های شما شود را از بین می برد. مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند دندان های شما را برای مدت طولانی سفید نگه دارد. اما استفاده زیاد از آنها می تواند به لثه ها نیز آسیب برساند.

نباید ها:

  • سیگار کشیدن زیاد

سیگار کشیدن خیلی زیاد می تواند اثرات سفید کردن دندان ها را معکوس کند. اگر نمی توانید آن را به طور کامل رها کنید، حداقل مقدار آن را کاهش دهید و در حد اعتدال از آن استفاده کنید.

  • خوردن و نوشیدن هر ماده‌ای که اسیدی است

خوردن و نوشیدن غذاهای اسیدی مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی می تواند به طور موثری منافذ مینای دندان شما را باز کند. این به نوبه خود اجازه می دهد تا لکه ها به راحتی به عمق دندان نفوذ کنند.

  • مصرف مایعات بسیار گرم یا بسیار سرد

نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد بنوشید. این برای دندان های سفید شده نیز بسیار مضر است. زیرا در این حالت می توانند دمای دندان های شما را تغییر دهند. تغییرات دما می تواند منافذ دندان را باز کند و به لکه ها نفوذ کند.

  • استفاده نکردن از یک کیت سفید کننده خانگی

دلیل آن می تواند منجر به سفیدی بیش از حد و ضعیف شدن دندان ها شود.

بهتر است از خمیردندان مناسب برای بلیچ کردن استفاده کنید، اگر همان خمیردندان را بلافاصله بعد از سفید کردن دندان استفاده کنید، نه تنها می تواند به زیر مینای دندان نفوذ کند، بلکه قبل از اینکه بتواند دندان ها را سفید کند، ذرات اکسید را از بین می برد.

  • کاهش دفعات مسواک زدن

برخی افراد فکر می کنند که سفید کردن دندان به معنای مسواک زدن دندان های خود فقط یک بار در روز است. با این حال، بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن به دفعات لازم برای حفظ سلامت دهان و دندان تا حد امکان مهم است.

بلیچینگ دندان چه مقدار دوام دارد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند بلیچینگ یا سفید کردن دندان، یک راه دائمی برای سفید کردن دندان هایشان است. در صورتی که ماندگاری بلیچینگ دندان ها ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. به طور کلی، ماندگاری تاثیر بلیچینگ حدودا شش ماه تا دو سال بر روی دندان ها باقی می‌ماند.

برای افزایش دوام بلیچینگ یا سفید کردن دندان، باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

  • برای افزایش دوام بلیچینگ یا سفید کردن دندان، باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:
  • پس از بلیچینگ یا سفید کردن دندان، دیگر نباید قلیان یا سیگار بکشید، زیرا باعث تیره شدن دندان ها می شود.
  • ظرف یک روز پس از سفید کردن غذای رنگی مصرف نکنید.
  • شما باید به طور منظم دندان های خود را مسواک بزنید و بعد از غذا از نخ دندان استفاده کنید.
  • اگر به قهوه، قهوه بدون کافئین و چای علاقه دارید، پس از نوشیدن آن باید دندان های خود را مسواک بزنید.
  • در ابتدا بهتر است برای اطمینان از سلامت دندان ها به طور منظم و هفتگی به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • پس از سفید کردن، به یاد داشته باشید که آب، شیر، برنج، پاستا، گل کلم، مرغ، ماهی و نان سفید را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دوام بلیچینگ دندان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دندانپزشکی راضیه کامران

منبع: https://b2n.ir/b08037

امتیاز دهی به این مطلب

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.