جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان + ۱۰ نکته مهم نگهداری از ایمپلنت

آنچه در این مقاله می‌خوانید
قرار گرفتن ایمپلنت در لثه به عنوان یک جسم خارجی می تواند عوارضی را برای فرد ایجاد کند. جهت کاهش عوارض ایمپلنت و برای اینکه ایمپلنت دندان شما به خوبی عمل کند و عمر طولانی داشته باشد، لازم است که مراقبت‌ های مناسبی از آن انجام دهید. استراحت کافی، تغذیه مناسب، مصرف دارو و... از نکات مهم مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان هستند که در ادامه به بررسی بیشتر آنها پرداخته ایم.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) + جامع ترین نکات کلیدی| بهترین کلینیک دندانپزشکی ترمیم زیبایی دندان در اصفهان (دکتر کچویی و دکتر کامران)
فهرست مطالب

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان شامل چه مواردی می شود؟ این نکات چه اهمیتی دارند و چرا باید به آنها توجه ویژه داشت؟ اگر قصد انجام جراحی ایمپلنت دندان در اصفهان را دارید باید بدانید که مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت، نقش مهمی در موفقیت و زودتر نتیجه گرفتن شما دارد. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان از روز اول جراحی تا هفته اول شامل موارد بسیاری می باشد که در ادامه این مطلب به بررسی آن ها پرداخته ایم.

باید توجه داشته باشید که جراحی ایمپلنت دندان درواقع جایگزاری یک جسم خارجی داخل دهان است و به همین علت ممکن است بعد از کاشت فرد دچار عوارضی شود. برای اینکه بعد از ایمپلنت، مشکلی برای فرد پیش نیاید باید به نکاتی توجه کند. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان حتی پس از بهبود یافتن محل جراحی، کاشت فیکسچر و بعد از قرار گرفتن پروتز، ضروری است. اگر به نکات مراقبت بعد از کاشت دندان توجه نشود یا فرد رژیم غذایی مناسب را رعایت نکند، دندان کاشته شده آسیب می بیند و عمر مفید آن کم خواهد شد؛ حتی ممکن است فرد عوارضی نظیر عفونت لثه یا بیماری مخاط لثه ای یا پری ایمپلنتایتیس را تجربه کند.

اگر قصد دارید در بهترین دندانپزشکی اصفهان به کاشت ایمپلنت دندان اقدام کنید، می توانید جهت دریافت مشاوره و یا دریافت نوبت رایگان با مطب دکتر کچوئی و دکتر کامران در تماس باشید.

فیلم مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان + 10 نکته مهم نگهداری از ایمپلنت

 

چرا مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان مهم است؟

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان از این جهت اهمیت دارد که بدون شک شما هزینه زیادی صرف کاشت ایمپلنت دندان کرده اید؛ به همین دلیل طبیعی است که بخواهید تا جایی که امکان دارد، ایمپلنت ها زمان بیشتری سالم بمانند. همچنین مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می توانند به موفقیت عمل جراحی و حفظ سلامت ایمپلنت دندان کمک کنند. عدم رعایت این مراقبت ها می تواند منجر به بروز عوارضی مانند عفونت، تحلیل استخوان و عدم جوش خوردن ایمپلنت به استخوان شود.

مهمترین دلایل اهمیت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • جلوگیری از عفونت: عفونت یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان است. عفونت می تواند باعث درد، تورم، قرمزی و خونریزی در ناحیه جراحی شود. در موارد شدید، عفونت می تواند منجر به از دست رفتن ایمپلنت شود. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می تواند مانع این عفونت شود.
  • حفظ سلامت استخوان: ایمپلنت دندان به استخوان فک متصل می شود . برای اینکه ایمپلنت به خوبی جوش بخورد و عمر طولانی داشته باشد، لازم است که استخوان فک سالم و قوی باشد. عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می تواند منجر به تحلیل استخوان فک شود.
  • تسریع روند بهبودی: رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از کمپرس یخ می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

