جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان [ 15 نکته مهم ]

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان
فهرست مطالب

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان چیست؟ درمان ریشه یا عصب کشی یکی از موارد مهم در دندانپزشکی می باشد. پس از درمان ریشه یا عصب کشی دندان، بیمار باید نکاتی را برای بهبود سریع تر رعایت کند. بطور مثال بیمار باید دوز مشخصی و در زمان های مشخصی آنتی بیوتیک مصرف کند، از مصرف مواد غذایی به خصوص مواد غذایی سفت خودداری کند و… . در این مقاله قصد داریم نکات مراقبت های بعد از عصب کشی دندان را بطور کامل ذکر کنیم، پس با ما همراه باشید.

قبل از ذکر مراقبت های بعد از عصب کشی دندان باید یادآور شویم که، افرادی که دیر اقدام به عصب کشی دندان می کنند با درد شدید یا عفونت دندانی به دندانپزشک مراجعه می کنند ممکن است درد یا حساسیت بیشتری پس از رفع اثر بی حسی داشته باشند.

 

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان در روز اول

در روزی که عصب کشی انجام داده اید باید نکات زیر را رعایت کنید:

1) پس از عصب کشی دندان آثار بی حسی هنوز در دهان شما وجود دارد. پس سعی کنید اصلا چیزی نخورید یا غذاهای سوپ مانند مصرف کنید.

2) وقتی آثار بی حسی از دهان شما رفت، داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را طبق دستور پزشک مصرف کنید. ( هر 6 ساعت یک بار از کپسول های مسکن ( نووافن ، آسیفن، فارژزیک یا کدیمکس) برای تسکین درد استفاده کنید. )

3) در ناحیه درد از حوله گرم استفاده کنید و آرام آن منطقه را ماساژ دهید.

4) اگر صورت شما در حال ورم کردن است از کمپرس یخ استفاده کنید.

5) برای تمیز نگه داشتن دهان خود می توانید آب نمک غرغره کنید.

6) درصورت خونریزی یا درد شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان در هفته اول

هفته اول پس از عصب کشی دندان همچون روز اول مراقبت هایی نیاز دارد که دارای اهمیت بالایی ست و رعایت این نکات به نقاهت سریع تر شما کمک خواهد کرد. این نکات عبارتند از:

7) مهم ترین نکته پس از روز عصب کشی، مصرف داروهای آنتی بیوتیک و مسکن طبق دستور پزشک و بصورت منظم می باشد.

8) در زمان مسواک زدن بسیار مراقب دندان عصب کشی شده باشید تا فشاری به آن ناحیه وارد نشود.

9) غذاهای نرم مصرف کنید و از خوردن غذاهای سفت و چسبنده بپرهیزید.

10) در هفته اول از کشیدن دخانیات و سیگار اکیدا خودداری کنید.

11) برای خوردن نوشیدنی از نی استفاده نکنید.

12) در صورت تورم صورت نگران نشوید و کمپرس یخ را ادامه دهید.

13) از مصرف الکل خودداری کنید زیرا باعث خونریزی خواهد شد.

14) پس از درمان ریشه دندان باید پر شود یا درمان پروتزی روی آن قرار بگیرد. بیشتر دندان های عصب کشی شده نیاز به روکش پیدا خواهند کرد. در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید. در صورت افتادن پانسمان حتما مجددا به پزشک مراجعه کنید تا ان را پانسمان کند. دندان نباید بعد از عصب کشی بدون پانسمان باشد.

15) چون دندان عصب کشی یا درمان ریشه شده ترد و شکننده است، دندان باید روکش شود. قبل از انجام روکش با احتیاط غذا بجوید.

{ در نهایت اگر در ناحیه فک، لثه و یا دندان خود احساس ناراحتی غیر قابل تحمل کردید، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. }

 

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان در هفته اول دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

رژیم غذایی بعد از عصب کشی دندان

اگر شما نیز جزء کسانی هستید که دندان خود را عصب کشی کرده اید حتما این سوال برایتان ایجاد شده است که ” بعد از عصب کشی چه بخوریم؟ ” در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

دکتر مهدی کچوئی دندانپزشک در اصفهان توصیه می کند:

  • در زمان نقاهت عصب کشی تا زمان بهبودی توصیه می شود حتما از غذاهای نرم و پوره شده استفاده شود تا کمترین فشار به دندان عصب کشی شده وارد نشود.

