جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از جرمگیری دندان ( نکات مهم + عوراض + فواید )

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از جرمگیری دندان | دندانپزشکی اصفهان دکتر مهدی کچوئی و کامران
فهرست مطالب

جرمگیری دندان یکی از روش های معمول برای حفظ بهداشت دهان و دندان است که به شستشو و پاکسازی دندان ها کمک می کند. پس از انجام جرمگیری، مراقبت های بعد از جرمگیری مهم است تا بهبود سریع تر و بهتری را تجربه کنید و از عوارض جانبی جلوگیری شود.در این مقاله به تمامی این موارد برای مراقبت از دندان ها پس از جرمگیری اشاره کرده ایم.

 

مراقبت های بعد از جرمگیری دندان شامل مراقبت های بهداشتی و نیز تغذیه ای است. توصیه دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران، بهترین دندانپزشکی اصفهان به شما این است که پس از جرمگیری دندان، برای چند ساعت از خوردن و آشامیدن مواد داغ و سرد خودداری کنید تا نتیجه عالی و مطلوبی حال شود. همچنین، برای چند روز بعد از جرمگیری دندان، ممکن است دندان های شما حساسیت نسبتاً بالایی داشته باشند و باید از مصرف غذاهای نرم و دم کرده خودداری کنید. علاوه بر این، باید رعایت بهداشت دهان و دندان خود را در مدت پیشنهاد شده توسط پزشک به صورت منظم انجام دهید.

بهترین-دندانپزشکی-کودکان-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

جرم گیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان یکی از روش‌های حفظ بهداشت دهان و دندان است که به منظور حفظ سلامت دندان‌ها، لثه‌ها و پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه و دندان انجام می‌شود. در این روش با استفاده از ابزارهای خاص، پلاک و سایر رسوبات روی سطح دندان‌ها و میان دندان‌ها برداشته می‌شوند. پلاک یک لایه بی‌رنگ و لزج است که در اثر خوردن غذاها و نوشیدن مایعات در دهان تشکیل می‌شود و در صورت عدم تمیز کردن آن، باعث بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان و بیماری‌های لثه می‌شود.

جرم گیری دندان معمولاً توسط یک متخصص بهداشت دندان یا دندانپزشک (دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران) انجام می شود و می تواند با استفاده از ابزار دستی یا جرم گیری اولتراسونیک انجام شود. این فرآیند به طور کلی بدون درد است، اما برخی از افراد ممکن است در حین یا بعد از عمل، ناراحتی یا حساسیت خفیف را تجربه کنند.

جرم گیری دندان بخش مهمی از حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از مشکلات دندانی است. معمولاً به عنوان بخشی از یک روال منظم تمیز کردن دندان توصیه می شود، که ممکن است شامل درمان های پولیش و فلوراید نیز باشد. در صورت عدم درمان، تجمع پلاک و تارتار می تواند منجر به مشکلات دندانی جدی تری مانند پریودنتیت (بیماری لثه) یا از دست دادن دندان شود.

جرم گیری دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران

 

۵ مورد از عوارض کوتاه مدت پس از جرمگیری دندان‌ها

عوارض کوتاه مدت پس از جرم گیری دندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد بعد از جرم گیری دندان

بعد از جرم گیری دندان ممکن است مقداری درد و ناراحتی در دهان و دندان های فلس شده ایجاد شود که معمولاً با تجویز مسکن ها بهبود می یابد.

خونریزی بعد از جرم گیری دندان

بعد از جرم گیری دندان، ممکن است برخی از بافت های داخل دهان مانند لثه ها خونریزی کنند. این خونریزی معمولاً پس از چند ساعت متوقف می شود، اما اگر شدید باشد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تورم بعد از جرم گیری دندان

بعد از جرم گیری دندان، اطراف دهان و صورت شما ممکن است متورم شود. این تورم معمولا پس از چند روز بهبود می یابد.

حساسیت بعد از جرم گیری دندان

پس از جرم گیری دندان، ممکن است به دلیل آسیب به لثه ها و بافت های نرم دهان، حساسیت افزایش یابد. برخی از بیماران ممکن است به مسکن ها حساس باشند، بنابراین در صورت داشتن هرگونه حساسیت به دارو، دندانپزشک خود را مطلع کنید.