نکات مهم مراقبت از ایمپلنت دندان

بطور کلی زمانی که ایمپلنت دندان انجام می دهید باید نکاتی را همواره رعایت کنید که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان : مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم برای جلوگیری از تجمع پلاک و باکتری در اطراف ایمپلنت دندان ضروری است. از مسواک نرم و خمیر دندان بدون فلوراید استفاده کنید. از نخ دندان های بین دندانی استفاده کنید تا به راحتی بین ایمپلنت دندان و دندان های طبیعی خود را تمیز کنید.
  2. پرهیز از فشار دادن روی ایمپلنت دندان: در چند هفته اول بعد از جراحی، باید از فشار دادن روی ایمپلنت دندان خودداری کنید. این کار می تواند منجر به آسیب دیدن ایمپلنت شود . تا زمانی که دندانپزشک به شما اجازه دهد، از جویدن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید.
  3. مصرف داروهای تجویز شده: مصرف داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. اگر درد شدید دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در روز اول

از ساعات اول بعد از ایمپلنت دندان، علائمی مانند ورم لثه، خونریزی مستمر، خروج مایع از لثه و درد را تجربه خواهید کرد. به همین منظور به شما کمپرس سرد داده می شود که باید آن را در ناحیه جراحی قرار دهید. این علائم نشان می دهد استخوان فک با پایه ایمپلنت در حال جوش خوردن است و زخم به زودی بهبود می یابد. از جمله دستورالعمل های مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در روز اول عبارتند از:

  • در صورت امکان، یک نفر را به همراه خود داشته باشید تا شما را به خانه برساند.
  • در طول روز، در حالت استراحت باشید و از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید.
  • از یخ برای کاهش تورم و درد استفاده کنید . یک کیسه یخ را به مدت ۲۰ دقیقه روی محل جراحی قرار دهید و سپس به مدت ۲۰ دقیقه آن را برداشته و این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • از غذاهای نرم و سرد بخورید. از جویدن غذاهای سفت و داغ خودداری کنید.
  •  اگر خونریزی شما شدید و مداوم نباشد نباید پانسمان باند گاز را در ساعات اول بعد از ایمپلنت تعویض کنید.
  •  اگر خونریزی بسیار زیاد و مداوم باشد یک باند گاز جدید روی پانسمان اول قرار دهید و هر نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه اقدام به تعویض آن کنید. شما نباید با زبان یا دست خود ناحیه ایمپلنت شده را تحریک کنید. قرمز بودن بزاق دهان و یا خونریزی از محل ایمپلنت ممکن است تا ۷۲ ساعت پس از جراحی ادامه داشته باشد، پس نگران نشوید.
  •  توصیه می شود تا ۸ ساعت بعد از کاشت، دهان خود را نشویید.
  • ۲۴ ساعت پس از جراحی ایمپلنت، دهان خود را مرتب با سرم شستشو دهید.
  • یکی دیگر از موارد مهم بعد از ایمپلنت استراحت مناسب و کافی در ساعات اولیه است. برای این منظور در محیطی ساکت دراز بکشید و سرتان را کمی بالاتر قرار دهید تا زودتر بهبود پیدا کنید.
  • تغذیه درست یکی دیگر از مواردی است که باید رعایت کنید. نباید از مایعات داغ و گازدار استفاده کنید.
  • برای اینکه دوباره خونریزی نداشته باشید و زخم عفونت نکند باید از کشیدن سیگار یا نوشیدن الکل خودداری کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در روز اول دکتر مهدی کچویی ، دکتر راضیه کامران

ورم پس از جراحی ایمپلنت را چگونه کنترل کنیم؟

تورم و کبودی صورت به سن بیمار و میزان جراحت بستگی دارد. بالطبع میزان جراحت بیشتر، میزان ورم بیشتری را به دنبال دارد. عامل دیگری که در میزان تورم فرد مهم است، سن او می باشد. در افراد مسن به دلیل از بین رفتن قدرت و سفتی گردن، ورم صورت تا زیر چشم و گردن امتداد می یابد. برای کنترل آن می توانید از کمپرس یخ استفاده کرده و از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید. توصیه دیگر این است که از غذاهای سرد مانند موز یخ زده، سوپ سرد، فرنی و … استفاده کنید؛ همچنین می توانید دو بار در روز از خمیردندان های ضدباکتری یا آب و نمک برای شستشوی دهان کمک بگیرید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در هفته اول