  • از مصرف خوراکی های سفت، چسبنده، خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید تا دندان شما متحمل درد دو چندانی نشود.

  • با سمت مخالف سمتی که دندان عصب کشی شده است غذا را به آرامی بجوید.

  • غذاهایی مانند: انواع سوپ ها، موز پوره شده، سیب زمینی پوره، تخم مرغ آب پز و پاستا می توانند برای شما مناسب باشند.

عوارض عصب کشی دندان

باید گفت عصب کشی نیز همانند همه درمان های پزشکی با درصدی از شکست همراه است. ممکن است با توجه به شرایط خاص دندان شما هنگام مراجعه به دندانپزشک، به عفونت یا کیست انتهای ریشه دندان که معمولا به علت مراجعه دیر هنگام، کانال های بسته دندانی یا طول و انحنای شدید ریشه ها رخ می دهد، دچار شده باشید. لازم به ذکر است که به وجود آمدن چنین عارضه ای لزوما برای همه اتفاق نخواهد افتاد.

در جدل زیر به عوارض احتمالی که ممکن است بعد از عصب کشی برای شما بوجود بیاید پرداخته ایم:

عــوارض احتمالی

اقدامات لازم

احساس بر آمدگی دندان

برای کوتاه کردن پرکردگی دندان به مطب مراجعه شود.

درد دندان تا حدود یک ماه

ممکن است تا یک ماه ادامه یابد/ استفاده از مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک

عفونت دندان

استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک

شکسته شدن تاج

گذاشتن روکش حداکثر یک ماه پس از عصب کشی

درد دندان بیشتر از یک ماه

در صورت تداوم، مراجعه به دندانپزشک

سخن پایانی | آیا مراقبت های بعد از عصب کشی دندان ضروری است؟

دهان و دندان پس از عصب کشی بسیار حساس شده و نیاز به رعایت نکات مختلفی جهت مراقبت از آن ها هست که در این مقاله گفته شد. باید توجه داشته باشید که نوع تغذیه شما خصوصا در روزهای ابتدایی، مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده در زمان مشخص و رعایت دیگر نکات به بهبود سریع تر شما کمک خواهد کرد.

عصب کشی ممکن است عوارضی برای شخص به همراه داشته باشد که البته این موارد در تمامی افراد یکسان نمی باشد. مهم ترین عارضه ای که عصب کشی برای شما به همراه خواهد آورد، درد است که خوشبختانه با مصرف مسکن قابل برطرف شدن می باشد. عوارض دیگر همچون تورم دهان، عفونت دندان و… همگی قابل درمان شدن هستند، پس در هنگام عصب کشی دندان خود هیچ نگرانی نداشته باشید.

لازم به ذکر است مراجعه به بهترین دندانپزشکی در اصفهان به شما کمک می کند تا عصب کشی دندان خود را در محیطی آرام و کاملا بهداشتی، با تجهیزات به روز دندانپزشکی و توسط بهترین دندانپزشک در اصفهان، دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران، انجام دهید.


سوالات متداول

بعد از عصب کشی می توان سیگار کشید؟

خیر. یکی از نکات بسیار مهم بعد از عصب کشی دندان برای جلوگیری از عفونت دندان، نکشیدن سیگار تا یک هفته پس از عصب کشی می باشد.

تورم صورت بعد از عصب کشی عادی است؟

پس از انجام عصب کشی ممکن است دچار تورم شوید که اصلا جای نگرانی نیست. با استفاده از کمپرس یخ در روز اول عصب کشی می توانید از تورم جلوگیری کنید.

درد عصب کشی تا چند روز ادامه دارد؟

این درد ممکن است تا یک ماه در هنگام خوردن موارد غذایی مختلف بوجود بیاید. در صورتی که درد بیش از این مدت طول کشید با پزشک خود در میان بگذارید.

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.