افزایش دمای بدن بعد از جرم گیری دندان

بعد از جرم گیری دندان، دمای بدن شما ممکن است افزایش یابد که معمولاً در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جرم گیری رخ می دهد و معمولاً به دلیل عفونت است. اگر این علائم بیش از ۴۸ ساعت باقی بماند، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت های بلافاصله پس از جرمگیری دندان‌ها

پس از انجام این روش که برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها بسیار مفید است، باید مراقب موفقیت آن و رسیدن به نتیجه مطلوب بود. در زیر مراقبت های بعد از جرم گیری دندان را شرح داده ایم:

دهانشویه بعد از جرمگیری

یکی از مهمترین جنبه های مراقبت های بعد از سفید کردن دندان ها، دهانشویه مناسب است. افرادی که دندان های خود را نشان می دهند باید از دندانپزشک خود در مورد نوع مناسب دهانشویه و دفعات استفاده از آن سوال کنند و بدون مشورت از هیچ نوع دهانشویه ای استفاده نکنند. دندانپزشک دهانشویه ای را توصیه می کند که برای دهان و دندان شما و همچنین برای استفاده بعد از بریس مناسب است و نحوه و تعداد دفعات استفاده از آن را به شما می گوید. دهانشویه به بهبود التهاب و آسیب در دهان کمک می کند.

مسواک زدن

یکی از دلایل تجمع پلاک و جرم روی دندان ها نیز مسواک زدن نامناسب است. اغلب، افرادی که نمی دانند چگونه دندان های خود را به درستی مسواک بزنند یا خیلی سریع و بی دقت دندان های خود را مسواک می زنند، پلاک روی دندان های خود ایجاد می کنند. به همین دلیل، توصیه می شود از دندانپزشک خود بخواهید تا نحوه صحیح مسواک زدن را پس از تشکیل تارتار به شما آموزش دهد و در هنگام مسواک زدن با دقت بیشتری این کار را انجام دهد تا مجبور به شستشوی دندان های خود نباشید. در فواصل طولانی تر این درمان ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد.

استفاده از محلول آب نمک

در ادامه مراقبت ها و فواید اندازه گیری دندان ها می توان از مورد ساده شستن دهان با آب نمک یا سالین صحبت کرد. انجام این کار پس از اندازه گیری به پیشگیری از بیماری لثه و سرعت بهبودی کمک می کند.

انتخاب مسواک مناسب

انتخاب مسواک و خمیردندان مناسب نقش مهمی در حفظ سلامت دندان ها و لثه ها پس از مسواک زدن و جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. پس از انجام این روش، از آنجایی که عرق می تواند به دلیل تجمع رسوبات دندان ها را بسوزاند یا به آن آسیب برساند، ممکن است دندانپزشک استفاده از مسواک با مسواک نرم را توصیه کند. علاوه بر این در انتخاب خمیردندان باید دقت کرد.

انتخاب خمیر دندان مناسب

خمیردندان های سفید حاوی ذرات ساینده هستند که می توانند به مرور زمان به دندان ها آسیب برسانند و به طور کلی برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شوند. همچنین خمیردندان های دارای فلوراید زیاد در صورت استفاده پس از کنترل می توانند باعث ایجاد لکه بر روی دندان ها شوند. پس از تشکیل پوسته، دندان ها دما را احساس می کنند، در این زمان استفاده از خمیر دندان برای دندان های نرم توصیه می شود.

به طور کلی پس از انجام این درمان بهتر است در مورد انتخاب و خرید خمیردندان مناسب با دندانپزشک مشورت کنید که به شما کمک می کند بهترین نتیجه را از درمان بگیرید و پس از انجام آن به سرعت از علائم بهبود پیدا کنید.

عدم مصرف سیگار

سیگار دشمن دندان هاست زیرا حاوی نیکوتین است که یکی از مواردی است که باعث ترک خوردن دندان ها و تجمع سریع پلاک و جرم روی آن ها می شود. بنابراین بهتر است پس از مسواک زدن از مصرف آن اجتناب کنید.

مصرف غذاهای مناسب

یکی از اقدامات احتیاطی که پس از جرم گیری دندان باید رعایت شود، تغذیه خوب و خوردن غذاهای مناسب است که در ادامه به بررسی و توضیح آن می پردازیم.

  • عدم مصرف غذاهای سفت

به طور کلی پلاک روی تاج دندان یا زیر خط لثه در ریشه دندان جمع می شود. توده های انباشته خطرناک ترند زیرا نامرئی هستند. با گذشت زمان، این فلس ها به بافت لثه آسیب می رساند و باعث عفونت و پوسیدگی دندان می شود و فرد هنگام مسواک زدن متوجه این شل شدن می شود.