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان تنها به روز اول محدود نمی شود. از جمله مراقبت های بعد از ایمپلنت در هفته اول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از ایمپلنت باید تا یک هفته از غذاهای نرم و نوشیدنی های خنک استفاده کنید. بعد از مصرف هر وعده غذا باید دهان خود را شسته و دندان ها را با مسواک نرم بشویید.
  • در صورت تجویز دهانشویه کلرهگزیدین توسط دندانپزشک، اول باید مسواک بزنید و با آب نمک رقیق شده، غرغره کنید؛ سپس با استفاده از دهانشویه، دهان خود را به طور کامل ضدعفونی کرده و تا نیم ساعت بعد، چیزی نخورید.
  • به بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه داشته باشید. دو بار در روز از مسواک نرم و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن مستقیماً روی ایمپلنت خودداری فرمائید.
  • سعی کنید در این هنگام خواب از بالشت بلند استفاده کنید تا از تجمع خون در ناحیه ایمپلنت و تورم زیاد جلوگیری شود.
  • تورم در محل جراحی ایمپلنت طبیعی است. تورم معمولاً در طی چند روز اول پس از جراحی و با کمک کمپرس سرد کاهش می یابد.
  • از مصرف سیگار و دخانیات در دوره نقاهت بپرهیزید تا دچار عفونت نشوید.
  • بعد از ۲۴ ساعت از انجام ایمپلنت از کمپرس گرم استفاده کنید. برای این منظور استفاده از حوله یا پارچه گرم توصیه می شود.
  • ۱۴ روز بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید تا بخیه ها را بکشد.
  • داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تجویز شده را مصرف کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در هفته اول دکتر مهدی کچویی ، دکتر راضیه کامران

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در ماه اول

در ماه اول پس از جراحی ایمپلنت دندان، می توانید فعالیت عادی خود را شروع کنید. با این حال، هنوز هم مهم است که از ناحیه ایمپلنت خود مراقبت کنید و از جویدن غذاهای سفت یا چسبنده خودداری کنید. در ادامه چند نکته مراقبتی برای ماه اول پس از جراحی ایمپلنت دندان آورده شده است:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه اول بسیار مهم است. همچنین می توانید شروع به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان مخصوص در ناحیه ایمپلنت کنید.
  • همچنان از خوردن مواد خوراکی سفت خودداری فرمائید زیرا می تواند به ایمپلنت شما آسیب برساند.
  • در ماه اول از کشیدن سیگار و قلیان و همچنین مصرف مشروبات الکلی خودداری فرمائید. زیرا این کار فرآیند بهبود شما را کند کرده و حتی ممکن است موجب بروز عفونت شود.
  • صحیح خوابیدن تا ماه اول پس از ایمپلنت دندان اهمیت بالایی دارد. در هنگام خواب سعی کنید از بالشت نسبتا بلند استفاده فرمائید و به سمتی که جراحی انجام شده نخوابید.
  • یکی دیگر از نکات کلیدی در رابطه با مراقبت های ایمپلنت درست خوابیدن است. بیمار در زمان خوابیدن از بالشتی تقریبا بلند استفاده نماید.
  • می توانید شروع به فعالیت های ورزشی سبک کنید اما از انجام ورزش های سنگین خودداری فرمائید.
  • برای اینکه زودتر تشخیص داده شود استخوان اطراف ایمپلنت رو به تحلیل است یا خیر، باید یک سال بعد از انجام ایمپلنت از آن عکس برداری شود؛ سپس باید هر دو سال یک بار اقدام کنید.

رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان

در دوره نقاهت پس از جراحی ایمپلنت دندان، مهم است که از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید تا به بهبودی سریع و موفقیت آمیز ایمپلنت های خود کمک کنید . در اینجا چند نکته کلی در مورد باید ها و نباید های غذایی بعد از ایمپلنت دندان آورده شده است:

بعد از ایمپلنت دندان چی بخوریم؟

از غذاهای نرم و ملایم استفاده کنید که نیاز به جویدن زیادی ندارند.
از غذاهای سرد یا یخ زده استفاده کنید تا تورم و درد را کاهش دهید.
از غذاهای مغذی و مقوی استفاده کنید تا به بهبودی بدن خود کمک کنید.
به اندازه کافی آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.

