جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره دندان پزشکی در دوران بارداری | نکات مهم در درمان دندان در دوره بارداری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اصفهان، میدان احمد آباد، خیابان جی، قبل از تقاطع پروین، ساختمان الماس طبقه دوم

دریافت نوبت : ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

تأیید‌‌‌‌‌‌‌ شده توسط پزشکان مهدی کچوئی و راضیه کامران

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران مشاوره بگیرید. برای دریافت مشاوره و معاینه رایگان می توانید با شماره ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵ تماس حاصل فرمایید.

دندانپزشکی در دوران بارداری
فهرست مطالب

دندان پزشکی در دوران بارداری، یکی از مهم ترین نکات قابل توجه در دوران بارداری هرفرد است که در صورت رعایت نکات ایمنی می‌تواند بدون ایجاد هرگونه عوارض، دوره درمان را طی کند. اگر باردار هستید؛ بهتر است قبل از مراجعه برای درمان دندان، با پزشک متخصص دندانپزشک مشورت کنید تا از هرگونه آسیب جدی جلوگیری شود.

بارداری دوران بسیار حساسی برای مادر و به خصوص جنین است. در این دوران به منظور فراهم شدن شرایط برای رشد جنین، تغییرات هورمونی زیادی روی بدن تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، تغییرات هورمونی به وضوح و به طور قابل توجهی بر دهان و دندان ها تأثیر می گذارد. به همین دلیل، در صورت مشاهده علائم دهان و دندان در دوران بارداری، مراجعه به کلینیک دندانپزشکی بارداری ضروری است. در این مقاله سعی کرده ایم به برخی از رایج ترین نگرانی های مادران باردار در مورد مشکلات دندانی در دوران بارداری بپردازیم (این ممکن است نگرانی شما نیز باشد).

ما قصد داریم در این مقاله به بررسی کامل دندان پزشکی در دوران بارداری و نکاتی که باید قبل از مراجعه برای درمان بدانید بپردازیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دوران بارداری و مشکلات درمان دندان

بارداری باعث ایجاد تغییراتی در بدن می شود که لثه ها و دندان ها را نیز درگیر می کند. در دوران بارداری، جریان خون در بدن افزایش می یابد، اسید بیشتری در دهان تولید می شود و میزان هورمون ها، یعنی مواد شیمیایی تولید شده توسط بدن افزایش می یابد.

این تغییرات به این معنی است که احتمال مشکلات دندانی مانند دندان درد در دوران بارداری بیشتر است. در ادامه به بررسی مشکلات رایجی که زنان باردار با آن دست و پنجه نرم می کنند می پردازیم.

  • جینجیویت

به لثه های قرمز، متورم یا ملتهب اشاره دارد. در چنین مواردی هنگام مسواک زدن لثه ها خونریزی می کنند. افزایش پروژسترون در دوران بارداری باعث بیماری لثه می شود. اگر بیماری لثه درمان نشود، مشکل جدی دیگری به نام پیوری برای لثه ایجاد می شود.

  • پیوره

پیوریا یا پیوره یکی از جدی ترین بیماری های لثه است. هنگامی که این بیماری رخ می دهد، دندان ها و استخوان های نگهدارنده دندان ها عفونی و متورم می شوند. نتیجه نهایی می تواند پوسیدگی دندان باشد که منجر به از دست دادن دندان می شود.

  • تومور های بارداری

توده‌هایی روی لثه‌های متورم، معمولاً بین دندان‌ها ایجاد می‌شوند و باعث خونریزی لثه‌ها می‌شوند. گاهی اوقات تومورها به دلیل تجمع بیش از حد پلاک (باکتری های چسبنده روی دندان) ایجاد می شوند. تومورهای بارداری معمولاً خود به خود از بین می روند. البته گاهی اوقات باید تومور را بعد از تولد جراحی کرد.

  • پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی شروع می شود که اسید موجود در دهان مینای دندان را تجزیه می کند. از آنجایی که میزان اسید در دهان در دوران بارداری افزایش می یابد، احتمال پوسیدگی در این دوران بیشتر می شود. اگر حالت تهوع صبحگاهی دارید و مرتباً بیمار هستید، سطح اسید در دهان شما حتی بیشتر افزایش می یابد.

