جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراقبت از دندان ها و دهان

آنچه در این مقاله می‌خوانید
مراقبت از دندان ها و دهان به عنوان ضروری‌ ترین و اصلی‌ترین بخش بدن هر انسان باید مورد توجه ویژه و خاص هر فردی باشد؛ متاسفانه برخی افراد با بی‌توجهی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خود سلامت دندان هایشان را به خطر می اندازند و علاوه بر این که زیبایی لبخند خود را از بین می برند ناچارا درد دندان را نیز متحمل می شوند و در آخر مجبور به پرداخت هزینه های هنگفت برای ترمیم دندان هایشان می شوند؛ بنابراین لازم است ضمن رعایت موارد بیان شده هر چند وقت یک بار نیز جهت معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

مراقبت از دندان ها
فهرست مطالب

مراقبت از دندان ها و دهان

مشکلات زیادی در طول گذر عمر پیش می‌ آید که می تواند باعث خرابی دندان ها و لثه ها شود، ولی مراقبت از دندان ها بدون شک میتواند با گذر عمر، لثه ها و دندان های شما را قوی و سالم نگه دارد.

غذا خوردن یکی از لذت‌ها و تفریح‌های ما در زندگی است و اگر دندان و لثه‌ی سالم نداشته باشیم، قطعا از این لذت محروم خواهیم شد.

در مطالب گذشته درباره‌ی راه‌های درمان دندان و شرایط آن صحبت کردیم، اما چرا بیشتر مراقب نباشیم؟

 

پوسیدگی دندان

دندان ها با پوشش بیرونی سختی به نام مینا پوشیده شده اند. هر روز یک لایه نازک از باکتری به نام پلاک دندانی روی دندان‌های شما جمع می‌شود. باکتری های موجود در پلاک، اسیدهایی تولید می کنند که باعث آسیب به مینای دندان شده و در صورت پیشرفت باعث ایجاد حفره نیز میشوند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها می تواند از پوسیدگی جلوگیری کند، اما هنگامی که حفره ایجاد می شود، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، دندانپزشک باید پوسیدگی را برداشته و دندان را ترمیم کند.

برای محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. اگر در معرض خطر بیشتری برای پوسیدگی دندان هستید (به عنوان مثال، اگر به دلیل بیماری یا داروهایی که مصرف می کنید، دهان خشکی دارید)، ممکن است به فلوراید بیشتری نیاز داشته باشید. دندانپزشک شما ممکن است به شما فلورایدتراپی بدهد یا به شما بگوید که از ژل فلوراید یا دهان شویه در خانه استفاده کنید.

 

بیماری لثه

بیماری لثه زمانی شروع می شود که پلاک در امتداد و زیر خط لثه شما ایجاد شود. پلاک باعث ایجاد عفونت می شود که به لثه و استخوانی که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد آسیب می رساند. نوع خفیف بیماری لثه، علائمی مثل لثه قرمز رنگ و حساس، خونریزی هنگام مسواک و نخ دندان زدن دارد. این مشکل که التهاب لثه نامیده می شود، اغلب با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز برطرف می شود(علی رغم خونریزی در روزهای اول).

نوع شدیدتر بیماری لثه، به نام پریودنتیت، باید توسط دندانپزشک درمان شود. اگر این عفونت درمان نشود، می تواند منجر به زخم، خونریزی لثه، مشکلات دردناک در جویدن و حتی از دست دادن دندان شود.

برای پیشگیری از بیماری لثه:

  • دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • به طور منظم نخ دندان بکشید.
  • برای معاینه و تمیز کردن به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در مورد هر گونه بیماری و داروهایی که مصرف می کنید به دندانپزشک بگویید.
  • از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.

 

مراقبت از دندان ها و دهان ، راه های پیشگیری از بیماری لثه دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

چگونه دندان ها و لثه های خود را تمیز کنیم؟

بهترین راه مراقبت از لثه ها و دندان ها این است که بطور روزانه موارد بهداشتی دهان را بطور صحیح انجام دهید:

  • به آرامی دندان های خود را از هر طرف با یک مواسک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و هر ۳ تا ۴ ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.
  • از حرکات دایره ای کوچک و حرکت های کوتاه عقب و جلو استفاده کنید.
  • با دقت و به آرامی در امتداد خط لثه خود مسواک بزنید.
  • زبان خود را به آرامی مسواک بزنید یا از یک سوهان زبان برای تمیز نگه داشتن آن استفاده کنید.
  • بین دندان های خود را با نخ دندان، تمیز کنید. این کار پلاک و مواد غذایی باقیمانده بین دندان ها را که مسواک نمی تواند به آن ها برسد را از بین می برد.
  • بعد از کشیدن نخ دندان، دهانتان را بشویید.