بعد از ایمپلنت چی نخوریم؟

از غذاهای داغ یا تند استفاده نکنید.
از غذاهای سفت یا چسبنده استفاده نکنید.
از غذاهای اسیدی یا حاوی الکل استفاده نکنید.
از خوردن بیش از حد خودداری کنید.

چند ساعت بعد از ایمپلنت دندان غذا بخوریم؟

بعد از اینکه کاشت ایمپلنت انجام شد تا یک ساعت بعد از جراحی نباید چیزی میل کنید. بعد از یک ساعت که اقدام به برداشتن اسفنج ها یا گازهای اطراف ایمپلنت کردید، می توانید شروع به غذا خوردن کنید. ابتدا باید مایعاتی مانند آب خنک و نوشیدنی های غیر قندی خنک را بنوشید. تا ۴۸ ساعت بعد از کاشت دندان نباید غذای گرم بخورید. برای اینکه زودتر بهبود پیدا کنید در ۲۴ ساعت اول، غذاهای نرم و خنک بخورید. حداقل یک تا دو روز بعد از ایمپلنت با استفاده از نی مایعات را ننوشید و از قاشق، لیوان یا فنجان چای خوری استفاده کنید.

بعد از ایمپلنت دندان چه چیزهایی بخوریم؟

لیستی از غذاهایی که می توان بعد از ایمپلنت استفاده کرد عبارتند از:

  • آب سرد،
  • آب میوه های طبیعی بدون شکر،
  • سوپ خنک شده،
  • شیر سرد،
  • ژله،
  • سوپ خامه،
  • پودینگ،
  • میلک شیک،
  • بستنی میوه ای،
  • مایعات و غذاهای آبکی مفید.

از میوه ها و سبزیجات هم می توان در این دوره استفاده کرد مانند:

  • میوه های نرم مانند موز، انبه، هلو و گلابی و … ،
  • پوره سیب،
  • سبزیجات بخار پز شده.

گروه دیگری که در برنامه غذایی بعد از ایمپلنت جای می گیرد به گوشت و منابع پروتئینی مربوط می شود. نظیر:

  • ماهی آب پز،
  • خورش مرغ یا مرغ کباب شده نرم،
  • انواع سوپ با تکه های ریز گوشت، مرغ یا گوشت های دیگر،
  • توفو.

از غذاهای دیگر که می توان بعد از ایمپلنت استفاده کرد عبارتند از:

  • نان نرم، ماکارونی یا برنج،
  • نان های نرم و غیر شیرین،
  • وافل،
  • پنکیک،
  • مافین،
  • اسپاگتی،
  • غلات پخته شده و تصفیه شده،
  • ماست،
  • پنیر کلبه،
  • تخم مرغ رنده شده.

بعد از ایمپلنت دندان چه چیزهایی نخوریم؟

در اینجا چند نمونه از غذاهایی که باید از خوردن آنها بعد از ایمپلنت دندان خودداری کنید آورده شده است:

  • غذاهای داغ یا تند،
  • غذاهای سفت یا چسبنده،
  • غذاهای اسیدی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، و میوه های ترش،
  • غذاهای حاوی الکل،
  • آجیل،
  • دانه ها،
  • چیپس،
  • پاپ کورن،
  • آب نبات سخت.

دارو های بعد از ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت دندان چه داروهایی مصرف کنیم؟ تا چه مدت؟ در اکثر موارد، دندانپزشک شما داروهایی را برای شما تجویز می کند که باید پس از جراحی ایمپلنت دندان مصرف کنید. اولین قرصی که تجویز می شود انواع مسکن ها هستند و لازم است تا دو روز به طور مکرر مصرف شود. این دارو معمولا تا دو هفته ادامه می یابد تا درد کاهش پیدا کند. علاوه بر مسکن ها ممکن است دندانپزشک قبل یا بعد از انجام ایمپلنت برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. استفاده از آنها مانع آلوده شدن بدن به باکتری و عفونت می شود. بطور کلی این داروها که به کاهش درد، تورم و عفونت کمک می کنند عبارتند از:

  • داروهای مسکن:

داروهای مسکن مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش درد پس از جراحی ایمپلنت دندان کمک کنند. این داروها را می توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد.