دوران بارداری و مشکلات درمان دندان دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

 

 

مشکلاتی که اشعه رادیوگرافی در دوران بارداری ایجاد می‌کند

غیرممکن است که یک زن در دوران بارداری نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس داشته باشد و نگران آن نباشد. اگر یک زن باردار به هر دلیلی (معمولاً برای تشخیص) نیاز به عکسبرداری با اشعه ایکس دندان دارد، بدانید و مراقب باشید که هیچ خطری برای شما یا جنین شما وجود ندارد. زیرا زمانی که صحبت از مشکلات دندانی در دوران بارداری به میان می آید، دندانپزشک قبل از اینکه کوچکترین اشعه به شما برسد، با کمک سپرها و وسایل حفاظتی از سر، گردن و بدن شما محافظت می کند. این باعث کاهش قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس برای شما و معده شما می شود.

بنابراین اگر خانمی در دوران بارداری نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس داشته باشد، مراکز و کلینیک هایی که خدمات دندانپزشکی را برای خانم های باردار ارائه می دهند از هر گونه آسیب ناشی از اشعه ایکس جلوگیری می کنند. اما فقط برای حفظ امنیت، مگر اینکه در دوران بارداری اورژانس دندانپزشکی داشته باشید، بهتر است تا پس از زایمان عکس رادیوگرافی نگیرید یا با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

درمان دندان در خانه در دوران بارداری

می‌توانید با انجام یکسری کار ها در خانه، درد شدید دندان را تا حد زیادی تسکین دهید برای مثال؛

  • سیر: سیر برای تسکین درد دندان بسیار موثر است، برای استفاده از آن کافیست یک حبه سیر بدون پوست را به طور مستقیم بر روی ناحیه ای که درد حس می‌شود قرار دهید یا آن را بجوید.
  • آلوئه ورا: یکی از بهترین گزینه ها برای تسکین درد دندان ها در منزل، گیاه آلوئه ورا است که خواصیت های بسیار زیادی برای بدن انسان دارد. ضد باکتری و ضد قارچ بودن این ماده گیاهی، شرایطی را برای به حداقل رساندن نیاز خانوم باردار به مراجعه به دندان پزشکی برای درمان دندان فراهم می‌کند.

آیا بارداری بر دندان های انسان تاثیری منفی دارد؟

یکی از سوالات بسیار مهم در زمینه بارداری این است که آیا بارداری بر دندان های انسان، تاثیر به خصوص و غیر قابل جبران می‌گذارد؟

قبل از توضیح راجب پاسخ این سوال باید بدانید که با در راستای پیشرفت تکنولوژی و علم دندان پزشکی، هیچ یک از تاثیرات بارداری بر دندان های انسان غیر قابل درمان نیست و می‌توانید برای درمان تاثیرات بارداری پس از آن به راحتی به متخصص خود مراجعه و مراحل درمان را طی کنید.

تاثیرات مخرب دوران بارداری بر دندان ها، یکی دیگر از معظلات این دوران سخت است که این ویژگی برای همه درست نیست. امکان دارد شما در دوران بارداری و پس از آن از هیچ مشکلی در دندان های خود رنج نبرید و مشکلی برای شما پیش نیاید؛ اما طبق تحقیقات انجام شده، بیشتر افرادی که مینای دندان آنها پیش از دوران بارداری ازبین رفته در دوران بارداری دچار بیماری های دندان می‌شود.

عوارض رفتن به دندان پزشکی در دوران بارداری

نمیتوانیم برای در این موضوع، هیچ چیز را تضمین کنیم اما امکان دارد زمانی که شما برای رفع مشکلات دندان و مراحل درمانی خود به دندان پزشکی مراجعه می‌کنید دچار راهنمایی اشتباه از سمت پزشک بشوید و در این صورت مشکلاتی برای شما ایجاد می‌شود. پس اگر به دنبال دریافت مشاوره به صورت تلنفی هستید می‌توانید از شماره های زیر با بهترین دندان پزشکی اصفهان تماس حاصل فرمایید.

شماره های تماس: ۰۹۱۳۷۹۸۴۲۹۱ – ۰۳۱۳۲۵۰۵۸۲۵

مراجعه به کلینیک یا مطب دندانپزشکی افرادی که در دوران بارداری هستند را با عوارض یا خطری تهدید نمی کند. با این حال، اگر در این دوره مشکل جدی ایجاد شود و به دندانپزشک خود در مورد بارداری خود اطلاع ندهید، دندانپزشک شما معمولاً از بارداری شما آگاه می شود یا در مورد آن سؤال می پرسد، اما ممکن است مشکلات جزئی داشته باشید و لازم نیست نگران باشید.