با برداشتن پلاک، فضای خالی در محل بافت لثه ایجاد می شود و فرد احساس می کند که دندان لق شده است. به همین دلیل توصیه می شود در صورت بروز این شرایط برای مدتی از مصرف غذاهای جامد خودداری کنید تا بافت لثه و دندان ها بهبود یافته و استحکام پیدا کنند.

  • از خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگی خودداری کنید

برای حفظ نتایج لایه برداری پوست و مسواک زدن، خوب است تا ۲۴ ساعت پس از این روش از نوشیدن و غذاهای رنگی خودداری کنید. به طور کلی، حتی پس از این مدت، بهتر است مصرف آن را کاهش دهید تا بعداً رنگ دندان های خود را حفظ کنید.

  • غذای سرد و گرم نخورید

همانطور که گفتیم دندان ها بعد از مسواک زدن به گرما و سرما حساس هستند، بنابراین بهتر است در این زمان از مصرف غذاهای گرم مانند سوپ داغ یا غذاهای سرد مانند بستنی اجتناب کنید تا ناراحتی ایجاد نشود.

  • عدم استفاده از غذاهای اسیدی یا شیرین

غذاها و سایر مواد غذایی که در دوران حساس بودن دندان ها باید از مصرف آنها پرهیز کرد، غذاها و غذاهایی هستند که حاوی مواد اسیدی مانند آبلیمو و انواع ترشیجات و همچنین غذاهای شیرین مانند شیرینی و خرما هستند.

  • از خوردن غذاهای چسبناک خودداری کنید

برخی از غذاها مانند یخ، لواش، میوه های خشک و … دارای چسبی هستند که پس از صرف غذا به دندان می چسبد و به سختی شسته و از روی سطح دندان تمیز می شود، بنابراین مصرف آنها باعث ایجاد پلاک دندانی می شود. دندان ها را از بین می برد. به همین دلیل بهتر است حتی الامکان از مصرف آنها نه پس از مصرف دارو بلکه به صورت مکرر خودداری شود.

  • آدامس نجوید!

یکی از موارد مضری که بعد از جرم گیری دندان باید مراقب آن بود جویدن آدامس است. همانطور که در موارد فوق توضیح دادیم بعد از جرم گیری زیر لثه فرد احساس می کند دندان هایش کمی لق شده است به همین دلیل توصیه می شود از جویدن آدامس خودداری کند. این فعالیت فشار زیادی به دندان ها و بافت های لثه وارد می کند و امکان بهبودی آنها را از بین می برد. علاوه بر این، لثه حاوی رنگدانه ها و اسانس هایی است که توسط دندان ها جذب شده و رنگ آن ها را تغییر می دهد.

 

مراقبت های بلافاصله پس از جرمگیری دندان‌ها دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

نکات مهم در مراقبت های بعد از جرمگیری دندان

پس از جرم گیری دندان، اقدامات مهمی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از دندان های خود و حفظ بهداشت دهان و دندان انجام دهید. مهمترین نکات در مراقبت از دندان بعد از جرم گیری عبارتند از:

استفاده از دهانشویه

برای حفظ بهداشت بهتر دهان، شستشوی دهان را دو بار در روز ادامه دهید. می توانید از محصولات دهان شویه با فرمولاسیون ضد باکتری استفاده کنید.

استفاده از محصولات مراقبت از دندان

برای حفظ سلامت دندان ها از محصولات مراقبت از دندان مانند خمیر دندان و نخ دندان استفاده کنید. از خمیردندان با فرمولاسیون فلوراید استفاده کنید زیرا فلوراید به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.

از مصرف غذاهای سفت پرهیز کنید

پس از جرم گیری دندان از خوردن غذاهای سفت و سرد خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک دندان های حساس و نواحی پوسته شده شوند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

برای حفظ سلامت دندان ها از مصرف غذاهای شیرین، گازدار و اسیدی خودداری کنید. در عوض می توانید از میوه هایی مانند سیب و موز استفاده کنید.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید

برای حفظ سلامت دندان ها باید به دندانپزشک خود مراجعه کرده و برنامه مراقبت از دندان مناسب را با او برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، اگر بعد از جرم گیری دندان ها نگرانی دارید، باید بلافاصله به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نکات مهم در مراقبت های بعد از جرمگیری دندان

 

فواید جرم گیری دندان‌ها

جرمگیری دندان یکی از روش های مراقبت از دندان ها بوده و می تواند به شما کمک کند تا دندان های سالم تر و زیباتری داشته باشید. برخی از مزایای جرم گیری دندان عبارتند از:

  • پیشگیری از بیماری لثه

جرم گیری دندان می تواند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند. تجمع پلاک و جرم روی دندان می تواند منجر به رشد باکتری هایی شود که باعث بیماری لثه می شوند.