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) :

NSAIDs مانند ایبوپروفن و ناپروکسن علاوه بر کاهش درد، به کاهش تورم نیز کمک می کنند . این داروها را می توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد.

  • آنتی بیوتیک ها:

آنتی بیوتیک ها به جلوگیری از عفونت کمک می کنند. دندانپزشک شما معمولاً یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک را برای شما تجویز می کند که باید پس از جراحی ایمپلنت دندان مصرف کنید.

  • ژل های موضعی:

ژل های موضعی مانند ژل کپسایسین می توانند به کاهش درد و سوزش کمک کنند.

[ توجه! این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی ارائه شده است و جایگزین توصیه های پزشکی نیست. در صورت بروز هرگونه مشکل یا سوال، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید. ]

نحوه خوابیدن بعد از ایمپلنت دندان

بعد از جراحی ایمپلنت باید در مورد نحوه خوابیدن مواردی را رعایت کنید زیرا خوابیدن اشتباه ممکن است مشکلی به وجود بیاورد. در صورت خوابیدن روی صورت، ممکن است در خونرسانی اختلال ایجاد شود؛ به همین خاطر لازم است تا در ۳ شب اول بعد از درمان ایمپلنت، در هر دو طرف صورت خود، بالش بگذارید تا در هنگام خواب سرتان تکان نخورد و از خوابیدن روی صورت خود جلوگیری کنید. توصیه می شود برای کاهش درد و التهاب یک حوله گرم روی بالش قرار دهید.

هنگام خوابیدن پس از جراحی ایمپلنت دندان به این دو نکته توجه داشته باشید:

  • از خوابیدن به پهلو یا شکم خودداری کنید. این می تواند باعث فشار به ناحیه جراحی و افزایش درد شود.
  • به پشت بخوابید و از دو بالش برای بالا نگه داشتن سر خود استفاده کنید. این کار به کاهش تورم و درد کمک می کند.

اگر در خوابیدن راحت نیستید، با دندانپزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا یک موقعیت خواب راحت و ایمن پیدا کنید.

نحوه مسواک زدن و استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت دندان

برای مراقبت بعد از ایمپلنت دندان باید به تمیز کردن زبان و کام و دندان های سالم اقدام کنید؛ چرا که روی زبان و کام باکتری هایی هستند که احتمال آسیب رساندن به دندان ها و لثه ها را دارند. برای حذف آنها باید از دهانشویه مخصوص و مسواک کمک بگیرید. در ادامه به بررسی نحوه صحیح مسواک زدن و استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت دندان می پردازیم.

نحوه مسواک زدن روی ایمپلنت

مسواک زدن صحیح دندان های ایمپلنتی مهم است زیرا از تجمع پلاک و باکتری ها جلوگیری می شود. این کار می تواند به جلوگیری از عفونت و سایر مشکلات در اطراف ایمپلنت ها کمک کند.

مراحل مسواک زدن ایمپلنت دندان:

  1.  از مسواک نرم با موهای گرد استفاده کنید.
  2. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  3. ۲ دقیقه به آرامی دندان های خود را مسواک بزنید.
  4. به آرامی روی ایمپلنت ها مسواک بزنید.
  5. زبان خود را نیز مسواک بزنید.
  6. دهان خود را با آب شستشو دهید.

نکات مهم برای مسواک زدن ایمپلنت دندان:

  • از فشار بیش از حد خودداری کنید. این کار می تواند موجب آسیب رساندن به ایمپلنت ها یا لثه های اطراف آنها شود.
  • از مسواک زدن مستقیم و خشن روی ایمپلنت ها خودداری کنید. این می تواند به آسیب رساندن به پیچ های نگهدارنده ایمپلنت کمک کند.
  • از مسواک زدن دندان های ایمپلنتی در همان روز جراحی خودداری کنید . بگذارید زخم ها بهبود یابند.

نحوه استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت دندان

دهانشویه می تواند به تمیز کردن دندان ها و لثه ها و کاهش خطر عفونت کمک کند. با این حال، مهم است که از دهانشویه مناسب برای دندان های ایمپلنت شده استفاده کنید.