 

مراقبت از دندان ها و دهان چگونه دندان های خود را تمیز کنیم ؟ دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

اگر مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باعث خونریزی لثه یا آسیب به دهان می شود به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر در کشیدن نخ دندان مشکل دارید، نگهدارنده نخ دندان می تواند کمک کند.

سخن پایانی 

دهان و دندان به عنوان یکی از ضروری‌ ترین و اصلی‌ترین بخش بدن هر انسانی باید به آن توجه خاصی شود؛ متاسفانه برخی افراد با بی‌توجهی و رعایت مواردی مثل استفاده نکردن از مسواک و نخ دندان به مرور زمان سلامت دندان‌های خود را به خطر انداخته که این کار علاوه بر این که زیبایی لبخند را از بین می‌برد منجر به درد دندان و خرابی آن‌ها نیز می‌شود؛ بنابراین لازم است ضمن رعایت موارد بیان شده هر چند وقت یک بار نیز جهت معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

امروزه دندانپزشکی زیبایی از جمله کارآمدترین و مهم‌ترین روش‌های دندانپزشکی به شمار می‌رود که البته اغلب مردم با آن آشنایی ندارند. دندانپزشکی زیبایی یا Cosmetic Dentistry یک نوع اصطلاح است که به مجموع اقدامات دندانپزشکی گفته می‌شود البته خدماتی که در این مجموعه ارائه می‌شود؛ جنبه درمانی نخواهد داشت و صرفا به منظور مرتب نمودن و زیبایی ظاهری دندان‌ها کاربرد دارند.

ناگفته نماند که برخی از اقدامات که در حوزه انجام می‌شود نیز در استحکام و مقاومت دندان‌ها موثر است و می‌تواند برخی مشکلات موجود را از بین ببرد. در رابطه با دندانپزشکی زیبایی اصفهان باید گفت که اقدامات و خدمات گسترده‌ای را شامل می‌شود که به دلیل مزایای فراوانی که دارد متقاضیان زیادی نیز دارد. البته از آن جا که انجام این کار در زیبایی فرد بسیار تاثیر‌گذار است و قطعا هزینه‌بردار خواهد بود باید دقت کنید که حتما خدمات مورد نظر را از کلینیک مطمئن و دندانپزشک با تجربه دریافت کنید.

دقت داشته باشید خدمات دندانپزشکی با توجه به این که به‌طور مستقیم سلامت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اولا به موقع و قبل از ایجاد آسیب‌های جدی باید نسبت به درمان یا زیبایی اقدام کنید؛ ثانیا هنگام مراجعه به کلینیک مطمئن شوید که از مواد مرغوب و با کیفیت و البته ابزار و تجهیزات استرلیزه استفاده شود.

۴.۲/۵ - (۱۱ امتیاز)

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

ایمپلنت all on 4 چیست؟دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
اگر تمامی دندان های فک بالا یا پایین خود را از دست داده اید، ایمپلنت all on 4 بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شماست. در این روش ایمپلنت که مزایای بسیاری دارد، 4 پایه در سراسر فک قرار داده شده و پروتز ایمپلنت بر روی آنها نصب می شود.
فضا نگهدارنده دندان کودک | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران
فضا نگهدارنده دندان کودکان وسیله ای به شکل حلقه و از جنس فلز یا آکریل است که در دو نوع ثابت و متحرک در دهان کودک قرار می گیرد. درصورتی که بعد از افتادن دندان شیری کودک از فضانگهدار استفاده نشود، دندان های دائمی ممکن است بصورت کج رشد کنند و در آینده کودک نیاز به ارتودنسی پیدا کند.
ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ مقایسه دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت دندان هنگامی که شما تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده اید و به دنبال روش جایگزین کردن آنها هستید، موضوعی ست که بسیار ذهن شما را درگیر خواهد کرد. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های هر یک پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.