  • حفظ سلامت دهان و دندان

جرم گیری دندان ها می تواند به حفظ سلامت دهان کمک کند. تجمع پلاک روی دندان ها می تواند منجر به بوی بد دهان و پوسیدگی دندان شود و جرم گیری دندان می تواند به جلوگیری از این مسائل کمک کند.

  • بهبود رنگ دندان

جرم گیری دندان می تواند به بهبود رنگ دندان کمک کند. لکه ها و تغییر رنگ روی دندان ها می تواند ناشی از تجمع پلاک باشد و جرم گیری دندان ها می تواند به حذف این لکه ها و بهبود رنگ دندان کمک کند.

  • افزایش اعتماد به نفس

داشتن دندان های سالم و زیبا می تواند اعتماد به نفس را افزایش دهد. با جرم گیری دندان ها، دندان های شما به بهترین شکل ظاهر می شوند که می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند.

  • کاهش هزینه های درمان

با پیشگیری از بیماری های لثه و مراقبت از دندان ها می توانید نیاز به درمان های دندانپزشکی پرهزینه را کاهش دهید. این می تواند به شما در صرفه جویی در دراز مدت کمک کند.

فواید جرم گیری دندان‌ها

 

چند ساعت بعد از جرم گیری دندان غذا بخوریم؟

پس از جرمگیری، دندان‌ها نسبت به دمای سرد و گرم مقداری حساس می‌شوند و همچنین خطر گاز گرفتن زبان و لپ به دلیل اثر داروی بی حسی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که ۱ تا ۲ ساعت پس از انجام آن صبر کنید و سپس غذا بخورید.

بعد از انجام جرمگیری دندان های شما به دمای سرد و گرم حساس شده و خط گاز گرفتن زبان و لپ به دلیل استفاده از دارو بی حسی وجود دارد. توصیه دکتر کچوئی و دکتر کامران به شما این است که ۱ الی ۲ ساعت بعد از جرمگیری دندان غذا و نوشیدنی مصرف نکنید تا دهان و دندان شما به حالت عادی خود بر گردد.

بعد از جرمگیری دندان چه غذاهایی بخوریم؟

بعد از جرمگیری دندان، توصیه می شود  ۲۴ الی ۴۸ ساعت از مصرف غذاهای سفت، گرم یا سرد خودداری کنید. این می تواند به جلوگیری از درد، خونریزی و عفونت در ناحیه جرمیگری شده کمک کند. در این مدت می توانید غذاهای نرم مانند پوره سیب زمینی، سبزیجات پوره شده، سوپ، پاستا، برنج، موز، پوره سیب و غیره بخورید.

همچنین باید مطمئن شوید که غذا به دهان شما آسیب نمی رساند و فقط از سمتی از دهان که جرمگیری نشده برای جویدن و مصرف غذا استفاده کنید. بهتر است تمام غذاها را به آرامی مصرف کنید و برای جلوگیری از عفونت دهان خود را با آب و نمک بشویید. اگر سوال دیگری دارید، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید.


سوالات متداول مراقبت های بعد از جرمگیری دندان

آیا عوارض جرمگیری دندان‌ها همیشگی است؟

خیر، پس از گذشت مدتی از رعایت توصیه های ذکر شده در این مطلب، می‌توانید به خوبی از این عوارض در امان باشید.

علت عفونت دندان‌ها پس از جرمگیری چیست؟

یکی از مهم ترین علل های ایجاد مشکلات در دهان و دندان ها پس از جرمگیری، عدم رعایت موارد درمانی است که باعث ایجاد درد شدید در دندان‌ها می‌شود.

امتیاز دهی به این مطلب

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

بریج بهتر است یا ایمپلنت ؟ | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
بریج بهتر است یا ایمپلنت؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت انتخب بین بریج یا ایمپلنت به عوامل بسیاری وابسته است. ایمپلنت و بریج هردو از روش های جایگزینی دندان از دست رفته هستند و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی کامل بریج دندان و ایمپلنت دندان پرداخته ایم تا انتخاب برای شما آسان تر شود.
ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.