دهانشویه های مناسب برای ایمپلنت دندان:

  • دهانشویه های حاوی فلوراید: فلوراید به تقویت دندان ها و لثه ها کمک می کند.
  • دهانشویه های ضدعفونی کننده: دهانشویه های ضدعفونی کننده به از بین بردن باکتری ها کمک می کنند.
  • دهانشویه های ضد التهابی: دهانشویه های ضد التهابی به کاهش التهاب و درد کمک می کنند.

نحوه استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت دندان:

  1. دهانشویه را طبق دستورالعمل روی برچسب بشویید.
  2. دهانشویه را در دهان خود نگه دارید و به آرامی آن را بچرخانید.
  3. دهانشویه را بیرون بریزید.
  4. دهان خود را با آب شستشو دهید.

نکات مهم برای استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت دندان:

  • از دهانشویه بعد از جراحی ایمپلنت دندان خودداری کنید . بگذارید زخم ها بهبود یابند.
  • اگر در دهان خود ایمپلنت دارید، از دهانشویه هایی که حاوی الکل هستند خودداری کنید. الکل می تواند به خشکی دهان کمک کند و خطر عفونت را افزایش دهد.

ورزش بعد از ایمپلنت دندان

ورزش منظم برای سلامت کلی بدن ضروری است اما پس از جراحی ایمپلنت دندان، مهم است که قبل از شروع مجدد ورزش به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد. به طور کلی، توصیه می شود که در ۷۲ ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندان از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید. این شامل فعالیت هایی مانند دویدن، پریدن، ورزش های تماسی و ورزش های سنگین است. پس از ۷۲ ساعت اول، می توانید شروع به انجام فعالیت های سبک تر کنید. این شامل فعالیت هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و یوگا است.

اگر در مورد اینکه چه زمانی می توانید دوباره ورزش کنید مطمئن نیستید، با دندانپزشک خود مشورت کنید . آنها می توانند به شما کمک کنند تا یک برنامه ورزشی ایمن و مناسب برای شما ایجاد کنند. در اینجا چند نکته برای ورزش ایمن پس از ایمپلنت دندان آورده شده است:

  • به تدریج شدت و مدت زمان ورزش خود را افزایش دهید.
  • از انجام فعالیت هایی که باعث فشار زیاد به فک شما می شود خودداری کنید.
  • اگر احساس درد می کنید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید.

ورزش های پرخطر پس از ایمپلنت دندان

برخی از ورزش ها می توانند خطر آسیب به ایمپلنت های دندانی شما را افزایش دهند . این ورزش ها عبارتند از:

  • ورزش های تماسی مانند فوتبال، بسکتبال و هاکی،
  • ورزش های رزمی مانند بوکس، کاراته و جودو،
  • ورزش های پرش مانند بسکتبال، والیبال و بدمینتون،
  • ورزش های شدید مانند دویدن ماراتن و دوچرخه سواری استقامتی،

اگر این ورزش ها را انجام می دهید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا می توانید پس از جراحی ایمپلنت دندان به انجام آنها ادامه دهید یا خیر.

تاثیر سیگار و الکل بر مراقبت بعد از کاشت ایمپلنت

تاثیرات سیگار بر ایمپلنت عبارتند از:

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی برای عفونت پس از جراحی است. نیکوتین موجود در سیگار جریان خون را کاهش می دهد و این می تواند به کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت کمک کند.

تاثیرات الکل بر ایمپلنت عبارتند از:

الکل نیز می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. الکل می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و همچنین می تواند روند بهبودی را کند کند.

علاوه بر افزایش خطر عفونت، سیگار و الکل می توانند عوارض دیگری را نیز پس از جراحی ایمپلنت دندان ایجاد کنند، از جمله:

  • افزایش درد و تورم،
  • کاهش موفقیت ایمپلنت،
  • افزایش خطر از دست دادن ایمپلنت.

به همین دلیل، مهم است که قبل از جراحی ایمپلنت دندان از سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کنید. اگر سیگاری هستید، سعی کنید قبل از جراحی حداقل دو هفته سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر الکل مصرف می کنید، سعی کنید قبل از جراحی حداقل ۲۴ ساعت از مصرف الکل خودداری کنید. اگر نمی توانید سیگار کشیدن یا مصرف الکل را ترک کنید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند به شما کمک کنند تا یک برنامه ترک سیگار یا الکل ایجاد کنید.