آیا مراجعه به دندان پزشک در دوران بارداری عقلانی است؟

هیچ دلیلی وجود ندارد که شما آن را مانع مراجعه خود به دندانپزشکی بکنید، اما در هر صورت برای بررسی بیشتر و اگاهی شما، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید که باردار هستید تا اگر نکته ای برای پیشگیری از مشکلات بارداری وجود دارد، شمارا در جریان بگذارد. درمان دندان در دوران بارداری بهتر است زیر نظر متخصص دندانپزشکی باشد، به طور کلی بارداری نیاز به مراقبت های ویژه دارد و زمان مناسب برای مراجعه به دندانپزشک از ماه سوم بارداری شروع می شود.

سخن پایانی

به طور کلی، در دوران بارداری، هدف حفظ سلامت مادران باردار و فرزندانشان است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد و اینکه اگر مشکلی دارید چه درمان های موثر و ایمن در دسترس است. دندان پزشکی در دوران بارداری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در دوران بارداری باید به آن توجه داشته باشید. بهتر است قبل از انجام هرکاری، با پزشک خود مشورت کنید تا از خطرات در آمان بمانید.

منبع: https://b2n.ir/x23644

امتیاز دهی به این مطلب

مطلب ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

ایمپلنت فوری اصفهان | دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری اصفهان یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های کاشت دندان در اصفهان است که از مزایای بسیاری برخوردار است. در این روش در یک جلسه دندان خراب کشید شده و پایه ایمپلنت در فک قرار داده می شود. ایمپلنت فوری دارای مزایا و ویژگی های بسیاری ست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم.
لق شدن ایمپلنت یکی از عوارضی ست که بسیاری از بیماران هنگام جراحی ایمپلنت نگران آن هستند. در این مقاله سعی داشتیم تا اطلاعات جامع و مفیدی در مورد شل شدن ایمپلنت دندان، دلایل آن و همچنین راه های درمان و جلوگیری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.
روکش ایمپلنت دندان چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
در هنگام کاشت ایمپلنت دندان انوع مختلفی از روکش ایمپلنت وجود دارد که از نظر جنس و نحوه اتصال بایکدیگر متفاوت اند. روکش های سرامیکی و زیرکونیا بهترین نوع روکش هستند که شباهت زیادی به دندان طبیعی دارند. برای انتخاب روکش مناسب باید شرایط بیمار و ترجیحات او توسط دندانپزشک بررسی شود. در این مقاله به بررسی انواع روکش ها و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم.
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
دندان مصنوعی متحرک بهتر است یا ایمپلنت؟ مقایسه دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت دندان هنگامی که شما تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده اید و به دنبال روش جایگزین کردن آنها هستید، موضوعی ست که بسیار ذهن شما را درگیر خواهد کرد. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی های هر یک پرداخته ایم.
ایمپلنت فوری چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
ایمپلنت فوری نوعی ایمپلنت دندان است که در یک جلسه انجام می شود و به ایمپلنت یک روزه نیز معروف است. اگر شرایط شما برای انجام ایمپلنت فوری دندان مناسب باشد، توصیه می شود از این روش برای ایمپلنت دندان های خود استفاده کنید.
جراحی لیفت سینوس ( Sinus Lift ) چیست؟ | دندانپزشکی دکتر کچوئی و دکتر کامران
جراحی لیفت سینوس چیست؟ به زبان ساده زمانی که فک شما از تراکم استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان برخوردار نیست از جراحی لیفت سینوس استفاده می شود. لیفت سینوس در واقع عملی ست که جهت افزایش تراکم و ارتفاع استخوان فک بالا انجام می شود. جراحی لیفت سینوس در اصفهان همان پیوند استخوان است که برای فک بالا و بوسیله پودر استخوان صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دندانپزشکی دکتر مهدی کچوئی و دکتر راضیه کامران

بهترین دکتر برای لمینت سرامیکی در اصفهان | دندانپزشک دکتر مهدی کچوئی و راضیه کامران

دکتر مهدی کچوئی جراح دندانپزشک، ایمپلنت، زیبایی دکتر مهدی کچوئی فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان پزشکی از دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان در سال 95 می‌باشند و دکتر راضیه کامران فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 96 می‌باشند.