دندانپزشکی دکتر کچوئی اصفهان، عضو انجمن دندانپزشکی ایران

• 09137984291 - 03132505825
مراقبت های بعد از درمان دندان کودکان

بعد از درمان دندان کودکان چه کارهایی انجام دهیم؟

با مطالعه ی این مطلب و انجام مراقبت های بعد از درمان دندان ذکر شده درد و نارحتی های پس ازدرمان را برای کودکتان به حداقل برسانید!

• یکی از مراقبت های بعد از درمان دندان کودکان مربوط به بی حسی است. بعد از بی حسی در کودکان ، مراقب باشید کودک زبان و لب خود را به علت بی حسی آسیب نزنید.

معمولا کودکان لب و زبان خود را به علت اینکه بی حس هستند ، می جوند و در اینصورت گوشه لب زخم شده و متورم می شود و چرک می کند. در این صورت باید بهداشت و شستشوی کامل زخم به طور مرتب انجام شود و گاهی به خاطر شدت زیاد زخم، آنتی بیوتیک نیز تجویز می شود.

• تا  3 ساعت با سمتی که ترمیم انجام شده ، غذای سفت خورده نشود تا استحکام ترمیم کاهش نیافته و ترکی روی ترمیم ایجاد نشود . در اینصورت طول عمر ترمیم بیشتر می شود.
  • در صورت داشتن ترمیم های همرنگ زیبایی در دندانهای جلو، خوردن مواد رنگی طی ۲۴ ساعت اولیه اکیدا ممنوع می باشد و به طور کلی برای افزایش طول عمر رنگ و زیبایی ترمیم ، از خوردن زیاد قهوه ، چای، کاکائو، انار و غذاهایی با رنگ های افزودنی خودداری شود.

• پس از قراردادن روکش استیل (SSC)روی دندان، در  روزهای اول به دلیل آزردگی بافت لثه و فشار روی لثه امکان اظهار ناراحتی از سوی کودک وجود دارد . می توان از مسکن خفیف مانند شربت استامینوفن و ماساژ با آب نمک استفاده کرد .

• هر روز یا یک روز درمیان برای کودک نخ دندان بکشید ( می توانید از نخ دندانهای دسته دار هم استفاده کنید.)
  • در صورتی که دندان کودک شما درمان ریشه (عصب کشی) شده است یا دندانی خارج گردیده است، دادن شربت ایبوبروفن  یا  شربت استامینوفن در همان روزی که درمان انجام شده است ، توصیه می شود .

• همچنین در نظر داشته باشید در مواردی با مراجعه دیر هنگام  احتمال عفونت دندانی در دندان های شیری نیز وجود دارد؛ که در این حالت  برای تورم ایجاد شده شده مصرف شربت آموکسی سیلین 250 هر 8 ساعت یک قاشق غذاخوری توصیه می شود.

امتیاز دهی به این مطلب
اشتراک گذاری :