عوارض عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

عدم مراقبت بعد از ایمپلنت دندان می تواند عواقب زیر را به دنبال داشته باشد:

  • عفونت: عفونت یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان است . اگر عفونت درمان نشود، می تواند منجر به از دست رفتن ایمپلنت شود.
  • ناکامی ایمپلنت: حتی اگر عفونت رخ ندهد، ایمپلنت هنوز ممکن است شکست بخورد. این می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله عدم تطابق استخوان، بیماری لثه یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.
  • خارج شدن ایمپلنت: اگر به محل جراحی فشار بیاید، احتمال خارج شدن ایمپلنت از جای خود وجود دارد.
  • تورم و درد: تورم و درد در ناحیه ایمپلنت دندان طبیعی است. با این حال، اگر این علائم شدید یا مداوم باشند، می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.
  • حساسیت دندان: ایمپلنت های دندانی می توانند حساسیت دندان ایجاد کنند. این می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله آسیب به عصب یا عدم تناسب ایمپلنت.
  • ترکیب نشدن ایمپلنت با استخوان: احتمال اینکه ایمپلنت با استخوان ترکیب نشود وجود دارد. این مورد شکست ایمپلنت و عدم موفقیت در جراحی را به دنبال دارد.
  • کاهش عمر ایمپلنت: در صورت مراقبت نکردن از ایمپلنت و رعایت نکردن مراحل درمانی، عمر مفید ایمپلنت کاهش پیدا می کند و لازم است بار دیگر جراحی ایمپلنت انجام شود.
  • سایر عوارض: عوارض دیگری که ممکن است در اثر عدم مراقبت از ایمپلنت دندان رخ دهد عبارتند از:
    • لق شدن دندان،
    • شکستگی ایمپلنت،
    • آسیب به دندان های طبیعی.

۱۰ نکته مهم جهت نگهداری از ایمپلنت دندان

با مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می توانید مدت زمان زیادی از ایمپلنت خود استفاده کنید. رعایت نکات زیر می تواند به شما در حفظ و نگهداری از ایمپلنت کمک بزرگی کند:

  1. بعد از ایمپلنت، بهداشت دهان و دندان را بیشتر از گذشته رعایت کنید و از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان غافل نشوید.
  2. بعد از کاشت ایمپلنت با ملایمت، دندان های نواحی جراحی شده را مسواک بزنید.
  3. برای اینکه سلامت لثه ها حفظ شود استفاده از دهانشویه مناسب توصیه می شود.
  4. برای تمیز کردن دهان و دندان ها علاوه بر اینکه از مسواک نرم استفاده می کنید باید از خمیر دندان های ملایم که حاوی فلوراید و ضد سایش هستند و نخ دندان بدون موم کمک بگیرید؛ همچنین استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال و بدون الکل ضروری است.
  5. هر روز چند بار به شستشوی دهان با محلول آب و نمک رقیق بپردازید.
  6. هر ۶ ماه یکبار، برای انجام چکاپ و کنترل وضعیت ایمپلنت نزد دندانپزشک بروید.
  7. از اشیای نوک تیز برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت استفاده نکنید تا به بافت نرم اطراف ایمپلنت آسیب نرسد.
  8. به تغذیه خود توجه کنید. اگرچه در محکم و مقاوم بودن ایمپلنت شکی نیست و بعد از مدتی کاملا به استخوان فک جوش می خورد؛ اما ممکن است با سهل انگاری و خوردن غذاهای سفت، پایه ایمپلنت لق شود.
  9. بعد از کاشت ایمپلنت می توانید برای کاهش پلاک و التهاب لثه از واتر جت (water jet) به جای نخ دندان استفاده کنید. توصیه می شود به تهیه واتر فلاسر با نوک غیرفلزی بپردازید و یک تا دوبار در روز از آن استفاده کنید. برای شستشوی آن از محلول های غیرالکلی و آنتی باکتریال بهره ببرید.
  10. علاوه بر اینکه فرد باید به مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان اهمیت دهد باید برای پاکسازی دوره ای دندان ها به دندانپزشک مراجعه کند تا سطح ایمپلنت ها، بافت اطراف آن و دندان های طبیعی تمیز شوند تا باکتری ها از بین بروند و مانع از ایجاد عفونت در لثه ها و اطراف ایمپلنت شوند.

بهترین دندانپزشک برای ایمپلنت دندان در اصفهان کیست؟

اگرچه ممکن است دندانپزشکان زیادی در زمینه ایمپلنت و خدمات دندانپزشکی دیگر مشغول به فعالیت باشند؛ اما برای اینکه بتوانید از ایمپلنت، بهترین نتیجه را بگیرید باید به بهترین دندانپزشک در بهترین دندانپزشکی زیبایی در اصفهان مراجعه کنید. اگر ساکن اصفهان هستید و قصد دارید دندان تان را ایمپلنت کنید مراجعه به مطب دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران بهترین گزینه محسوب می شود. در این مطب از پیشرفته ترین امکانات و تکنولوژی روز استفاده شده و کلیه خدمات تخصصی دندانپزشکی ارائه می شود. از خدمات این مرکز می توان به دندانپزشکی زیبایی، ایمپلنت، کامپوزیت ونیر، درمان ریشه (عصب کشی)، جراحی دندان عقل نهفته، دندانپزشکی کودکان و نوجوانان و… اشاره کرد.

بهترین-دندانپزشکی-در-اصفهان-دکتر-مهدی-کچویی-و-دکتر-راضیه-کامران

سخن پایانی | اهمیت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

با از دست دادن دندان طبیعی علاوه بر اینکه در خوردن غذا به مشکل بر می خوریم، لبخند زیبایی نخواهیم داشت؛ به همین دلیل کاشت ایمپلنت به عنوان راهی برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود. باتوجه به اینکه برای ایمپلنت دندان وقت و هزینه بسیاری صرف می شود، حفظ و نگهداری آن و همچنین رعایت نکات مراقبتی بعد از ایمپلنت بیار اهمیت پیدا می کند. ما دراین مقاله سعی کردیم تا هرآنچه درمورد مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان باید بدانید در اختیار شما قرار دهیم. درصورتی که سوال یا ابهامی دارید می توانید با مطب دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران، بهترین دندانپزشکی در اصفهان در ارتباط باشید.


سوالات متداول مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

بعد از کاشت ایمپلنت تا چند روز مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ادامه دارد؟

دندانپزشک بعد از کاشت ایمپلنت، مسکن تجویز می کند که باید ۴ روز طبق نظر او مصرف شود. معمولا تا دو هفته بعد از ایمپلنت از این دارو ها استفاده می شود تا درد کاملا برطرف شود. البته بسته به شرایط بیمار دز داروها در بیماران مختلف، متفاوت است.

چند روز بعد از جراحی ایمپلنت، درد و ورم وجود دارد؟

معمولا بیماران ۲ تا ۳ روز بعد از انجام ایمپلنت، درد و ورم را تجربه می کنند.

دوره نقاهت ایمپلنت دندان چقدر است؟

دوره نقاهت ایمپلنت در بیماران مختلف، متفاوت است. این دوره به عوامل مختلفی مانند تعداد ایمپلنت، اندازه ایمپلنت، کیفیت استخوان و… بستگی دارد. معمولا اکثر افراد بعد از ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت بعد از ایمپلنت، درد کمی را احساس می کنند.

ورم و کبودی دهان پس از ایمپلنت طبیعی است؟

ورم و کبودی دهان بعد از ایمپلنت طبیعی بوده و نشانه سلامت بدن و پاسخ طبیعی بدن به جراحی است.

بعد از کاشت ایمپلنت می توان سیگار و قلیان کشید؟

بعد از کاشت ایمپلنت دندان باید از مصرف سیگار و قلیان بپرهیزید اما اگر اصرار به این کار دارید باید ۲ تا ۳ ماه از زمان کاشت بگذرد تا ایمپلنت به استخوان جوش بخورد.

۳.۶/۵ - (۳۱ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ مقایسه دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت دندان هنگامی که شما تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده اید و به دنبال روش جایگزین کردن آنها هستید، موضوعی ست که بسیار ذهن شما را درگیر خواهد کرد. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های هر یک پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.